شفافیت تا پشت در مجلس یازدهم

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند و به برجام بازگردد

ابوالفضل ابوترابی در خصوص سخنان آنتونی بلینکن- وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اگر ایران به مفاد برجام برگردد این کشور هم به برجام باز خواهد گشت، اظهار کرد: این سخنان وزیر امور خارجه آمریکا کاملاً بی‌اساس است چراکه این ایالات‌متحده بود که از برجام خارج شد و چند سال این قرار داد را هیچ انگاشت و تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و به هیچ تعهدی عمل نکرد.

وی افزود: این در حالی است که به اذعان سازمان ملل متحد ایران ۱۴ بار به تعهدات خود در قرارداد برجام عمل کرد و علاوه بر سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها بر پایبندی ایران به تعهدات خود تأکید کرد.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنابراین ایران هم با این بد عهدی آمریکا نباید به توافق برجام پایبند بماند، مگر اینکه تمام تحریم‌ها لغو شود و پول‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها نیز بازگردانده شود. تا زمانی که این خواسته‌ها برآورده نشود ایران اسلامی نباید به تعهدات برجامی خود عمل کند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: در خصوص مذاکره با آمریکا اگر تحریم‌ها را لغو کنند و به برجام بازگردند و تعهدات برجامی خود را عملی کنند، ایران می‌تواند به مذاکره فکر کند و در قالب برجام با طرف‌های مقابل مذاکره کند. رفتار اروپایی‌ها تقریباً مانند آمریکا بود و با اینستکس تنها وقت ایران و مسئولان کشور را تلف کردند. در واقع آمریکایی‌ها نقش پلیس بد و اروپایی‌ها نقش پلیس خوب را داشتند.

انتقاد تند یک نماینده مجلس از طرح شفافیت آرا

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل عدم رأی آوری طرح شفافیت آرا در جلسه روز گذشته قوه مقننه، گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان یک ظرف تو خالی بود که اسم آن را شفافیت گذاشته بودند و در واقع هیچ چیزی در طرح وجود نداشت.

وی با بیان اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان دارای ۹ ماده بود، افزود: از این ۹ ماده، ۲ الی ۳ ماده آن مربوط به شرح و انتشار مذاکرات جلسات علنی بود، که در حال حاضر جلسات علنی مستقیماً از رادیو پخش می‌شود لذا منتشر کردن آن بعد از یک ماه هیچ توجیهی ندارد، ماده دیگر مربوط به چاپ دستور جلسات بود که پیش از این هم این اقدام انجام می‌شد.

نماینده مردم بستان آباد در همین راستا ادامه داد: تنها نکته جدید طرح شفافیت آرای نمایندگان این بود که آرای وکلای ملت (موافق، مخالف، ممتنع) در رابطه با طرح‌ها و لوایح اعلام شود که این ماده نیز با توجه به تبصره‌ای که برای آن گذاشته‌اند (در صورت تشخیص هیئت رئیسه) خنثی شده است.

نوری با بیان اینکه این طرح محتوایی ندارد و بیشتر نمایشی است، تاکید کرد: در واقع نمی‌شود به یک کلمه به نام شفافیت رأی داد که هیچ چیزی در آن نیست؛ و باید به این طرح به عنوان رد تکلیف مستحبی درجه چندم نگاه کرد.

وی گفت: شرایط نظام انتخاباتی و شرایط مجلس ما که قائم به فرد است و حزبی نیست و افراد خودشان مستقلاً به مجلس می‌آیند و خودشان تصمیم می‌گیرند، شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند آسیب‌هایی را در جامعه به وجود بیاورد. گاهی مصلحت با رضایت منطبق نیست و شفافیت یک تضادی ایجاد می‌کند و از این بابت که در کل می‌تواند به ضرر جامعه تمام شود با آن مخالف هستم.

سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس، اضافه کرد: افرادی که قدرت لابی‌گری بالایی دارند برخی از صاحبان حرف، صاحبان کسب و کارها و تشکل‌ها که منسجم هستند و می‌توانند حرف خود را برسانند و نماینده را تعقیب کنند که به فلان طرح چه رأی داد و یا مثلاً نظر ما راجع فلان طرح این بود این گروه‌ها از شفافیت آرا برد می‌کنند اما روستایان و اقشار ضعیفی که فراوانی دستشان نیست که نماینده را پیامک باران کنند، جلوی مجلس تجمع کنند و یا لابی کنند، حق و حقوقشان ضایع می‌شود یعنی حق همیشه به سمت اکثریت می‌رود.

نوری با بیان اینکه بنده با شفافیت موافق هستم، گفت: در دوران نمایندگی خود یک رأی مخفی نسبت به طرح‌ها و لوایح ندارم یا در رابطه با آنها ثبت‌نام کردم یا صحبت و یا مصاحبه کرده‌ام بنده در حال حاضر به نوعی با شفافیت مخالف هستم اما خودم از جمله شفاف‌ترین نمایندگان هستم، ولی شفافیت آرای نمایندگان خیلی هزینه دارد و اگر قانونی و رسمی شود و همه باید رأی شأن را بگویند خوب شاید بعضی‌ها نتوانند هزینه‌هایش را بدهند.

نماینده بستان آباد در مجلس با بیان اینکه این تصمیمات مجلس، قوانین را به سمت و سویی می‌برد که حق و حقوق عده‌ای در جامعه ضایع شود، اظهار کرد: با توجه به استدلال‌های فوق در شرایط فعلی کشور با شفافیت آرای نمایندگان مخالف هستم ولی اگر انتخابات ما حزبی و ائتلافی باشد یعنی اگر احزاب سیاسی برنامه داشته باشند دیگر همه چیز روشن است و رأی نماینده نیز مشخص بوده در چنین شرایطی باید شفافیت باشد تا نماینده بر خلاف مواضع حزبی خود رأی ندهد؛ ولی در حال حاضر نمایندگان به صورت شخصی فعالیت کرده و قائم به شخص هستند و با توجه به اینکه ساختار سیاسی آمادگی آن را ندارد مخالف آن هستم.

عارف: نیازمند بازآفرینی جریان اصلاحات هستیم

محمدرضا عارف بعدازظهر امروز (پنج شنبه) در همایش مردم و انتخابات ۱۴۰۰ که از سوی انجمن اسلامی معلمان برگزار شد با اشاره به نقش مردم در همه ادوار انقلاب گفت: شما بعد از انقلاب دستاوردی را نمی‌بینید که نقش مردم در آن پررنگ نبوده باشد. مردم در جریان انقلاب پشت سر امام (ره) قرار گرفتند و امام (ره) گفت که به نمایندگی از مردم دولت تشکیل می‌دهم. در واقع نگاه به مردم به عنوان صاحبان انقلاب بوده و مردم همواره از انقلاب خوب پاسداری کرده‌اند؛ چه در دفاع مقدس، چه راهپیمایی‌ها و چه جاهایی که پیامش حمایت از نظام بوده است اما مردم مطالباتی هم دارند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این عقیده که امروز فضای انتخاباتی فضای گرمی نیست و مردم سرد و بی انگیزه شده‌اند، ابراز عقیده کرد: مردم احساس می‌کنند حضورشان پای صندوق رأی نتیجه ندارد و نگاه قیم مآبانه و ارباب رعیتی آنها را آزار می‌دهد. متأسفانه به دلیل ناکارآمدی‌ها شکافی بین مردم و حاکمیت ایجاد شده که آن هم در نتیجه عملکردها است.

