مخالفت با طرح شفافیت آرای نمایندگان و رد کلیات بودجه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

چهارشنبه ۱۵ بهمن

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و طرح اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن، طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس (شفافیت آرای نمایندگان) و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه روز مادر و روز زن را به همه بانوان ایرانی، مادران و همسران شهدا و نمایندگان و خبرنگاران زن حاضر در صحن علنی مجلس تبریک گفت و افزود: امروز ولادت با سعادت دختر نبی اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) است که همچنین مصادف شده با میلاد حضرت امام خمینی (ره). مفتخریم که این روز را به نام روز مادر و روز زن نام‌گذاری کردیم. به همه زنان مسلمان به ویژه مادران و زنان کشور ایران و مادران شهدا و جانبازان گرانقدر و همچنین بانوان همکار و بانوان خبرنگار حاضر در صحن علنی تبریک عزض می‌کنم.

مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه، گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (شفافیت آرای نمایندگان) را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رأی گیری بیان کرد: از آنجا که این طرح آئین نامه داخلی مجلس را تغییر می‌داد نیازمند دو سوم آرا بود و تنها با ۳ رأی به تصویب نرسید. هم مخالفین و هم موافقین کلیات با اصل شفافیت موافق بودند ان شاءالله کمیسیون آئین نامه تلاش کند تا در زمینه شفافیت گام برداریم.

دلخوش: مصوبات مجلس نباید باعث تفتیش عقاید شود

سید کاظم دلخوش در جلسه علنی چهارشنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در اخطاری بر اساس اصول (۸۴) و (۸۶) قانون اساسی و ماده (۲۲) آئین‌نامه داخلی مجلس، در انتقاد به اظهارنظر الیاس نادران مبنی بر اینکه چرا باید طرح شفافیت آرا دو شوری شود، خطاب به رئیس مجلس گفت: شما باید با آقای نادران بر اساس آئین‌نامه تذکر دهید چرا که در شوراهای استان‌ها به دلیل شیوع کرونا رأی‌گیری به صورت توزیع برگه انجام نشد بلکه به صورت الکترونیکی صورت گرفته است.

بنده به عنوان عضو کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس اعتقاد دارم مصوبات این کمیسیون باید ویرایش شود و در این مورد با رئیس کمیسیون نیز صحبت کرده‌ام؛ بنابراین مصوبات مجلس نباید باعث تفتیش عقاید شده و مشکلاتی را در پی مغایرت با اصول قانونگذاری و تعهد نمایندگان ایجاد کند. شما امروز به درستی ساعاتی از جلسه صحن را به صورت غیرعلنی برگزار کردید و با نمایندگان مشورت کردید، بنابراین نباید نمایندگان این مطالب را از پشت تریبون مجلس بیان کنند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس تصریح کرد: هم اکنون دولت و حتی قوه قضائیه بخشی از مذاکرات خود را ضبط کرده و در اختیار رسانه ملی قرار می‌دهند تا پخش کند، بنابراین لازم است این شفافیت برای همه دستگاه‌های اجرایی شکل بگیرد.

دلخوش در پایان تاکید کرد: اگر طرح شفافیت آرا دو شوری شود، کار تخصصی و کارشناسی بیشتری روی آن انجام می‌شود و باعث می‌شود مجلس و ملت آسیب نبینند.

