بررسی لیفان 820؛ مشخصات فنی، مزایا و معایب + قیمت و امکانات

لیفان ۸۲۰ خودرو سدان سایز متوسط شرکت‌ خودروسازی لیفان چین است که نسخه‌ پیشرانه ۲.۴ لیتری آن وارد بازار ایران شد؛ قیمت، مشخصات، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی، مصرف سوخت، سرعت، محاسن و ایرادهای لیفان 820 باعث نظرات متفاوت مصرف کنندگان شد و برخی آن را کمری چینی نامیدند.

به گزارش ایمنا، کمتر کسی است که از وجود محبوبیت خودروهای شاسی بلند طی سال‌های اخیر در ایران آگاه نباشد. سدان‌ها نسبت به شاسی‌بلندهای هم‌رده در حالی ارزان‌تر هستند که امکانات رفاهی و قوای فنی نسبتاً مشابهی دارند و برای استفاده‌های معمول و روزمره قابل اطمینان هستند. سدان‌های چینی همراه و هم‌پای کراس اوورهای چینی به دنبال گسترش سهم خود از بازار خودرو ایران هستند. لیفان ۸۲۰ یکی از سدان‌های چینی منحصربه‌فردی است که در بازه زمانی کوتاهی توسط کرمان موتور مونتاژ و در بازار کشور عرضه شد. لیفان ۸۲۰ برخلاف آن‌چه مشتریان ایرانی از خودروهای چینی دیده بودند و در سر داشتند، سدانی سایز متوسط با امکانات رفاهی مختلف و خوب بود.

وجود شباهت‌های متعدد بین لیفان ۸۲۰ و نسل اولیه تویوتا کمری سبب شد تا مصرف‌کنندگان ایرانی این خودرو را کمری چینی نامگذاری کنند و همین مساله به تقویت پرستیژ لیفان ۸۲۰ کمک شایانی کرد.

معرفی لیفان

گروه لیفان (Lifan Group) یک شرکت خودروسازی چینی است که تولید نخستین محصولات خود را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد، محصولات لیفان شامل سدان‌های کوچک، ون‌های کوچک و خودروهای هاچ بک است. لیفان در داخل چین تولیداتی همچون موتور، دوچرخه و کفش ورزشی دارد.

در ایران مدل‌های لیفان ۶۲۰ و لیفان ۵۲۰( توقف تولید) و لیفان ایکس ۶۰ و لیفان x۵۰ و لیفان ۸۲۰ توسط شرکت کرمان خودرو عرضه می‌شود.

توقف خط تولید لیفان ۸۲۰

فروش اندک لیفان ۸۲۰ در مقایسه با جک اس ۵، دلیلی شد تا کرمان موتور تولید این خودرو را پس از دو سال متوقف کند؛ آخرین‌های لیفان ۸۲۰ در سال ۱۳۹۷ از خط مونتاژ کرمان موتور خارج شد. لیفان ۸۲۰ اکنون یکی از گزینه‌های موجود در بازار خودروهای دست دوم محسوب می‌شود و با تکیه بر مزایایی مثل امکانات رفاهی متعدد می‌تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند. در ادامه نگاهی به مشخصات فنی لیفان ۸۲۰ داریم تا با این سدان نیمه لوکس و حجیم چینی بیشتر آشنا شویم.

بررسی مشخصات فنی لیفان ۸۲۰

مشخصات فنی لیفان ۸۲۰ به نسل قدیمی تویوتا کمری شباهت دارد. لیفان ۸۲۰ از موتور ۲.۴ دهم لیتری چهار سیلندر بهره مند است که تنفس طبیعی قدرت بخش لیفان ۸۲۰ را بر عهده دارد. حداکثر قدرت ۱۵۸ اسب‌بخار و ۲۲۱ نیوتن‌متر گشتاور گوشه‌هایی از قدرت موتور لیفان ۸۲۰ را به نمایش گذاشته است. لیفان ۸۲۰ از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک بهره مند است که وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را به چرخ‌های جلو خودرو بر عهده دارد.

