مهمترین ماموریت‌های فضایی  سال۲۰۲۰/ تعداد ماموریت‌ها بیشتر می‌شود

یک کارشناس ارشد مهندسی هوافضا گفت: پرتاب‌های موفق و ماموریت‌های فضایی از دهه ۲۰۱۰ اوج گرفته است و پیش بینی می‌شود در دهه پیش رو با ارزان شدن هزینه دسترسی به مدار زمین و در دسترس بودن تکنولوژی ساخت و توسعه ماهواره، تعداد ماموریت‌های فضایی بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوید مقصودی در سری برنامه‌های زنده اینترنتی آسترومینار که به همت مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان و با موضوع مهم‌ترین مأموریت‌های فضایی در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، اظهار کرد: موشک بالستیک در نیمه اول دهه ۴۰ و همزمان با جنگ جهانی اول ساخته شد. این دستاورد دانشمندان آلمانی آرزوی بشر را برای رفتن به مدار زمین و عبور از اتمسفر محقق کرد و در سال ۱۹۵۷ با پرتاب اسپوتنیک یک، بشر به مدار زمین سفر کرد.

وی افزود: دهه ۵۰ میلادی، رقابت‌های دو ابر قدرت یعنی آمریکا و شوروی در توسعه فناوریی فضایی، خود را نشان داد و آمریکایی‌ها با قدم گذاشتن روی کره ماه در اواخر دهه ۶۰ نقطه عطفی را رقم زدند.

این کارشناس ارشد مهندسی هوافضا خاطرنشان کرد: از دهه ۷۰ میلای، به تدریج توجه سایر کشورها به بهره برداری از فضا جلب شد و در دهه ۸۰ تبلور پیدا کرد. در این زمان اروپایی‌ها با هدایت کشورهای فرانسه، چین، هند و ژاپن به پرتاب‌های فضایی دست یافته و به مدار زمین ورود پیدا کردند.

مقصودی یادآور شد: از ۱۰ سال گذشته تا کنون، بازیگران عرصه فضایی بیشتر و بیشتر شده‌اند و در ابتدای دهه ۲۰۲۰ تحولات زیادی رخ داد که در حال تغییر روندها است و علاوه بر دولت‌ها شرکت‌های خصوصی زیادی به عرصه فناوری فضایی وارد شدند.

وی عنوان کرد: پرتاب‌های موفق و مأموریت‌های فضایی از دهه ۲۰۱۰ اوج گرفت و پیش بینی می‌شود در دهه پیش رو با ارزان شدن هزینه دسترسی به مدار زمین و در دسترس بودن تکنولوژی ساخت و توسعه ماهواره، تعداد مأموریت‌های فضایی بیشتر شود.

این کارشناس ارشد مهندسی هوافضا به مهم‌ترین مأموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۰ اشاره و تصریح کرد: پرتاب راکت آمریکایی فالکون ۹، اولین پرتاب فضایی در سال ۲۰۲۰ بود که در تاریخ ۷ ژانویه به منظور دسترسی به اینترنت فضا پرتاب شد و در مدار عملیاتی ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

مقصودی افزود: پس از آن پرتابگر "لانگ مارچ ۳ بی" در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۰، در راستای تداوم برنامه "بایدو" و با هدف ناوبری در مدار عملیاتی ثابت زمینی قرار گرفت.

وی گفت: اولین مأموریت راکت جدید چینی نیز با پرتابگر لانگ مارچ ۷ ای، در تاریخ ۱۶ مارس انجام شد و اولین پرتاب سرنشین‌دار یک آمریکایی و دو روسی نیز در تاریخ ۹ آوریل و از پایگاه بایکاتور انجام شد.

این کارشناس ارشد مهندسی هوا فضا تاکید کرد: اولین مأموریت پرتابگر "لانگ مارچ ۵ بی" نیز در تاریخ ۵ می ۲۰۲۰ و در مدار ۱۶۲ در ۳۷۷ کیلومتری، با مأموریت "کپسول آزمایشی" انجام شد.

مقصودی تاکید کرد: هند نیز با تزریق ۶۰ ماهواره استارلینک به عرصه فضایی بازگشت و در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۲۰، پرتابگر PSLV را با وزن محموله ۶۲۵ کیلوگرم از "پایگاه ساتیش داوان"، در مدار عملیاتی ۵۷۵ کیلومتر قرار داد.

وی افزود: نمونه برداری چین از سطح ماه در تاریخ ۲۳ نوامبر انجام شد، اما پرتاب راکت سوخت جامد چینی که در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ انجام گرفت، موفقیت آمیز نبود و ناکام ماند. در همین سال، پرتاب ماهواره نور ایران توسط پرتابگر قاصد در تاریخ ۲۲ آوریل با موفقیت انجام شد.

این کارشناس ارشد مهندسی هوافضا گفت: آخرین پرتاب فضایی سال ۲۰۲۰ نیز مربوط به تزریق ماهواره نظامی فرانسه توسط پرتابگر سایوز ۱-۲ ای در تاریخ ۲۹ دسامبر است که با مأموریت "سنجش از دور" و در مدار عملیاتی ۴۸۰ کیلومتری انجام شد.

کد خبر 472895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.