۵ خطر مصرف غذاهای تند/روش مصرف مکمل‌ها در ایام کرونا

روش مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای در ایام کرونا، بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن، ۵ خطر مصرف بیش از حد غذاهای تند، لزوم رعایت نکات مهم برای گیاهخواران و تأثیر دیر غذا خوردن بر چاقی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای در دوران کرونا، اظهار کرد: از ابتدای کرونا شاهد مصرف بی‌رویه مکمل‌ها و گروه خاصی از مواد خوراکی هستیم که مصرف آن‌ها هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

شیما هادوی، افزود: مکمل‌ها به خودی‌خود بد نیستند و باید زمانی استفاده شود که فرد دچار کمبود آن ماده مغذی در بدن است. اکثر این مواد مغذی با رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای بدن تأمین می‌شوند.

وی ا تاکید بر اینکه با استفاده از ۳ تا ۵ واحد میوه و سبزی و گنجاندن فلفل دلمه‌ای قرمز در برنامه غذایی میزان نیاز بدن به ویتامین C تأمین می‌شود، تصریح کرد: با ازدیاد دریافت ویتامین C که دوزهای موجود در بازار آن بسیار بیشتر از میزان نیاز بدن فرد است، مطالعات نشان داده‌اند که منجر به اختلالاتی از قبیل کاهش جذب مس، افزایش دفع کلسیم اگزالات ادراری (که در افرادی که سابقه سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم را دارند باعث بزرگ شدن سنگ و تشدید آن می‌شود)، فرسایش و پوسیدگی دندان در نوع جویدنی ویتامین، افزایش احتمال ریفلاکس و سوزش سر دل در افراد با سابقه زخم‌ها و التهاب مری و ریفلاکس، افزایش جذب آهن که در افراد باسابقه غلظت خون منجر به تشدید بیماری می‌شود.

مسؤول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: مکمل مورد اقبال دیگر زینک یا روی است که در منابع پروتئینی وجود دارد که در حد متعادل خوب است، ولی در دوره‌ای بالا نباید مصرف شود و همچنین افزایش دریافت آن جذب آهن و مس را نیز کاهش می‌دهد.

هادوی با بیان اینکه ویتامین D نقش ضدالتهابی مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد، اضافه کرد: مصرف بی‌رویه آن منجر به افزایش سنگ کلیه در بیماران قلبی عروقی منجر به آریتمی می‌شود.

مسؤول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با توجه به اینکه برای تمام افراد نمی‌توان یک نسخه پیچید، توصیه می‌شود مکمل‌های غذایی را تحت نظر کارشناس تغذیه و یا پزشک مصرف کنید تا با توجه به نیاز بدنتان میزان دوز مورد نیازتان تنظیم شود.

لزوم رعایت نکات مهم برای گیاهخواران

رژیم گیاهخواری معمولاً حاوی مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، دانه‌ها و مغزها است. گیاهخواری یا سبزی‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فرآورده لبنی بشود. گیاهخواران ممکن است در دراز مدت با کمبود ویتامین B۱۲ مواجه شوند بنابراین اگر برای تهیه مواد مغذی موجود در منابع حیوانی از طریق منابع گیاهی چاره‌ای اندیشیده نشود، به زودی کمبود پروتئین، B۱۲، کلسیم، ویتامین D می‌تواند مشکلات جدی را برای بدن به وجود بیاورد.

پیروی از رژیم گیاهخواری باید با حفظ تعادل بین گروه‌های مختلف مواد غذایی و استفاده از مکمل‌ها رعایت شود. با این حال، حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی گیاهی می‌تواند باعث کاهش مصرف برخی از مواد مغذی ضروری شود و ممکن است بر سوخت و ساز سیستم استخوانی بدن تأثیر بگذارد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند گیاهخواران برای تأمین نیازهای ضروری بدنشان حتماً مواد غذایی مانند آجیل، حبوبات، غلات، دانه سویا و گوجه فرنگی از بهترین منابع آهن هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن

برای رسیدن به وزن ایده‌آل تنها نباید به محتویات بشقاب غذا نگاه کنید؛ چراکه نوشیدنی‌های پرطرفدار زیادی به خاطر وجود کربوهیدرات فراوان، شما را از هدفتان دور می‌کنند. اما در مقابل، ۵ نوشیدنی مطلوب و خوش‌طعم در دسترس هستند که به کاهش وزن شما کمک شایانی می‌کنند این نوشیدنی‌ها عبارتند از:

آب: اگر می‌خواهید نوشیدنی شما علاوه بر سلامتی منجر به افزایش وزنتان نشود، آب گزینه‌ای عالی است. می‌توانید برای تنوع بخشیدن به طعم آب، چند قطره از یک لیمو را در آن بچکانید. حتی ترکیب مقداری آب گوجه فرنگی با آب نیز می‌تواند نوشیدنی سالم و خوش‌طعم باشد.

