از اعلام توافقات تا ورود اولین محموله واکسن کرونا به کشور

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به ورود اولین محموله واکسن کرونا به کشور، رسیدن قیمت موز به هر کیلو ۶۰ هزار تومان، تامین روغن خام و ارائه گزارشات پیش بی سود فولاد مبارکه و شرکت ملی مس اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزها و هفته گذشته بارها مسئولان وزارت بهداشت از انجام شدن توافقات لازم و تأیید واکسن روسی برای واردات به کشور خبر داده بودند و اعلام کردند که مطالعات لازم با بررسی همه مستندات ارسالی از کشور روسیه روی واکسن اسپوتنیک V انجام شده و به زودی این واکسن به کشور وارد می‌شود.

روز دوشنبه (۱۳ بهمن ماه) محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس مذاکرات و هماهنگی‌های صورت گرفته تا هفته آینده نخستین پرواز برای واردات نخستین محموله واکسن کرونا انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی درباره میزان واکسن خریداری شده نیز گفت: هر مقداری که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخواهد و تأیید کند به کشور وارد خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام این پروازها صورت خواهد گرفت.

بر این اساس سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با اعلام خبر ورود اولین محموله واکسن روسی به کشور در روز پنجشنبه (۱۶ بهمن ماه)، گفت: قرار است واکسن‌های کرونا با سه پرواز وارد کشور شود.

در نهایت پس از ورود اولین محموله واکسن به کشور در روز پنجشنبه (۱۶ بهمن ماه)، مهرداد جمال ارونقی درباره جزئیات ورود و ترخیص محموله واکسن روسی کرونا توضیح داد و گفت که این محموله توسط شرکت هواپیمایی ماهان ساعت ۱۶ به فرودگاه امام خمینی (ره) رسید که حاوی چهار پالت واکسن «اسپوتنیک» به وزن حدود ۶۴۰ کیلو گرم ساخت کشور روسیه است.

این مقام مسئول در گمرک ایران گفت که با پیش بینی‌های صورت گرفته و اهمیت شرایط خاص محموله واکسن، به محض ورود به فرودگاه، نسبت به انجام تشریفات گمرکی کالا در حداقل زمان ممکن و در پای پرواز اقدام و محموله بلافاصله بارگیری و تحویل شده است.

آخرین جزئیات طرح اقدام ملی مسکن

احمد اصغری‌مهرآبادی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی آن سازمان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن، تأمین زمین ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی با همکاری سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در تخصیص اراضی مازاد به اجرای طرح است، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن، تاکنون برای ۱۵۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، زمین تأمین کرده است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان نیز روند پالایش ۲۲۳ هزار و ۹۰۵ متقاضی مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن را اعلام کرد و از نهایی شدن نتایج به زودی خبر داد.

البته در رابطه با این طرح، عده‌ای از کارشناسان تجربه دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین را ناموفق دانسته‌اند و نسبت به تحقق ساخت مسکن ارزان قیمت در طرح اقدام ملی مسکن، طی این مدت معین شده آن‌هم در شرایط تورمی کشور و با در نظر گرفتن تسهیلاتی با نرخ کارمزد ۱۸ درصدی ابراز تردید کرده‌اند.

علی رحمانی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اگرچه به نظر می‌رسد با حذف نرخ زمین، متقاضیان آسان‌تر خانه‌دار می‌شوند اما شرایطی چون تأهل، عدم استفاده از تسهیلات دولتی حوزه زمین و مسکن از اول انقلاب تاکنون، نداشتن مالکیت از تاریخ اول تیرماه ۸۴ به بعد و سابقه ۵ سال سکونت در شهر درخواست شده از مواردی است که باید متقاضی دارای آن باشد در حالی که شاید بسیاری از افراد فاقد مسکن، این شروط یا حداقل یکی از این موارد را ندارند؛ بنابراین نمی‌توان گفت طرح اقدام ملی به همه اقشار بی‌خانمان، کمک می‌کند.

وی تصریح می‌کند: گفته شده است که وام ۷۰ تا ۱۰۰ میلیونی به متقاضیان پرداخت می‌شود؛ چگونه شخص با شرایط تورمی جامعه از پس بازپرداخت وام و تأمین مابقی هزینه‌های ساخت برآید؛ در صورتی که در شرایط تورمی چند سال قبل، برای مسکن مهر ۵۰ میلیون وام پرداخت می‌شد که در آن زمان مبلغ نسبتاً خوبی بود.