فرهنگی: آثار مثبت شفافیت آرا از آثار منفی آن بیشتر است

محمد حسین فرهنگی در جریان جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و بررسی کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در خصوص این طرح بحث‌های کارشناسی زیادی انجام شده است و در جلسه کمیسیون تلاش شده که هم از آرای نمایندگان و آشکار شدن آن دیانت کنند و هم در جاهایی که احتمال دارد با آشکار شدن آرای نمایندگان بر آنها فشار وارد شود و به حریت و آزادمنشی یک نماینده آسیب بزنند ممانعت کنند. آشکار بودن و مخفی بودن آرای نمایندگان هر کدام آثاری به دنبال دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: مخفی بودن آرای نمایندگان باعث رفع فشار از نمایندگان شده و شفافیت آرا نیز صداقت و یک رنگی را به جامعه القا می‌کند. در این طرح در تبصره ماده ۹ آن ذکر شده در مواردی که تشخیص هیأت رئیسه شفافیت آرا به دلیل مسائل صنفی و منطقه‌ای به صلاح نمی‌باشد آرا اعلام نشود و لذا در مواردی که باعث دلخوری اجتماعی می‌شود آرا اعلام نخواهد شد و جلوی آثار پوپولیستی آن گرفته شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مواد دیگری که در این طرح گنجانده شده و بنده با آن مخالف هستم بحث علنی کردن آرای رأی اعتماد به وزرا است. اگر علنی باشد باعث می‌شود تا نمایندگان وکیل‌الدوله شوند. ان‌شاء‌الله سعی خواهیم کرد تا این موارد در کمیسیون مرتفع گردد. در کنار موارد مثبتی که این طرح به دنبال دارد چندین نکته منفی دارد که ان‌شاء‌الله با ملاحظات دیده شده آنها نیز برطرف می‌شود. امروز خیلی از نمایندگان از آرای خود عکس گرفته و آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و مشکلی نیز ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: بنده از نمایندگان درخواست می‌کنم که به کلیات این طرح رأی داده ان‌شاء‌الله در بررسی دو شوری این طرح مشکلات ذکر شده نیز مرتفع می‌شود حتی مخالفان این طرح نیز به این دلیل مخالفت داشتند که خواستار شفافیت بیشتر بودند.

درخواست تعدادی از نمایندگان برای در دستور قرار گرفتن مجدد طرح شفافیت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس مربوط به شفافیت نمایندگان مخالفت کردند. به دنبال آن تعدادی از نمایندگان نامه‌ای به هیأت رییسه نوشته و در آن درخواست کردند که این طرح مجدداً در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد که متن این نامه به شرح زیر است:

«هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

بدین وسیله امضا کنندگان، درخواست اعمال ماده ۱۳۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و نیز اعمال ماده ۱۲۰ و ۱۲۱ آئین‌نامه داخلی یعنی رأی گیری به صورت قیام و قعود را درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان داریم امیدواریم در اولین جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد مذکور مورد بررسی قرار گیرد.»

طبق ماده ۱۳۰ آئین‌نامه داخلی اگر طرحی مورد تصویب مجلس شورای اسلامی یا کمیسیون‌های موضوع اصل ۸۵ قانون اساسی واقع نشد بدون تغییر اساسی تا شش ماه دیگر نمی‌توان آن را مجدداً به مجلس پیشنهاد کرد مگر با تقاضای کتبی ۵۰ نماینده و تصویب مجلس.

رفع ابهام قالیباف از رأی‌گیری مجلس درباره کلیات بودجه

محمد تقی نقدعلی در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آئین‌نامه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس کمیسیون تلفیق بودجه روز گذشته مطالب ارزنده‌ای را در خصوص بودجه ارائه کردند، اما نمایندگان در حالی به کلیات رأی ندادند که وقتی از آنها سوال کردم که لایحه دولت به رأی گذاشته شده بود یا گزارش کمیسیون تلفیق، در این خصوص اختلاف نظر داشتتند و نمی‌دانستند که به چه رأی داده‌اند و چرا آن را رد کرده‌اند؟. امروز نیز این مطلب در مجلس شورای اسلامی جاری است.

وی در ادامه اظهار کرد: جایگاه مجلس شورای اسلامی از این صحبت‌ها به دور است شما که دیروز لایحه را به دولت بازگرداندید براساس کدام بند از آیین‌نامه این کار را انجام دادید؟. آیین‌نامه مجلس در این خصوص مسکوت است. امروز نیز هیأت رییسه همین روند را طی می‌کند.