آب سبزیجات: فیبر موجود در سبزیجات یکی از بهترین گزینه‌ها در افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن به حساب می‌آید. آب سبزیجات می‌تواند علاوه بر تأمین فیبر بدن به خاطر داشتن طعم‌های تند و مخصوص، حس چشایی شما را در جهت مثبت تحریک کند.

چای شیرین‌نشده: قدرت چای سبز در افزایش میزان سوخت‌وساز بدن و کمک به کم کردن وزن، ثابت شده است. می‌توانید آن را به صورت سرد یا گرم، به همراه مقداری عسل و یا شیرین‌کننده دیگری که قند کمی دارد، بنوشید. البته چای قرمز هم همانند چای سبز، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند علاوه بر کمک به کاهش وزن، سموم انباشت شده در بدن را پاکسازی کند.

قهوه: نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح می‌تواند منجر به افزایش کافئین و سرکوب احساس گرسنگی شود. همچنین اضافه کردن شیر و مقدار بسیار کمی شکر به قهوه توصیه می‌شود.

شیر کم‌چرب: شیر منبعی عالی از پروتئین‌ها، ویتامین دی و کلسیم است که می‌تواند به رشد و استحکام استخوان‌ها کمک شایانی کند. البته شیر کم چرب و بدون خامه. اگر با مصرف شیر مشکل دارید، می‌توانید آن را به همراه مقدار کمی قهوه و یا کاکائو مصرف کنید. شیرکاکائو بهترین نوشیدنی انرژی‌زاست.

تأثیر دیر غذا خوردن بر چاقی

بیشتر کردن وعده‌های غذایی و در عوض مصرف مقدار کم‌تر غذا در هر وعده باعث می‌شود که میزان کالری مصرفی تحت کنترل باشد و از احساس گرسنگی‌تان در طول شبانه‌روز کاسته شود. بعضی از افراد با جابه‌جا شدن وعده‌های غذایی‌شان و به تأخیر افتادن آن وزن‌شان اضافه می‌شود و مدام نگران‌اند که مبادا با تغییر زمان غذا خوردن دچار اضافه وزن شوند.

غذا خوردن در شب خلاف ساعت زیستی و ریتم بدن است. منظور از ریتم و ساعت بیولوژیک بدن، چرخه‌ای ۲۴ ساعته است که به بدن می‌گوید چه زمانی باید بخوابد، بیدار شود و غذا بخورد. بنا بر ساعت زیستی بدن، شب‌ها مخصوص استراحت است نه غذا خوردن. وقتی دیر شام می‌خورید، میل بیشتری به غذا خوردن خواهید داشت. فارغ از اینکه زمان مصرف غذا چه ساعتی است، میل به بیشتر خوردن باعث می‌شود چاق شوید.

مصرف غذا از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح نسبت به مصرف آن در طول روز ۵۰۰ کالری بیشتر به بدن وارد می‌کند. در طول زمان، کسانی که شب‌ها غذا می‌خورند نسبت به کسانی که در طول روز غذا می‌خورند ۴٫۵ کیلوگرم وزن بیشتری خواهند داشت. این عادت که دیروقت شام بخورید معمولاً با جذب کالری بیشتر همراه است و به‌طور طبیعی، هرقدر کالری مصرفی‌تان بیشتر باشد چاق‌تر می‌شوید. صرف زیاد غذا خوردن و مصرف مواد بی‌ارزش و غیرمغذی در شب‌هاست که شما را چاق خواهد کرد.

۵ خطر مصرف بیش از حد غذاهای تند

از نظر علمی ثابت شده است که مصرف غذاهای تند یکی از رایج‌ترین مقصران در پس ناراحتی معده و اسهال است. مصرف متعادل غذاهای تند و استفاده از مقدار تناسب از ادویه‌های تند می‌تواند به تقویت سلامت انسان کمک کند، اما زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند اثری معکوس به همراه داشته باشد. غذاهای تند می‌توانند به کاهش وزن، بهبود بیماری قلبی، و حتی افسردگی کمک کنند. بنابر مطالعات انجام شده افرادی که شش تا هفت روز در هفته غذاهای تند مصرف می‌کردند، کاهش خطر نسبی ۱۴ درصدی در مرگ و میر کلی را نشان دادند. به بیان دیگر، یک رژیم غذایی حاوی کپسایسین، ماده شیمیایی موجود در فلفل‌ها و عامل تندی آنها می‌تواند حتی به طول عمر انسان بیفزاید.

