زیست بوم صنایع خلاق را محقق کنیم

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: برای شکل گرفتن و تکامل زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی باید همه نقش‌آفرینان اثرگذار این حوزه از تصمیم گیران استانی تا هنرمندان و فعالان فناور و سرمایه گذاران به میدان بیایند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، نخستین نمایشگاه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی میزبان دستاوردهای شرکت‌های خلاق شد.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در افتتاحیه این نمایشگاه که با شعار «به سوی آینده‌ای روشن» برگزار شد، بر ضرورت تشکیل اکوسیستم اقتصاد خلاق و تکمیل زنجیره ارزش صنایع نرم و فرهنگی تأکید کرد و افزود: فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی و پیشینه عمیق و میراثی کشور در صنایع خلاق و فرهنگی، باید با ایجاد زیست‌بومی پویا برای جوانان خلاق این حوزه شکوفا شود؛ کاری که می‌تواند فرصت‌های قابل اعتنایی را برای اقتصاد خلاق و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

حمایت از فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری است

کرمی، با بیان این‌که فرهنگ و هنر هزینه نیستند و سرمایه گذاری هستند و در صورت هدایت و حمایت، ثروت آفرین خواهند بود، ادامه داد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق، نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر رویکردهای نادرست نسبت به این حوزه است از جمله باورهای ناصواب درباره حوزه صنایع نرم و فرهنگی، غیر ضروری یا هزینه بر بودن این حوزه است، اما واقعیت این است که نه‌تنها ثروت آفرین هستند، بلکه حافظ و مروج اندوخته‌های تاریخی و هویت فرهنگی کشورمان هستند و می‌توانند ظرفیت خارق‌العاده فرهنگی کشورمان را به جهانیان نشان دهند.

حرکتی در مسیر حمایت از فعالان جوان و نوآور

مشاور معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری با اشاره به حرکت ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری در مسیر حمایت از فعالان جوان و نوآور فعال در این حوزه ادامه داد: در کنار فعالیت‌هایی که در راستای حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور انجام داده‌ایم، در پی تقویت وتکثیر خانه‌های خلاق در استان‌ها هستیم که شکل‌گیری این خانه‌ها در استان‌های مختلف تشکیل دهنده زنجیره تولید صنایع خلاق و فرهنگی هستند و مانند کارخانه‌های نوآوری زمینه‌ساز تبدیل ایده به پدیده با حمایت از کسب و کارهای نوپا را از طریق شتابدهند های تخصصی وبخش خصوصی را فراهم می‌کنند.

اختصاص خط اعتباری ویژه به کسب و کارهای خلاق در آینده نزدیک

کرمی از رونق اقتصاد خلاق در کنار اقتصاد دانش‌بنیان گفت و ادمه داد: علاوه بر اقتصاد دانش‌بنیان، بزودی از شرکت‌های خلاق و فرهنگی بیش‌تر خواهیم شنید. به طوری که در آینده نزدیک خط اعتباری ویژه برای این کسب و کارها اختصاص داده می‌شود و همه در این مسیر باید زمینه‌ای فراهم بیاوریم که شرکت‌های خلاق، صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم به جایگاه واقعی خود برسند.

عناصر صنایع خلاق و فرهنگی زیر سقف خانه‌های خلاق

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، صنایع خلاق و نرم با اشاره به گرد هم آمدن همه عناصر صنایع خلاق و فرهنگی از هنرمندان تا استارتاپ‌ها زیر سقف خانه‌های خلاق گفت: برای شکل گرفتن و تکامل زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی باید همه نقش‌آفرینان اثرگذار این حوزه از تصمیم گیران استانی تا هنرمندان و فعالان فناور و سرمایه گذاران به میدان بیایند. کارها باید از فرد محوری به سوی کار گروهی و تیمی وشرکت خلاق شدن حرکت کند. اگر بتوانیم این زیست‌بوم را به کمک خانه‌های خلاق و شتاب‌دهنده‌های تخصصی صنایع فرهنگی محقق کنیم، می‌توانیم در گردش مالی ۲۷۰۰ میلیارد دلاری این حوزه از بازار جهانی سهمی شایسته برای حوزه فرهنگ و تمدن ایران کسب کنیم.

در پایان مراسم، این نمایشگاه با حضور حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، منتظری نایب رئیس کمیسون فرهنگی مجلس و جمعی از هنرمندان افتتاح شد.

انتهای پیام /

کد خبر 473074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.