نقدعلی خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای قالیباف، این روزها مطالبی به گوش نمایندگان می‌رسد که دور از جایگاه مجلس شورای اسلامی است. شنیده می‌شود که قرار است شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حضور یابید و برخی از اقداماتی که انجام می‌دهید به ویژه بحث شفافیت هم یک ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری است که از شأن مجلس به دور است.

قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: بنده چند نکته را در خصوص صحبت‌های شما و آقای نادران لازم به ذکر می‌دانم، دیروز قبل از آغاز رای گیری در خصوص کلیات لایحه بودجه که صدای ضبط شده آن موجود است و می‌توان آن را مجدداً پخش کرد بنده تاکید کردم که کلیات لایحه بودجه به رأی گذاشته می‌شود و اگر رای بیاورد وارد جزییات می‌شویم و براساس گزارش کمیسیون تلفیق جزییات را بررسی می‌کنیم و اگر کلیات رای نیاورد لایحه رد می‌شود. کاملاً این موضوع روشن و شفاف است و شما در حق مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ظلم می‌کنید.

رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد: بحث دیگری که آقای نادران نیز به آن اشاره کردند این بود که دیروز ایشان و حدود ۱۰ تن دیگر از نمایندگان که برخی از آنان از اعضای هیأت رییسه بودند تقاضا داشتند تا رای گیری به صورت ورقه‌ای انجام شود. بنده با آقای امیرآبادی صحبت کردم که دوستان را قانع کنند که در نهایت از ۱۰ نفر نیز کاسته شد. اگر ۱۰ امضاء هم باقی می‌ماند ما این کار را انجام نمی‌دادیم چرا که ما برای انتخاب اعضای شوراهای استانی که براساس آیین‌نامه باید رای گیری آنها ورقه‌ای باشد به خاطر کرونا رای گیری را الکترونیکی را برگزار کردیم و نمی‌توانیم در جایی که هیچ لزومی وجود ندارد پروتکل‌ها را زیرپا بگذاریم. نمایندگان نباید نظرات شخصی خود را به کل مجلس شورای اسلامی نسبت دهند و حقوق سایر نمایندگان را زیرپا بگذارند.

ذوالنوری خطاب به نمایندگان: ناطقان را نبوسید

مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با استناد به بند ۴ و بند ۱۱ آئین نامه داخلی مجلس گفت: حفظ انتظام مجلس و جلسات به عهده هیئت ریئسه است. همکاری نطقی دارد حال یا اضطراری است و یا نطق ۷ دقیقه‌ای. چندین نفر بلند می‌شوند و در گوشه و کنار مجلس جمع می‌شوند. نماینده هم شق القمر نکرده است. اتفاق خاصی هم نیفتاده است. چرا باید سیل جمعیت بناطق را ببوسند و با هم دست بدهند؟

وی با اشاره به ضرورت حفظ پروتکل‌های بهداشتی و نظم مجلس گفت: به لطف خدا همه‌گیری کرونا هم هست، پس بهتر است این کار صورت نگیرد. این فرآیند یک دقیقه وقت مجلس را می‌گیرد. آیا مردمی که این صحنه را تلویزیون می‌بینند، به ما نمی‌خندند؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تذکرش با بیان اینکه هیئت رئیسه موظف به حفظ شأن مجلس است، گفت: طبق گفته تفریغ و دیوان محاسبات، رئیس جمهور در بودجه‌های سالانه، ۶۰ تا ۸۰ درصد انحراف از قانون داشته‌اند. یعنی ما هزینه برای تصویب قانون صرف می‌کنیم اما دولت آن را رعایت نمی‌کند.

