آب دریغ شده از گاوخونی تا مرگ ۱۲۸۲ پرنده در میانکاله

گلایه معاون سازمان حفاظت محیط زیست از مدیریت مستقل زاینده رود و دریغ شدن آب از تالاب گاوخونی تا تکرار فاجعه مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و اختصاص ۲۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار در بودجه ۱۴۰۰ برخی عناوین بسته هفتگی محیط‌زیست ایمنا است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت تالاب گاوخونی و زاینده رود گفت: برای احیای تالاب گاوخونی با همکاری دستگاه‌های مرتبط نقشه راهی تهیه کردیم که قرار بود هفته گذشته در جلسه شورای عالی آب تصویب شود اما چون استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری در جلسه حضور نداشتند تصویب آن به جلسه بعدی موکول شد؛ در این طرح پیش بینی شده برداشت از آب زاینده رود طوری صورت گیرد که گاوخونی بتواند به حیات خود ادامه دهد، یعنی تکلیف صنعت و کشاورزی و میزان حقابه آنها مشخص شده است.

لاهیجان زاده ادامه داد: در سال آبی ۹۷ - ۹۸ در کوهرنگ بیش از دو هزار میلیمتر بارندگی داشتیم اما با این وجود باز هم اجازه ندادند آب به تالاب گاوخونی برسد با این هدف که کشت بیشتری داشته باشند و در آن سال در کمال ناباوری کشت تابستانه هم انجام شد در حالی که فقط دو کشت پاییزه و بهاره تعریف و انجام می‌شود؛ با این وجود آن سالی سه کشت انجام شد، و این در شرایطی بود که میانگین بارندگی در آن منطقه ۱۲۰ میلیمتر است و معمولاً بیشتر از ۷۰ میلیمتر هم نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: متأسفانه مدیریت آب در زاینده رود به صورت یکپارچه انجام نمی‌شود، اصفهان جدا و چهارمحال و بختیاری جدا عمل می‌کند، این مدیریت مستقل بدعت غلطی است که از سال ۸۴ رقم خورده و یک اشتباه تاریخی است.

وسعت دریاچه ارومیه به ۲ هزار و ۸۴۲ کیلومتر مربع رسید

رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه وسعت دریاچه به بیش از ۲ هزار و ۸۴۲ کیلومتر مربع رسیده است، گفت: وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به کمترین وسعت ثبت شده برای آن در سال ۱۳۹۴ بسیار مناسب بوده ولی بهبود وضعیت، نیازمند اتمام طرح‌های در دست اقدام دولت است.

فرهاد سرخوش با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۷ سانتی‌متر رسیده است، اظهار کرد: اقدامات دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۳ در احیای نگین آبی آذربایجان سبب شده تا تراز آن نسبت به کمترین میزان ثبت شده بیش از یک متر و ۲۳ سانتی‌متر افزایش یابد.

وی در رابطه با میزان آب دریاچه ارومیه نیز گفت: حجم آب نگین آبی آذربایجان نیز از مرز سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب گذشته که نسبت به سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیا بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه به دریاچه سرازیر شده است، افزود: شاهد افزایش دوباره تراز دریاچه ارومیه با سرازیر شدن حق‌آبه آن طی هفته‌های آتی خواهیم بود.

سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان دولت به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به ۱۲۸۲ لاشه پرنده رسید

حسینعلی ابراهیمی از تلف شدن یک هزار و ۲۸۲ بال پرنده در تالاب میانکاله تا به امروز خبر داد و گفت: چنگر و فلامینگو بیشترین فراوانی مرگ و میر را دارند.

وی درباره علت مرگ پرندگان، اظهار کرد: فعلاً دلیل مرگ پرندگان مشخص نشد و هرگونه مطالب منتشر شده مبنی بر آنفولانزا پرندگان، بوتولیسم یا کرونا واقعیت ندارد و دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن پرندگان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره تأثیر و یا دخالت عوامل انسانی، خاطرنشان کرد: موضوع دخالت عوامل انسانی وجود ندارد و شایعاتی نظیر ریختن سم از سوی مردم درست نیست و از سال قبل این حساسیت بین ما وجود دارد و برای اینکه همه احتمالات را بررسی کنیم از تمام پارامترهای فیزیکی و شیمیایی نمونه گرفتیم و با اینکه سال گذشته چنین موضوعاتی وجود نداشت و اثبات نشد با این همه امسال هم در حال بررسی هستیم.

دادگاه فرانسه دولت را به دلیل "بی‌عملی در مقابله با گرمایش زمین" مقصر شناخت

طی حکمی بی سابقه دادگاهی در پاریس دولت فرانسه را به دلیل «بی عملی در مقابله با تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین» مجرم شناخت.

این حکم پس از شکایت ۴ سازمان مردم نهاد از جمله آکسفام و گرین پیس از دولت امانوئل ماکرون صادر شد. دادگاه پاریس از مقامات دولتی خواست تا هر چه سریع‌تر به «تعهدات خود در قبال کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با گرم شدن زمین» عمل کنند.

این شکایت که به جز سازمان‌های مردم نهاد برخی از چهره‌های مشهور فرانسوی از جمله ژولیت بی نوش، بازیگر از آن حمایت کرده بودند در ماه‌های اخیر جنجال‌های فراوانی برپا کرده است. حامیان این شکایت ضد دولتی نام آن را «پرونده قرن» گذاشته‌اند.