این کارشناس یادآور می‌شود: ایراد دیگری که بر این طرح وارد است آن است که طرح اقدام ملی نیز در مناطقی دور از مراکز شهری بنا می‌شود که قبلاً این نقص بر مسکن‌های مهر نیز وارد بود؛ اگرچه می‌شد بافت فرسوده شهری برای این بناها در نظر گرفته شود.

طرح اقدام ملی مسکن به نقطه آغاز رسیده است

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان اصفهان گفت: طرح اقدام ملی مسکن تا جایی پیشروی داشت که مقدمات قرارداد آن، به علاوه تفاهم نامه و ضمانت‌نامه منعقد شده بود ولی اکنون به دلیل موانع و مباحث جدیدی متوقف شده است.

جعفرپیشه با بیان اینکه اهداف طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن یکی است ادامه داد: متأسفانه روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن به خوبی برای مردم تبیین نشده است؛ هنوز عده‌ای از نرخ نهایی که باید پرداخت کنند بی اطلاع هستند؛ همچنین در گمان نرخ‌هایی هستند که برای مسکن مهر پرداخت می‌شد؛ در صورتی که اکنون قیمت هزینه‌های ساخت نسبت به آن زمان چند برابر شده است.

روند نگران کننده شاخص‌های خط فقر در اقتصاد ایران

اصغر برشان، دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان در رابطه با عدد خط فقر کلانشهرها در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: رقم خط فقر به معنای خط مرگ و زنده ماندن برای مردمی است که لازمه زندگی و تهیه مایحتاج زندگی‌شان آن میزان از درآمد است.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً اعلام رقم خط فقر در کشور ما امکان‌پذیر نیست زیرا مسئله تأمین معیشت یا خط فقر به کالاهای اساسی مربوط می‌شود که در سبد هزینه قرار می‌گیرد و همواره با نوسان نرخ ارز با کالاهایی روبرو هستیم که یک خانواده برای گذران معیشت خود به آن‌ها نیازمند است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در بیش از نیمی از خانواده‌هایی که زیر خط فقر قرار دارند حداقل یک نفر مشغول به کار دارند اما مشکل درآمد پایین این فرد شاغل است که درآمدش کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و باعث شده که این خانواده در زیر خط فقر قرار گیرد؛ حال بحث آن است که چه راهکارهایی وجود دارد تا بتوان با افزایش خط فقر مقابله کرد؟ برخی از اشتغال‌زایی و عده‌ای دیگر نیز از تولید بیشتر سخن می‌گویند و گروهی هم اعتقاد بر حمایت‌های دولتی برای کاهش خط فقر دارند.

رضا شایان، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بزرگ‌ترین دلیل برای افزایش خط فقر نبود اشتغال مناسب است؛ با وجود آنکه گفته می‌شود از هر خانواده‌ای تقریباً یک نفر شاغل است اما باید به نوع شغل و میزان درآمد توجه داشت که هیچ کدام چندان رضایت‌بخش نیست. فاکتورهایی مانند نرخ تورم رو به افزایش است و از سوی دیگر دلایلی چون تحریم‌ها و کرونا بر شرایط رکود افزوده است در صورتی که افراد جامعه امکانی برای تغییر این فاکتورها ندارند؛ اما اگر دارای شرایط کاری مناسبی باشند تا حدودی در برابر این شرایط امکان مقاومت دارند.

این تحلیلگر اقتصادی توضیح می‌دهد: شاید بهترین راه‌حل حمایت از تولید است؛ قطعاً در کشوری که تولیدات فراوان و باکیفیت باشد، نه تنها مشکل بیکاری حل می‌شود بلکه فراوانی کالا به کاهش نرخ‌ها و درنتیجه کاهش رشد فقر می‌انجامد. بر این اساس به‌جای سیاست‌های زمان‌گیر و اغلب بدون نتیجه، بهترین تدبیر برای تحول اقتصادی و تحول شرایط مردم، حمایت از تولید است زیرا این مهم همان پیامدهایی را خواهد داشت که کشورها جهان اول را به اینجا رسانیده است.

کد خبر 473044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.