عارف با بیان اینکه فصل سوم قانون اساسی با عنوان حقوق ملت به شکل غیراصولی ساکن باقی مانده، تأکید کرد: اجرای تمام اصول قانون اساسی باید دغدغه دولت‌ها باشد. متأسفانه امروز نوعی بی اعتمادی به دولت‌ها حاکمیت و ناامیدی و یأس به شکل وسیعی بین جوانان دیده می‌شود و احساس تبعیض مردم را اذیت می‌کند به خصوص در مورد خانم‌ها که پا به پای آقایان در محیط‌های علمی حضور دارند و حتی شاید حضورشان مؤثرتر از مردان است ولی عنایتی که باید نسبت به دادن سهم بیشتر به زنان و جوانان وجود داشته باشد، نیست.

وی ادامه داد: بی اعتنایی به اجرای قانون و حتی اعمال خلاف قانون از دیگر چالش‌ها است. اجرای قانون تکلیف همه است و صدر و ذیل ندارد اما مردم احساس می‌کنند که مسئولان خود را تافته جدا بافته می‌دانند.

عارف با بیان اینکه برخی کاندیداها در جریان انتخابات شعارهایی می‌دهند که مبنای عملیاتی ندارد، اضافه کرد: سیاست حذف و عدم تحمل رقیب و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم از جمله عوامل دیگری است که باعث می‌شود فضای انتخابات سرد باشد و انگیزه برای حضور نباشد. قانون اساسی به ما می‌گوید که راهکار صندوق رأی است. ممکن است در مواردی این کار رقیب باشد که جریان ما را بی انگیزه کند یا بحث‌هایی در مورد رد صلاحیت‌ها در انتخابات مطرح می‌شود اما باید گفت که ما در هیچ انتخاباتی با کمبود نیرو مواجه نبودیم. نباید همه چیز را به دور و بری ها و هم حزبی‌های خود محدود کنیم. البته از هیأت‌های نظارت و متولیان برگزاری انتخابات می‌خواهیم به مُر قانون عمل کنند. ما هم همواره در شرایط سخت پیروز بوده‌ایم. اگر دو جریان سیاسی کشور به صورت سنتی ۴۰ درصد رأی دارند آن ۶۰ درصد باقی مانده که تا دقیقه ۹۰ انگیزه حضور ندارند کسانی هستند که جریان اصلاحات می‌تواند آنها را به میدان بیاورد. لذا ما باید در انتخابات شرکت کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب باید نقد کارشناسانه عملکرد چهار دهه گذشته را به همراه پیشنهادی برای اصلاح امور و با هدف تقویت نظام داشته باشیم که جای آن محافل علمی و دانشگاهی است و البته نیاز به سعه صدر نهادهای حاکمیتی و سیاسیون دارد. همچنین باید درک دقیقی از خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم وجود داشته باشد و انتخابات محل مناسبی برای شنیدن این مطالبات و دغدغه‌ها است. رسانه‌های جمعی و شبکه‌های مجازی هم می‌توانند در این زمینه پیشتاز باشند به شرط اینکه فضای حاکم بر آن فضای فرهنگی و اجتماعی باشد و از امنیتی کردن فضای رسانه در کشور پرهیز شود.

عارف یادآور شد: از اواسط دهه ۸۰ ما با بی اعتنایی و حذف نخبگان مواجه بودیم. قطعاً یک مجموعه کوچک گعده ای نمی‌تواند برای کشور تصمیم بگیرد. باید به نخبگان احترام بگذاریم و به آنها برچسب نزنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با تأکید بر ضرورت بازآفرینی جریان اصلاح طلب گفت: باید در نقدها به دنبال اصلاح باشیم و راهبرد اصلی ما هم باید داشتن یک یا چند حزب فراگیر باشد.

وی با تأکید بر تفاهم و همدلی جریانات مختلف و رقابت مبتنی بر اخلاق اسلامی گفت: نمونه موفق این همدلی در مقابله با کرونا بود که ما عملکرد موفقی در این زمینه علیرغم همه تحریم‌ها و مشکلات داشتیم و همراهی بخش سلامت با مردم را شاهد بودیم. می‌توانیم از این عملکرد برای تفاهم و همدلی در امور دیگر نیز الگو بگیریم.

