مشکلات اساسی بانوان زیر ذره‌بین فراکسیون زنان مجلس

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر طرح جوانی جمعیت و خانواده، اصلاح قانون حمایت خانواده، بحث قانون مهریه و بیمه ناباروری در دستور کار فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

الهام آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون برنامه‌های فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درصدد رفع مشکلات و دغدغه‌های زنان کشور است بر همین اساس در حال حاضر طرح جوانی جمعیت و خانواده، اصلاح قانون حمایت خانواده، بحث قانون مهریه و بیمه ناباروری در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در خصوص طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده جلسات متعددی با نتایج بسیار خوبی میان اعضای فراکسیون و کارشناسان حوزه جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی برگزار شده است و همچنین اعضای فراکسیون در کمیسیون‌های تخصصی خود، نکات و مباحثی را پیگیری کردند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در خصوص مسائل زنان سرپرست خانوار که یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه زنان است به ویژه آنکه این موضوع از ابتدای آغاز انقلاب اسلامی و با توجه به تکلیف حکومت دینی در حمایت از زنان بی‌سرپرست، در قوانین و سیاست‌ها همواره مطرح شده ولی همچنان با معضلات فراوانی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از این معضلات و مسائل به همان برخوردهای سیاست‌زده که پیش از این مطرح شد باز می‌گردد. برخوردهایی که موجب شده معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بر مبنای آن به تکالیف خود در قبال این دسته از زنان مطابق بند «ت» ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه عمل نکند که کمیسیون، کارگروهی جهت بررسی این موضوع و تدوین ماده‌واحده‌ای در این زمینه تشکیل داد و در ابتدا با رویکرد بررسی قوانین و سیاست‌های اجرایی حوزه زنان سرپرست خانوار توسط تیمی از پژوهشگران توسعه و فقرزدایی پژوهشی انجام شد و بر اساس پیشنهادات ارائه شده، با حضور متولیان و دستگاه‌های ذی‌ربط جهت بررسی چالش‌ها و موانع این حوزه جلسه‌ای شکل گرفت.

آزاد تصریح کرد: در نهایت ابرچالش‌هایی که تمام بازیگران بر آن اتفاق نظر داشتند احصا شد و بر آن اساس تقسیم کار شد و قرار است در چند مرحله اقدامات لازم تدوین و طراحی شود.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مطالبات پیش آمده از ناحیه برخی مردان در راستای اصلاح قانون مهریه، برخی نمایندگان، طرح‌هایی را در این خصوص به مجلس ارائه دادند تا در دستور کار قرار گیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت مطالبه و وصول مهریه به گونه‌ای است که حقوق زنان نیز اعاده نمی‌شود، فراکسیون زنان و فراکسیون حقوقی و پیشبرد قوانین با تشکیل کارگروهی متشکل از برخی نمایندگان، اعضای فراکسیون و همچنین حقوق‌دانان، وکلا و قضات طرح‌های مذکور را در دست بررسی قرار داد تا ان شاء الله ختم به تدوین طرح مناسبی جهت احقاق حقوق مردم شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین با رویکرد مناسبی در خصوص اصلاح قانون حمایت از خانواده، ازدواج جوانان، برنامه هفتم توسعه و بودجه نشست‌هایی برگزار شد و کارگروه‌های تخصصی در این خصوص تشکیل و بررسی و اقدام در این خصوص انجام شده و برخی در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: در راستای استفاده از ظرفیت نظارت قوه مقننه، تاکنون جلساتی با دستگاه‌های اجرایی جهت بررسی و ارزیابی انجام تکالیف دستگاهی خود در حوزه زنان و خانواده برگزار شده است و جهت این مهم، با دستگاه‌های مختلف برای ارائه گزارش از فعالیت‌های خود در این موضوع نامه‌نگاری‌هایی شده و پس از بررسی گزارش‌های ارسالی از ظرفیت نظارتی مجلس جهت پاسخگویی دستگاه مربوطه استفاده شد و هر کدام ضمن حضور در فراکسیون به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داده‌اند. در تمام جلسه با دستگاه‌ها از محورهای اصلی و مهم و برنامه‌های هفتگی فراکسیون تاکنون بوده است.

آزاد خاطرنشان کرد: اکنون لایحه صیانت، حفظ کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است و بر همین اساس فراکسیون زنان تلاش دارد این لایحه را بررسی کند.

کد خبر 473179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهسا. ش IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    فراکسیون زنان مجلس دنبال زندان انداختن مردان و تدوین قانونی به نفع زنان فقط هست. هیچوقت به حق مردان توجهی نشده که چرا زنان دارن با مهریه کاسبی راه میندازن