ذوالنوری گفت: در این شرایط فلسفه وجودی مجلس توسط رئیس جمهور زیر پا له می‌شود. در چنین شرایطی وظیفه هیئت رئیسه مجلس چیست؟ روحانی دیروز در تکریم شخصیت زن، با این همه آیات و روایت می‌گوید اگر زنان تصمیم بگیرند و وارد مجلس شوند، کاندیدای مورد نظرشان رأی می‌آورد. آیا شأن زن این است؟ مردم دارند زیر بار گرسنگی و فقر از بین می‌روند. دولت به قانون عمل کند.

علی نیکزاد در پاسخ به تذکر مجتبی ذوالنوری مبنی ممنوعیت دست بوسی نمایندگان با ناطقان جلسه علنی گفت: تذکر شما وارد است. این دست بوسی غلط در مجلس قبلی گذاشته شد. این مسئله در هیئت رئیسه مجلس هم مطرح شده است. از همه نمایندگان استدعا می‌کنیم که دیگر این کار را انجام ندهند چرا که واقعاً وقت مجلس را می‌گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد بخش دوم تذکر ذوالنوری گفت: هیئت رئیسه مجلس از دادستان و رئیس کل دیوان محاسبات خواسته‌ایم که ادعا مبنی بر تخلف دولت در بودجه‌ریزی، بر اساس گفته‌ها و گزارش خواندن نباشد. اسناد باید به مجلس ارائه شود. ان شاءالله در اسرع وقت این مهم را پیگیری خواهیم کرد.

سه شنبه ۱۴ بهمن

جلسه علنی مجلس سه شنبه به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه و در نطق پیش از دستور ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) گفت: بدون شک سعادت یا شقاوت هر جامعه‌ای به بانوان آن جامعه بستگی دارد؛ چرا که بانوان و مادران جامعه رهبران اساسی و پایه اصلی تربیت در جامعه هستند، فرهنگ ما، ترییت مادی و معنوی ما نیز در این مهم ریشه دارد.

پورابراهیمی: چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن نیست؟

محمدرضا پورابراهیمی در جریان جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و با مخالفت با بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بنده از زحماتی که کمیسیون تلفیق برای اصلاح ساختار بودجه کشیده‌اند سپاسگزارم اما بنده می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که چرا اساساً گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه این میزان حائز اهمیت است؟ اگر ما به دنبال دلایل وضعیت کنونی در حوزه اشتغال و تورم حاکم در کشور هستیم یکی از محورهای مهم و موثر آن بحث بودجه‌ای است که در سالیان گذشته به تصویب رسیده است. اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم کسری بودجه یکی از بحث‌های اساسی است که در دستور کار مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ زمانی که قرار بود لایحه بودجه در ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود در آن تاریخ ارائه نشد، چرا که حضرت آقا نامه‌ای در خصوص لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نوشتند و تاکید کردند که این لایحه انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد. حکم اصلاح ساختار بودجه در آن زمان داده شد و رهبری قبل از آن نیز چندین بار بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند. عدم اتکاء به درآمد پایدار اصلی‌ترین مشکل ما در بحث بودجه است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در آن سال چهار ماه از ما فرصت خواست تا گزارش اصلاح ساختاری به مجلس ارائه کند، اما در نهایت پس از گذشت چهار ماه از فروردین سال ۱۳۹۸ گزارش‌های تخصصی در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد، اما هیچ حکمی در بودجه سال ۱۳۹۸ عملیاتی نشد.

