نصیرزاده: دست همه کشورهای منطقه را برای برقراری صلح و امنیت می‌فشاریم

فرمانده نیروی هوایی ارتش در همایش بین‌المللی فرماندهان نیروهای هوایی دنیا در بنگلور هند از شخصیت بی نظیر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و نقش ارزنده وی در مبارزه با افراطی‌گری در منطقه غرب آسیا دفاع کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده طی سخنانی در مجمع فرماندهان نیروهای هوایی جهان که همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی هوایی در بنگلور هند تشکیل شده بود در موضع‌گیری انقلابی، ضمن برشمردن ویژگی‌های قدرت هوایی، بکارگیری این قدرت در حذف آزادگان جهان بویژه شهید سلیمانی را محکوم کرد.

وی در پاسخ به پیشنهادهای مطرح شده مبنی بر ضرورت بکارگیری توان هوایی علیه گروه‌های افراطی و تروریستی، با اشاره به نقش ارزنده این شهید در مبارزه با افراطی‌گری در منطقه غرب آسیا، ضمن محکوم کردن عملیات هوایی منجر به شهادت ایشان تاکید کرد: جهان امروز برای استفاده صحیح از قدرت هوایی نیازمند تأسیس کنوانسیون منع بکارگیری قدرت هوایی علیه انسان‌های آزاده و مبارزان با تروریسم است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در تشریح راهکار پیشنهادی خود برای توسعه همکاری‌ها گفت: با توجه به ظهور فناوری‌های نوین در عرصه قدرت هوایی و تأثیر شگرف ابعاد ارتفاع و زمان در توسعه و سرعت انتقال و اعمال قدرت هوایی باید ساز و کاری صلح‌آمیز و قابل کنترل با مشارکت تمامی کشورهای صلح جو تنظیم و تدوین گردد تا امکان نظارت بر اقدامات صلح‌جویانه و زمینه توسعه پایدار برای همه کشورها فراهم آید تا دیگر شاهد استفاده از این عرصه برای ترور انسان‌های آزاده همچون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نباشیم.

نصیرزاده با اشاره به اینکه نیروی هوایی، آشکارترین مظهر قدرت ملی در هوا و فضا است، حرکت پرشتاب برای دستیابی به پهپادهای مجهز به فناوری‌های نانو و هوش مصنوعی را حق ایران دانست.

وی افزود: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر تلاش دارد تا با در دست داشتن طرح‌هایی به منظور توسعه امنیت جهانی در استفاده صلح‌آمیز از فضا این حق را برای خود محفوظ دارد و در راستای تأمین منافع ملی به دانش‌های نوین نظیر پهپادهای مجهز به فناوری‌های نانو و هوش مصنوعی، نانو ماهواره‌ها و پرتابگرهای هوا پایه حرکت پرشتابی داشته باشد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش که از طریق ارتباط زنده تصویری در جمع فرماندهان نیروهای هوایی کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه بین‌المللی هوایی بنگلور هند به عنوان یکی از سخنرانان اصلی سخنرانی می‌کرد، به موضوع استراتژی قدرت هوایی و هوافضایی پرداخت و اظهار کرد: با توجه به گستردگی تهدیدات در عرصه هوافضا تأمین امنیت این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نصیرزاده ادامه داد: استراتژی قدرت هوافضایی به‌کارگیری عالمانه و هنرمندانه ابزارهای پیچیده‌ای برای مقابله با تهدیدات و عوامل بی ثبات ساز جهت نیل به پیروزی و یا تحقق اهداف ملی کشورهاست.

وی قدرت هوایی را شامل کل فعالیت‌های هوانوردی اعم از نظامی، تجاری، دولتی، خصوصی، بالقوه و بالفعل برای بهره‌برداری از حریم هوایی، جهت دستیابی به اهداف نظامی سیاسی و تجاری دانست و گفت: امروز در همه کشورها با یک رشد فزاینده، شاهد توسعه قدرت هوایی و به موازات آن قدرت هوافضایی در نظام دفاعی بین‌الملل هستیم و نیروی هوایی هر کشور به عنوان آشکارترین مظهر قدرت ملی در هوا و فضا و مهم‌ترین بازیگر عرصه دفاع هوایی در این حوزه از قدرت ملی کشورها به حساب می‌آید.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: قدرت هوایی به عنوان توان کلی هر کشور برای پرواز، جهت تهاجم و انهدام، دفاع از قلمرو هوایی، پشتیبانی و اسکورت رزمی و همچنین حمل و نقل هوایی در زمان جنگ و به شکل حمل بار یا مسافر، پست و مراسلات در زمان صلح را شامل می‌شود.