تصویب «رئوس راهبردهای حزب کارگزاران سازندگی برای آینده ایران

سومین جلسه متوالی شورای مرکزی حزب به صورت آنلاین و به ریاست محسن هاشمی با دستور کار اصلی به تصویب «رئوس راهبردی حزب کارگزاران سازندگی ایران برای آینده کشور» برگزار شد.

در این جلسه، محمد عطریانفر رئیس کارگروه «تدوین برنامه‌ها و بررسی مصادیق انتخابات ریاست جمهوری» گزارشی از جلسات متعدد این کارگروه برای تدوین این سند و همچنین اخذ نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف که به ویراست‌های متعدد بر این برنامه منجر شد، اشاره کرد و با ابراز خشنودی از تصویب نهایی آن، نگارش سند تفصیلی و همچنین تدوین کمپین رسانه‌ای برای انتشار آن را گام‌های بعدی این کارگروه عنوان کرد. گفتنی است، این سند در یک مقدمه، چهار اصل و پنج بخش تدوین شده است.

عطریانفر همچنین به عنوان رئیس کنگره سراسری کارگزاران سازندگی ایران، از برگزاری چهارمین کنگره سراسری حزب در روز سی‌ام بهمن‌ماه سال جاری خبر داد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، اعضای دارای حق رأی کنگره شامل اعضای شوراهای استانی و ستاد مرکزی، با حضور در مکان‌های مشخص شده در مراکز استان‌ها، به صورت آنلاین در کنگره حاضر خواهند شد و طبق اساسنامه، سرنوشت نیمی از کرسی‌های شورای مرکزی حزب را با رأی خود تعیین خواهند نمود. طبق این گزارش، از ۱۷ کرسی که در کنگره آتی به رأی اعضا سپرده می‌شود، پنج کرسی متعلق به سهمیه زنان و دو کرسی متعلق به سهمیه استان‌ها است.

در ادامه این جلسه، حسین مرعشی، رئیس کمیته سیاسی کارگزاران سازندگی ایران گزارشی از مصوبات و تحلیل‌های این کمیته پیرامون مسائل داخلی و خارجی ارائه داد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران در این گزارش بر لزوم تعیین تکلیف توافق برجام پیش از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد.

مرعشی، در ادامه ضمن ابراز خوشبینی نسبت به بازگشت دولت ایران و آمریکا به برجام در میان‌مدت، تأثیر این اتفاق را در گشایش‌های اقتصادی برای مردم مهم ارزیابی کرد. رئیس کمیته سیاسی با این حال، نسبت به تأثیر مستقیم و غیرمستقیم احیای برجام بر انتخابات ریاست جمهوری آتی ابراز تردید نمود.

در ادامه جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی ایران، حواشی اخیر برخی سخنان اعضای منسوب به حزب درباره مسائل مختلف خارج از دایره مواضع رسمی تشکیلات به بحث گذاشته شد.

غلامحسین کرباسچی در سخنانی تک تک اعضای کارگزاران را سرمایه‌های حزب دانست و با اشاره به سنت تشکیلاتی کارگزاران در آزادی ابراز عقیده اعضا، موضع نهایی حزب را خروجی ارکان تشکیلات دانست.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به حواشی اخیر بر سر انتشار سخنان برخی اعضای شاخص حزب یادآور شد که افراد توانمند و باسابقه بخشی از هویت کارگزاران را تشکیل می‌دهند و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی یا شیطنت رقبای سیاسی نباید ما را از ظرفیت‌های اعضای توانمند حزب محروم سازد.

وی رویکرد جذب حداکثری را مناسب یک حزب پیشرو دانست و بر حل همه مسائل از مسیر ساز و کارهای پیش‌بینی شده در اساسنامه کارگزاران سازندگی تأکید کرد.

کد خبر 473028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.