با این وجود، غذاهای تند برای همه مناسب نیستند. اگر غذای خود را با میزان بیش از حد سس تند آغشته کرده یا وعده‌های غذایی زیادی حاوی سطوح بالای تندی را مصرف کنید، این شرایط می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. برخی عوارض جانبی مصرف بیش از حد غذاهای تند عبارتند از:

می‌توانند اثر ملین داشته باشند

از نظر علمی ثابت شده است که مصرف غذاهای تند یکی از رایج‌ترین مقصران در پس ناراحتی معده و اسهال است. بنابر یک مطالعه علمی، مصرف بیش از حد کپسایسین می‌تواند دیواره داخلی معده را تحریک کند و از دیگر علائم می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و اسهال سوزناک اشاره کرد. پس اگر به غذاهای تند و پر ادویه حساس هستید، پرهیز از مصرف یا محدود کردن مصرف این گونه خوراکی‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد.

می‌توانند موجب آکنه و اگزما شوند

ربکا تونگ متخصص پوست، تاکید کرد: غذاهای تند ممکن است موجب جوش زدن در برخی افراد شود. زمانی که غذای تند در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌کند - ناراحتی معده، بازگشت اسید یا علائم دیگر - گاهی اوقات، این التهاب می‌تواند روی پوست به شکل گرگرفتگی، بروز آکنه یا حتی اگزما خود را نشان دهد. اگر غذایی خاص دلیل بروز این شرایط باشد، متخصصان پوست ثبت خوراکی‌های مصرفی برای شناسایی مقصر اصلی را پیشنهاد داده‌اند.

می‌توانند موجب بی خوابی شوند

اگر به مصرف وعده‌های غذایی سرشار از ادویه و تندی علاقه دارید، بهتر است آن را به وعده غذایی ناهار محدود کنید. غذاهای تند و اسیدی به واسطه سوزش سردل می‌توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند. سوزش سردل به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری بازگشت اسید معده به مری که به نام رفلاکس اسید نیز شناخته می‌شود، مشکل‌ساز است. بسیاری از کارشناسان سلامت اظهار کردند مصرف غذاهای تند و پر ادویه نزدیک به زمان خواب توصیه نمی‌شود زیرا دراز کشیدن می‌تواند موجب تشدید ناراحتی شود که فرد احساس می‌کند.

می‌توانند بر صدای شما تأثیرگذار باشند

کارشناسان کلینیک مایو، تاکید دارند مصرف بیش از حد غذایی تند و پر ادویه یکی از مواردی است که می‌تواند گلوی انسان را تحریک کند. اگر فردی هستید که از بازگشت اسید معده به مری رنج می‌برد. مسأله‌ای که به واسطه مصرف غذاهای تند نیز می‌تواند شکل بگیرد. مصرف غذاهای تند نه تنها می‌تواند به استفراغ بلکه به درد، تورم و گرفتگی صدا نیز منجر شود.

می‌توانند در بروز تاول‌ها و راش های پوستی نقش داشته باشند

بری گرین، از آزمایشگاه جان بی. پیرس، اظهار کرد: لمس برخی مواد غذایی تند نیز می‌تواند به طور بالقوه دارای خطرات سلامت باشد. مواد غذایی تند گیرنده‌های موجود در پوست که به طور معمول به گرما واکنش نشان می‌دهند را تحریک می‌کنند. این گیرنده‌ها فیبرهای دردی هستند که از نظر فنی به نام گیرنده‌های درد پلی‌ماودال شناخته می‌شوند. آنها به دماهای شدید و محرک‌های مکانیکی شدید مانند نیشگون و برش و همچنین به برخی تأثیرات شیمیایی واکنش نشان می‌دهند. زمانی که این فیبرهای درد توسط یک ماده شیمیایی مانند آنچه در فلفل‌های چیلی وجود دارد، تحریک شده‌اند، سیستم عصبی مرکزی می‌تواند گیج شده و فریب بخورد که یک واکنش عصبی مبهم را موجب می‌شود.

کد خبر 472942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.