نصیرزاده با بیان اینکه قدرت هوافضا، برقراری ارتباط دوطرفه و نزدیکی بین قدرت هوایی و فضایی را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: این توانایی با بکارگیری هماهنگ اطلاعات به دست آمده از سامانه‌های فضایی به منظور افزایش توانمندی کشف، شناسایی و انهدام هوایی اهداف به دست می‌آید و یک قدرت هوایی قوی، قدرت فضایی قوی‌تر و بالعکس را میسر می‌سازد.

وی در ادامه با اشاره به جاه طلبی برخی قدرت‌ها از توسعه قدرت هوافضایی اظهار کرد: امروز به دلیل اولویت یافتن راهبرد قدرت سازی هوافضایی، رویکرد حضور در فضا و توسعه برخی از قدرت‌ها با اهداف جاه‌طلبانه و اختصاص سازی آن متأسفانه توسعه رقابت را به فراتر از نیازهای هوافضایی سوق داده است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر تلاش دارد تا با در دست داشتن طرح‌هایی به منظور توسعه امنیت جهانی در استفاده صلح‌آمیز از فضا این حق را برای خود محفوظ دارد و در راستای تأمین منافع ملی به دانش‌های نوین نظیر پهپادهای مجهز به فناوری‌های نانو و هوش مصنوعی، نانو ماهواره‌ها و پرتابگرهای هوا پایه حرکت پرشتابی داشته باشد که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بر ذوالجناح با سوخت جامد طی هفته اخیر در همین راستا انجام شده است.

امیر نصیرزاده در آستانه ۱۹ بهمن ماه (روز نیروی هوایی) با اشاره به دستاوردهای نیروی هوایی ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجربیات گرانقدر هشت سال دفاع مقدس در دهه ۸۰ میلادی در آینده با یک دیدگاه وسیع‌تر به موضوع قدرت سازی هوافضا سعی خواهیم کرد تا از قابلیت راهبردی و کلان آن در زمینه بازدارندگی هوایی در مقابل انگیزه‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز استفاده کنیم.

وی حفظ ثبات ملی و بین‌المللی برای نیروهای خودی و هم‌پیمانان را از دیگر اهداف ایران برای توسعه صنعت هوایی اعلام کرد و افزود: عملیات مردم یاری و بشردوستانه، مشارکت در برنامه‌های کلان بین‌المللی، مراقبت و نظارت هوایی در راستای تشخیص تهدیدات و همچنین درک نیات دشمنان بالقوه و فراهم نمودن بستر مناسب برای تصمیم و واکنش به موقع از دیگر اهداف ماست که به شکل جدی از این توان استفاده می‌کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به آغوش باز ایران برای همکاری با کشورهای دوست و همسایه یادآور شد: ما در ایران اسلامی در پی آن هستیم که در کنار حفظ منافع ملی با بهره‌گیری از اهرم قدرت هوافضایی ضمن حفظ استقلال، خود اتکایی، ابتکار و آزادی عمل در کنار همه کسانی که فارغ از حس سلطه‌جویی در حین احترام به مردم دیگر کشورها و تعامل سازنده نیز هستند به آینده‌ای مطمئن و فارغ از جنگ و تخاصم بیندیشیم و در این راستا دست همه کشورهای منطقه را برای همکاری بهتر و برقراری صلح و امنیت می‌فشاریم.

نصیرزاده با اشاره به سابقه طولانی و تمدن بزرگ ملت ایران گفت: من به نمایندگی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ملتی بزرگ و با سابقه درخشان تمدنی، آرزوی سلامتی برای مجموعه نیروهای مسلح هندوستان از خداوند متعال خواستارم. به امید داشتن جهان فارغ از تهدید و سلطه‌جویی و آکنده از صلح و عدالت.

کد خبر 473127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.