افتتاح طرح آبخیزداری و کمربند حفاظتی رودخانه خشکه رود خوانسار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: پروژه طرح‌های آبخیزداری و کمربند حفاظتی رودخانه خشکه رود خوانسار با اعتبار دو میلیارد و دویست میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی و تملک دارایی شهرستان و اعتبار استان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کیخایی امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های آبخیزداری و کمربند حفاظتی رودخانه خشکه رود خوانسار اظهار کرد: این پروژه یکی از بندهای چند منظوره آبخیزداری است که با هدف تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و تأخیر در جریانات سیلابی حوزه با افزایش زمان تمرکز حوزه و کاهش دبی سیلاب و ته نشینی رسوبات اجرا شد.

وی افزود: حوزه آبخیز خشک رود، بر اساس مطالعات سال ۸۵ در پایین دست حوزه آبخیزداری سد گلپایگان قرار گرفته است و روستای خشکه رود و ماکوله را بهره‌مند می‌سازد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: ۵۲۰ هکتار زمین کشاورزی در قالب کشت آبی و دیم و باغات از محل این حوزه آبی آبیاری می‌شود و جمعیتی بالغ بر یک‌هزار و ۳۰۰ نفر با استفاده از آب رودخانه خشک رود به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

کیخایی با بیان اینکه میانگین بارش در حوزه آبریز خشک رود ۳۱۲ میلی‌متر که گنجایش ۳۰۶ میلیون متر مکعب بارندگی دارد، افزود: با توجه به توپوگرافی منطقه و اقلیم شهرستان خوانسار که به صورت کوهستانی و تپه ماهور است و اینکه بیشترین بارندگی در فصل سرد سال می‌بارد که نیاز به آبیاری کشاورزی نداریم ذخیره آب را می‌طلبد البته از اهداف اصلی پروژه‌های آبخیزداری ذخیره آب و تغییر اکوسیستم زمین است.

وی تصریح کرد: پروژه طرح‌های آبخیزداری و کمربند حفاظتی رودخانه خشکه رود خوانسار با اعتبار دو میلیارد و دویست میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی و تملک دارایی شهرستان و اعتبار استان اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار اظهار کرد: ظرفیت بند خشکه رود ۳۵ هزار متر مکعب است که با توجه به ضریب نفوذپذیری و اینکه پروژه‌های آبخیزداری برای تقویت آب سفره‌های زیر زمینی است اگر ضریب نفوذ پذیری خاک محاسبه شود بالغ بر ۱۵۰ هزار متر مکعب آب در پایین دست حوزه خشکه رود سد گلپایگان و ۱۵ خرداد تزریق می‌شود بنابراین به اجرای این گونه بندها نیاز داریم چرا که از ورود رسوبات به سدها و از خسارت به سازه سدها جلوگیری می‌کند.

کد خبر 472976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.