استفاده از قلب تپنده قدرتمند برای لیفان ۸۲۰، باعث شد تا این خودرو در دوره دو ساله مونتاژ خود (بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷) عنوان حجیم‌ترین خودرو مونتاژ داخل را به یدک بکشد. عنوان حجیم‌ترین خودرو تولید داخل پیش از لیفان ۸۲۰ در اختیار نیسان ماکسیما با پیشرانه شش سیلندر بود و پس از توقف تولید لیفان ۸۲۰ نیز خودرویی با این حجم موتور در خودروسازی کشور دیده نشد.

وزن لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ شاید خودرو سبکی به نظر بیاید ولی حدود ۱ و نیم تن وزن دارد؛ اما با این حال پیشرانه حجیم و قدرتمند لیفان ۸۲۰ باعث می‌شود این خودرو در زمانی بین ۱۰ الی ۱۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

سرعت لیفان ۸۲۰

سرعت لیفان ۸۲۰ در حالت ماکسیمم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است که رقمی مطلوب برای این خودرو به حساب می‌آید.

مصرف سوخت لیفان ۸۲۰

مصرف سوخت ترکیبی لیفان ۸۲۰ نیز ۸.۷ دهم لیتر در صد کیلومتر بیان شده است؛ البته ممکن است با توجه به رفتار راننده، میزان مصرف سوخت کاهش یا افزایش یابد. لیفان ۸۲۰ دارای باک بنزین با ظرفیت ۶۳ لیتر است و با توجه به این ظرفیت و میزان مصرف سوخت اگر راننده عجول نباشد مطمئناً نیازی به سوخت‌گیری در کوتاه مدت ندارد.

مشخصات فنی لیفان

در ادامه نگاهی کامل و دقیق به مشخصات فنی لیفان ۸۲۰ داریم:

امکانات رفاهی لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ یک سدان نیمه لوکس سایز متوسط است که نقش رقیب ارزان‌قیمت خودروهایی همچون هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما را در ایران بازی می‌کند. با توجه به آن‌که از توقف خط تولید لیفان ۸۲۰ نزدیک به دو سال می‌گذرد، این خودرو همچنان از نظر امکانات رفاهی مدرن به نظر می‌رسد. خیلی از امکانات موجود در سدان‌های سایز متوسط وارداتی را در لیفان ۸۲۰ می‌توان مشاهده کرد که این موضوع برای خریدار رضایت‌بخش است و وی را به این نتیجه می‌رساند که لیفان ۸۲۰ ارزش خرید دارد.

از جمله امکانات رفاهی لیفان ۸۲۰ می‌توان به مواردی مثل سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم پخش چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، تریم چرمی کابین، صندلی برقی راننده به انضمام تنظیم گودی کمر، سانروف، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب و گرمکن صندلی‌های جلو اشاره کرد.

در ادامه می‌توانید با مطالعه جدول زیر از امکانات و تجهیزات نصب شده در لیفان ۸۲۰ را در یک نگاه بررسی کنید:

ایمنی لیفان ۸۲۰

در مورد ایمنی لیفان ۸۲۰، اطلاعات کامل و جامعی در دسترس نیست؛ با این حال لیفان ۸۲۰ به خوبی تجهیز شده و امکانات ایمنی مختلف را در این خودرو می‌توان دید. از جمله تجهیزات ایمنی لیفان ۸۲۰ می‌توان به مواردی همچون شش کیسه هوا، ترمزهای دیسکی به همراه ترمز کمکی و ترمز پارک برقی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور پارک عقب و دوربین عقب اشاره کرد.