پورابراهیمی در ادامه تاکید کرد: دولت در آن سال ۴۵۰ میلیون دلار از ذخیره ارزی سنوات گذشته برداشت کرد و به روش استقراض نیز چه از بانک مرکزی و چه به صورت اوراق برداشت داشت. کدام یک از این اقدامات با اصلاح ساختار بودجه تطابق دارد. آنچه که در صورت لایحه بودجه ما را نگران می‌کند کسری تراز عملیاتی در سال آینده می‌باشد. افزایش حجم نقدینگی در بازار تورم‌زا خواهد بود اگر ما ۱۰۰ واحد منابع را برای مردم از محل پول پرقدرت افزایش دهیم باید ۱۵۰ واحد به واسطه تورم از مردم پس بگیریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحولات در ساختار نظام مالیاتی و افزایش آن یکی از محورهایی است که باید در بودجه لحاظ می‌شد یکی از احکام اساسی در بودجه ایجاد منابع پایدار درآمدی از محل مالیات است. این به این معنا نیست که ما مالیات کارگران و کارمندان و کسبه را افزایش دهیم، بلکه ما باید با فرار مالیاتی بزرگی که به واسطه عدم اجرای نظام جامع مالیاتی با آن مواجه هستیم مقابله کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از محورهای ما باید مولد سازی دارایی‌های دولت باشد. آیا ما برای این موارد در بودجه حکمی آورده‌ایم؟ با توصیه که کاری درست نمی‌شود. حجم بودجه شرکت‌های دولتی ۲.۵ برابر بودجه کل کشور است. اگر ۱۰ درصد در بودجه شرکت‌های دولتی صرفه جویی شود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع به بودجه اضافه خواهد شد. این احکام در کجای بودجه گنجانده شده است.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بنده با حذف ارز ترجیحی کاملاً موافقم چرا که تنها ایجاد فساد می‌کند، اما قرار نبود که با حذف ارز ترجیحی منابع آن را تبدیل به پول کرده و یارانه‌ها را افزایش دهیم. این امر برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند. دولت نیز در این زمینه نامه‌ای نوشته و نگرانی خود را مطرح کرده است. چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن دیده نمی‌شود؟ ما نگران تورمی هستیم که منابع پول پرقدرت در نظام اقتصادی ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: مردم به ما می‌گویند ما نمی‌خواهیم که یارانه ما را افزایش دهید بلکه قدرت خرید ما را به ارز ۳۵۰۰ تومانی برگردانید. ما باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم کمک به مردم فقط پرداخت نیست درست است که در کوتاه مدت و شرایط اضطراری کمک باید صورت بگیرد، اما در بلند مدت یک اشتباه راهبردی است. پیشنهاد می‌کنیم کلیات را کنار بگذارید و اجازه دهید دولت بودجه را اصلاح کند و یا به صورت سه دوازدهم آن را بررسی خواهیم کرد.

ابوترابی: رد کلیات بودجه اشتباه محض است

ابوالفضل ابوترابی در جریان جلسه علنی سه شنبه مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم تا زمانی که کار اساسی اصلاح بنیادین نظام اداری کشور صورت نگیرد. بودجه بازی ۴۰ ساله همچنان ادامه خواهد داشت. ما ابتدا باید نظام اداری کشور را اصلاح کنیم و سپس به سمت اصلاح نظام بودجه گام برداریم. ظرف نظام اداری کنونی کشور ظرفیت اصلاح بودجه را ندارد و همه ساله دست و پا شکسته بودجه نوشته می‌شود و این امر تکرار می‌گردد. فرآیند اصلاح نظام اداری کشور بسیار دشوار است ولی باید از یک جا شروع شود.

وی در ادامه اظهار کرد: واقعیت این است که ما در شش ماه باقیمانده از دولت با دولتی متزلزل مواجه هستیم و اگر ماه بودجه را تصویب نکنیم مجدداً به دست دولت باز می‌گردد و قطعاً دولت با این روند هیچ اقدام خاصی انجام نخواهد داد. از سوی دیگر برای افزایش حقوق‌ها ما مجبور می‌شویم تا به دولت تنخواه دهیم و حساب و کتابی از او نخواهیم. بنابراین رد کلیات بودجه اشتباه محض است.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس تصریح کرد: آئین نامه در این بخش مسکوت است و اگر ما بودجه را قطع کنیم و رئیس مجلس بودجه را به دولت بازگرداند در اصل هیچ اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد و بودجه به ناکجاآباد می‌رود.

وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون تلفیق یک قدم رو به جلو برای اصلاح بودجه برداشته است. درست است که ایده آل نیست اما ظرفیت فعلی کشور این فرصت را به ما نمی‌دهد که ما بتوانیم بودجه‌ای ایده آل تر از این برای سال آینده بنویسیم.

کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را کرده است. اجازه دهید کلیات بودجه به تصویب برسد و پیشنهادات نیز در صحن مجلس بررسی شود و یک گام مثبت رو به جلو برای بودجه سال آتی برداشته شود.

وی افزود: عده‌ای معتقدند اینکه در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ به ۱۷,۵۰۰ تومان رسیده است تورم‌زا است و دولت نیز از همین حالا جنگ روانی را شروع کرده، شاید در ابتدا این گام برای مجلس ضرر باشد اما بعداً درستی آن مشخص می‌شود. همین حالا نیز وارد کنندگان نهاده‌های دام و طیور ارز را در بازار آزاد خریداری می‌کنند. در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ برای تامین دارو حفظ شده است.

انتقاد موسوی لارگانی به عدم حضور رییس جمهور در جلسه بررسی کلیات بودجه

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی سه شنبهمجلس درباره عدم حضور رییس جمهور در جلسه خطاب به رییس مجلس اظهار کرد: شما اشاره کردید که ۱۰ روز قبل به آقای رییس جمهور نامه‌ای نوشتید، ولی حقیقتاً این موضوع بی احترامی به ملت ایران است، این امر به معنای بی احترامی به نمایندگانی است که عصاره فضائل ملت هستند، نزدیک به ۹ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد ولی آقای رییس جمهور برای یکبار هم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر نشدند، این موضوع توجیه ندارد که در قرنطینه باشند و اظهار نظر کنند که مصوبه مجلس را نمی‌پذیریم.

وی اضافه کرد: ایشان فرصت داشتند امروز ایرادات خود را از تریبون مجلس شورای اسلامی بیان کنند، اینکه صرفاً از جلسه هیات دولت اعلام کنند ما مصوبه مجلس و لایحه کمیسیون تلفیق را نمی‌پذیریم صحیح نیست.

این عضو هیات رییسه مجلس گفت: زمانی که قرار بود کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رد شود، اعلام کردند ما با تغییرات هیچ مشکلی نداشته و آن را می‌پذیریم، یعنی به مجلس اجازه تغییر دادند و نمایندگان دولت و سازمان برنامه و بودجه در تمام جلسات کمیسیون تلفیق حضور داشتند.

موسوی لارگانی در پایان اضافه کرد: لایحه بودجه دولت بیشتر جنبه سیاسی داشت تا جنبه رفع مشکلات مردم، به صف‌های خرید روغن نگاه کنید، در کجا برای فراهم کردن کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شد؟ ما که تا پایان سال ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دادیم، چرا هر روز مسئله جدیدی برای مجلس یازدهم که به فرموده مقام معظم رهبری یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس است، ایجاد می‌کنند؟

مجلس با کلیات بودجه ١۴٠٠ مخالفت کرد

کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ١۴٠٠ در دستور کار جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات لایحه بودجه به رای مجلس گذاشته شد که نهایت با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر به تصویب مجلس نرسید.

این در حالی است که معاون دفتر رئیس جمهوری در واکنش به این تصمیم و درباره عدم حضور روحانی در جلسه صبح سه شنبه مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ برگزار شد، با تاکید بر اینکه حضور ‎رییس جمهور برای دفاع از کلیات ‎بودجه نه الزام آیین‌نامه‌ای دارد، گفت: دفاع از بودجه‌ای که دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رییس‌جمهور باقی نگذاشته است.

در حالی که محمدباقر نوبخت به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور مشغول دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود؛ تریبون وی قطع شد.

رئیس مجلس به او گفت که فرصت ۲۰ دقیقه‌ای شما تمام شد و قطع میکروفن دست ما نیست.

پس از این تذکر سخنان نوبخت ناتمام ماند.

کد خبر 473082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.