بازارهای موازی تولید باید حذف شود

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اینکه شاهد حضور سرمایه‌گذاران در عرصه تولید باشیم، بازارهای موازی این عرصه باید حذف شود.

به گزارش ایمنا، سعید زرندی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار ۶۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی را به عنوان طرح‌های با احتمال بالای تحقق در کشور داریم، افزود: علاوه بر این حدود ۳۸۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد را در کشور داریم.

وی با یادآوری اینکه در بسیاری از حوزه‌ها شاهد افتتاح طرح‌ها هستیم، تصریح کرد: در همین راستا ۶۷ طرح بزرگ را طی دهه‌فجر امسال به بهره‌برداری خواهیم رساند که امروز نیز ۵ طرح بزرگ صنعتی در استان زنجان با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

زرندی با اشاره به اینکه امروز ظرفیت شمش فولاد کشور با افتتاح این واحد در استان زنجان به ۴۰ میلیون تن رسید که بی‌تردید خبر بسیار مسرت‌بخشی برای مردم ایران است، ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است تا سال ۱۴۰۴ تولید شمش فولاد در کشور به ظرفیت ۵۵ میلیون تن برسد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طی سال گذشته و امسال بر روی راه‌اندازی واحدهای تعطیل متمرکز شدیم، اظهار کرد: امسال ۱۳۲۲ واحد تعطیل را راه‌اندازی کردیم.

وی بیان کرد: همچنین راه‌اندازی ۲۰۰ طرح ملی جزو برنامه‌های امسال بود که عمده این طرح‌ها تا به امروز به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان امسال نیز این آمادگی را داریم که به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز بهره‌برداری از طرح‌ها داشته باشیم.

زرندی با اشاره به اینکه در حوزه تکمیل طرح‌ها نیز اقدام به اتصال سرمایه‌گذاران به طرح‌های نیمه‌تمام و راکد کرده‌ایم، عنوان کرد: جهت‌گیری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش رو داریم، توسعه ۵ تا ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها شامل سرمایه‌گذاری داخلی خواهد بود.

وی تاکید کرد: معتقدیم سرمایه به اندازه کافی در اختیار سرمایه‌گذاران وجود دارد و نگاه‌مان این است که سرمایه‌گذار ایرانی باید بزرگ‌تر شده و بتوانیم در اشل جهانی، سرمایه‌گذار بزرگ داشته باشیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت سرمایه‌گذار، فراهم بودن بستر امنیت و آرامش برای سرمایه‌گذاری است تا بتواند با فراغ بال در این فضا حضور پیدا کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کند، متذکر شد: زمانی که این شرایط در کشور فراهم می‌شود، شاهد حضور پرتعداد سرمایه‌گذاران در عرصه‌های مختلف نیز هستیم.

زرندی با اشاره به اینکه اگر خواهان این هستیم که سرمایه‌گذاری در کشور به عنوان یک محور باشد، باید بازارهای موازی تولید را تضعیف کنیم، گفت: نمی‌توان در شرایطی که برخی از بازارها از جمله سکه، ارز، ساخت و ساز و … سودی ده‌ها برابر تولید داشته باشد، آن وقت انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را وارد عرصه تولید کنند.

وی تصریح کرد: به همین خاطر این تغییر نگاه امروز باید متناسب با شعار سال و در راستای جهش تولید باشد و باید به عنوان استراتژی ملی ما مطرح شود تا بتوانیم حوزه توسعه تولید را مد نظر داشته باشیم. اگر این اتفاق رخ دهد، خود به خود بسیاری از مشکلات جاری واحدهای تولیدی نیز برطرف خواهد شد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در پایین‌دست پتروشیمی بوده و سپس در حوزه‌های معدنی طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

منبع: مهر

کد خبر 473075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.