در ادامه به برخی از تجهیزات ایمنی این سدان نیمه لوکس چینی اشاره کرده‌ایم:

معایب لیفان ۸۲۰

یکی از معایب لیفان ۸۲۰ شتاب و پیشرانه ضعیف این خودرو است. هر چند به تصور بسیاری از افراد این خودرو چینی شتاب خوبی دارد، اما باید گفت که در عمل این‌گونه نیست. موتور ۲.۴ لیتری لیفان ۸۲۰ تنها می‌تواند ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند که در مقایسه با سایر موتورهای هم‌حجم توان خروجی کمتری دارد. چنین توان محدودی در کنار وزن نسبتاً بالا این سدان نیمه لوکس چینی باعث شده تا شتاب و چالاکی ضعیف یکی دیگر از معایب لیفان ۸۲۰ باشد.

ازجمله انتقادت مطرح شده به طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰ می‌توان به سایز کوچک چرخ‌های آن اشاره کرد؛ برای لیفان ۸۲۰ رینگ ۱۶ اینچی در نظر گرفته شده‌است که این موضوع باعث شده تا طراحی آن از نمای جانبی چندان خوشایند نباشد. طراحی ساده داشبورد این خودرو نیز مورد انتقاد برخی افراد است. نفوذ صدا به‌داخل کابین ۸۲۰ نیز کمی بیشتر از حد انتظار است و صدای موتور به‌راحتی در کابین به گوش می‌رسد.

قیمت لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ تولید ۹۵ تا ۹۷ در بازار خودرو با قیمتی بین ۳۴۰ تا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

لیفان ۸۲۰ ارزش خرید دارد؟

لیفان ۸۲۰ یکی از خودروهای مناسب در بازار ایران بود که به دلیل قیمت‌گذاری غیررقابتی و از طرفی ضعف فعالیت‌های بازاریابی فروش، در بازار ایران با موفقیت روبرو نشد و به اجبار میدان رقابت را برای کراس‌اوورهای هم‌قیمت خود خالی کرد. اکنون بعد از حدود دو سال که شاهد توقف تولید لیفان ۸۲۰ در کرمان موتور هستیم لیفان ۸۲۰ به حاشیه رانده شده است، با این حال همچنان می‌توان لیفان ۸۲۰ را گزینه‌ای مطلوب برای مشتریانی دانست که به دنبال خرید یک سدان سایز متوسط زیبا، مجهز و کارآمد هستند و از طرفی هزینه لازم برای خرید خودروهای وارداتی را در اختیار ندارند.

از سوی دیگر خرید خودرویی که تولید آن متوقف شده، می‌تواند دردسرهای ناخواسته زیادی مثل دردسرهای زیادی برای خرید قطعات یدکی را برای خریدار به همراه داشته باشد. وضعیت ارائه خدمات پس از فروش لیفان ۸۲۰ نامعلوم است و برنامه‌ای نیز برای راه اندازی مجدد خط تولید این خودرو از سوی نماینده جدید لیفان اعلام نشده است.

کد خبر 473032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Sam PT ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    20 45
    من سال ۹۷ گول همین حرف ها رو خوردم و بحساب اینکه ماشین نمونه چینی تویوتا هست خریدم امسال عید ماشین آب و روغن قاطی کرد بعد از ۴ ماه و خرج ۵۰ میلیون ماشین و با بدبختی جم کردم و با کلی ضرر فروختم .ماشین چینی فقط یه آشغال با لوازم گرون و نایاب هست
    • Hosein IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      70 1
      داداش تو چجوری 50 میلیون خرج موتورش کردی؟ موتور و گیربکس لیفان 820 تا 150 هزارتا یا 5 سال گارانتی داره!!
  • علی اکبر IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    28 34
    90درصد خودروهای چینی مشکل عدم هماهنگی موتور وگیربکس با وزن خودرو دارن و درکل کیفیت پایینی دارن
    • علی اصغر IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      شما علی اکبر به حرف من علی اضغر گوش بده پرایدتو سوارشو ماشین بالاتر از پراید سوارشی آب روغن قاطی می کنی... تو عمرت به غیر پراید سوار ماشینی دیگه ای نشدی اومدی نظر میدی؟!