با دستور دادگاه وزیران مسئول مبارزه با تغییرات اقلیمی تا دو ماه فرصت دارند برنامه‌هایشان در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای را اعلام و اجرایی کنند.

این دادگاه اداری پاریس فراتر از درخواست شکات پرونده، دولت فرانسه را «عامل تولید بیش از حد معمول گازهای گلخانه‌ای» معرفی کرد. سازمان دهندگان، در جریان طرح این شکایت، فراخوانی به‌صورت آنلاین منتشر کردند که بیش از ۳ میلیون فرانسوی با امضا و کمک‌های مالی از این فراخوان حمایت کردند.

وکیل دولت ماکرون می‌تواند درخواست تجدید نظر بدهد و در آن صورت دیوان عدالت اداری در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد. اما نتیجه دادگاه تجدیدنظر هرچه که باشد، سازمان‌ها و چهره‌های اصلی طرح این شکایت، محیط زیست را پیروز واقعی این نبرد قانونی و امیدی برای آینده سبزتر می‌دانند.

۲۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار در بودجه کل کشور در نظر گرفته شد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: ۲۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار در بودجه سال آینده کشور در نظر گرفته شده است.

عیسی کلانتری در جریان بازدید از تالاب بین‌المللی شادگان اظهار کرد: تا حد زیادی در کنترل کانون‌های داخلی ریزگردها در خوزستان موفق بوده‌ایم ولی متأسفانه در حوزه خارجی یعنی کشورهای عراق، عربستان و سوریه فعلاً نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم.

وی افزود: کانال‌های آب رو (کالورت‌ها) تالاب بین‌المللی شادگان در حال ساخت است که با پایان یافتن، شاهد آبگیری تالاب در تمام طول سال خواهیم بود و این موضوع از خیزش گرد و غبار و بهبود شرایط زیست پرندگان جلوگیری خواهد کرد.

تأمین ۲۵ درصد ظروف یک‌بار مصرف سازگار با طبیعت کشور

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به آلودگی ناشی از ظروف یک‌بار مصرف در طبیعت گفت: ۲۵ درصد نیاز ظروف یک‌بار مصرف سازگار با محیط زیست کشور در شوش تأمین خواهد شد.

عیسی کلانتری افزود: راه انداری کارخانه پارس سلولز طبیعت در شوش اقدامی ارزشمند در راستای حفظ محیط زیست است.

وی ادامه داد: راه انداری این شرکت در حالی‌که روزانه شاهد افزایش آلودگی ناشی از مصرف ظروف یک‌بار مصرف در کشور هستیم گامی در جهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از انباشت پلاستیک در طبیعت است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: ظروف و محصولات تولید شده در این شرکت به طور کامل در طبیعت تجزیه می‌شوند و مانند پلاستیک آلودگی ندارند.

وی با بیان اینکه محصولات این کارخانه در کمتر از ۱۰۰ روز به چرخه طبیعت باز می‌گردند، گفت: چرخه تولید در این کارخانه به گونه‌ای است که محصولات سلولزی با استفاده از تفاله نیشکر تولید می‌شوند.

کرگدن‌های آویزان خوشبخت‌ترند

مطالعات جدید نشان می‌دهد که آویزان کردن کرگدن‌ها از پاهایشان، برای سلامتی آنها خوب است زیرا داروی بیهوشی در این حالت کمتر به بدن حیوان آسیب می‌زند.

کرگدن‌های سیاه عمدتاً به دلیل تقاضای قابل توجهی که برای شاخ آنها وجود دارد، با خطر کشتار و حتی انقراض نسل روبرو هستند و به همین دلیل کارشناسان حفاظت از محیط زیست چندین سال است که در حال یافتن راه‌هایی برای محافظت بهتر از آنها هستند.

مأموران حفظ حیات وحش گاهی اوقات مجبورند کرگدن‌ها را با بالگرد از مناطق دور از دسترس به جاهایی امن‌تر منتقل کنند. اما حمل و نقل موجودات عظیم‌الجثه مثل کرگدن‌ها می‌تواند برای آنها خطرآفرین باشد و مأموران باید کاری کنند که حیوان در جریان جابجایی در آرامش باشد. کارشناسان صندوق جهانی طبیعت می‌گویند حمل کرگدن از طریق بلند کردن پاها به معنی رفتار مهربانانه‌تر با این حیوانات است.

نتیجه یکی از جدیدترین مطالعات علمی در دانشگاه کُرنل نیویورک نشان می‌دهد که کرگدن‌ها در حالت آویزان میان زمین و آسمان حس بهتری دارند. در مقاله علمی مربوط به این پژوهش که نتیجه آن در «مجله بیماری‌های حیوانات وحشی» منتشر شده، آمده است: «در واقع کرگدن‌ها هنگامی که در آسمان قرار می‌گیرند حالشان بهتر می‌شود.»

این جمله شاید در خوانش اول باورناپذیر یا حتی خنده‌دار به نظر برسد، اما پژوهشگران استفاده از این روش جابجایی را «گامی مثبت و حیاتی» در جهت حفظ این گونه جانوری برشمرده‌اند.

این تحقیق خبر خوبی برای آن دسته از حافظان محیط زیست است که برای نگهداری گونه کرگدن سیاه تلاش می‌کنند، اما آنها می‌گویند هنوز اطلاعات بیشتری در این زمینه لازم است و کارهای بیشتری نیز باید انجام شود.