سرانجام کمک ۱۲ میلیونی ژاپن به ایران برای کنترل آلودگی هوا

موسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) گفت: دولت ژاپن قراراست رقمی حدود ۱۲ میلیون دلار تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با آلودگی هوا را در اختیار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار دهد.

به گزارش ایمنا، محمدعلی نجفی مدیر پروژه‌های جایکا درباره ششمین جلسه کمیته مشترک هماهنگی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مؤسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) اظهار کرد: این برنامه با حضور کارشناسان دو طرف و ناظرانی از سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت برخط برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای جلسه گزارشی از پیشرفت پروژه‌های مشترک باوجود مشکلات ناشی از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه شد.

مدیر پروژه‌های جایکا ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از دو بعد با مؤسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن همکاری می‌کند. همکاری‌های فنی جهت ظرفیت‌سازی کنترل آلودگی هوای تهران یکی از این پروژه‌های مشترک است که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و قرار بود که تا سال ۱۴۰۰ به پایان برسد.

نجفی با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران این پروژه به‌تعویق افتاد، تصریح کرد: از این‌رو قرار شد مهلت این پروژه یکسال دیگر تمدید شود. همچنین برنامه فاز سوم و نهایی این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیر پروژه‌های جایکا با اشاره به اینکه دیگر پروژه مشترک شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و جایکا پروژه اعطای وام بلاعوض است که بر اساس آن مقرر شده که دولت ژاپن معادل رقمی حدود ۱۲ میلیون دلار تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با آلودگی هوا را در اختیار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار دهد، گفت: این پروژه به‌دلیل تحریم‌ها هنوز شروع نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و جایکا در این جلسه بر ادامه همکاری‌ها تا رسیدن به نتایج علمی تاکید دارد، اظهار امیدواری کرد که بعد از رفع تحریم‌ها این پروژه نیز بتواند آغاز شود.

منبع: افکارنیوز

کد خبر 472798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.