چگونه می توان امنیت فضاهای محله‌ای را افزایش داد؟

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: طرح‌های توسعه شهری باید بستر را برای برنامه ریزی در حوزه شهر فراهم کند و نیاز است که برنامه ریزی توسط مردم و برای مردم انجام شود و آنان در این فرآیند مشارکت داشته باشند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نیازهای روزمره شهروندان عموماً نیازهای تجاری است و مدیریت شهری با ایجاد مراکز تجاری در سطح محلات و در فضاهای بی دفاع شهری به ارتقا امنیت و ایمنی این فضاها کمک می‌کند.

وی افزود: شهروندان با حمایت مدیریت شهری و مدیریت ملی می‌توانند بهترین تصمیمات را اتخاذ و اقدام به ایجاد مغازه و مراکز کسب در سطح محلات کنند.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری با اشاره به اهمیت کاربری‌های آموزشی و فضای سبز، خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد این کاربری‌ها نیاز است تعامل مناسبی میان مدیریت شهر و مدیریت استانی انجام شود تا این فضاها در سطح محلات ایجاد و کمترین رفت و آمد میان مناطق شهری اتفاق بیفتد.

ابراهیمی تصریح کرد: مشکل ترافیک و آلودگی هوا به دلیل جا به جایی روزمره شهروندان میان مناطق شهر است و تأمین نیازهای مردم هر محله از نظر آموزشی، تجاری و فضای سبز مشکلات ناشی از ترددهای روزانه را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: به علاوه زمانی که شهروندان به همراه خانواده خود در پارک‌های سطح محلات حضور داشته باشند، امنیت فضاها در سطح محله نیز ارتقا پیدا می‌کند

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری عنوان کرد: برنامه ریزی مشارکتی کمک می‌کند تا مشکلات شهرهای ما در ابعاد مختلف از جمله در بحث امنیت حل شود البته شهر را نمی‌توان بدون وجود طرح اداره کرد و نیاز است حتماً سند کالبدی بالادستی وجود داشته باشد تا ضوابط و اصول کلی مشخص باشد اما برنامه ریزی نباید به صورت آمرانه، دستوری، قطعی و غیر قابل انعطاف باشد.

ابراهیمی تاکید کرد: نیاز است باری که بر دوش طرح‌های جامع و تفصیلی گذاشته شده است، کاهش پیدا کند و منحصر به تعیین کاربری‌های محدود مثل کاربری‌های آموزشی و فضای سبز شود؛ در صورتی که رویکرد طرح‌های تفصیلی تغییر نکند، مشکلات شهرهای ما تداوم خواهد داشت.

کد خبر 472761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.