خونریزی لثه مهم‌ترین نشانه کمبود ویتامین سی/فواید زرشک برای سلامتی

روش‌هایی برای رهایی از ولع مصرف مواد غذایی ناسالم، خونریزی لثه مهم‌ترین نشانه کمبود ویتامین سی، آشنایی با اندازه مصرف روزانه شیر و لبنیات، مهار ابتلای کودکان به بیماری‌های روانی با تغییر رژیم غذایی و فواید زرشک برای سلامتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم دانشمندان دانشگاه فلوریدا بررسی کرده‌اند چگونه بوی غذایی که انتخاب می‌کنیم روی میل ما به خوردن آن تأثیر می‌گذارد و اینکه آیا مدت زمان استشمام یک بوی خاص از عوامل تأثیرگذار است. دانشمندان تاکید دارند استشمام بوی سیب زمینی سرخ شده، همبرگر و مانند آن به مدت دو دقیقه به شما کمک می‌کند تا از ولع مصرف مواد غذایی خلاص شوید.

«دبیان بیسواس»، نویسنده این پژوهش، اظهار کرد: بوی غذا می‌تواند ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از ولع شدید برای مصرف یک وعده غذایی خاص باشد. محققان یک وعده غذایی سالم متشکل از سیب و توت فرنگی و یک وعده غذایی ناسالم حاوی بیسکویت و پیتزا را برای استشمام در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند.

بیسواس، خاطرنشان کرد: شرکت کنندگانی که بیسکویت را استشمام کردند، در ۳۰ ثانیه اول میل به خوردن آن داشتند، اما پس از دو دقیقه استشمام آن میل خود را از دست دادند. اما پس از ۲ دقیقه چه اتفاقی افتاد، شرکت کنندگان پس از ۲ دقیقه ترجیح دادند سیب بخورند. این موضوع درباره پیتزا نیز تکرار شد و استشمام آن پس از ۲ دقیقه باعث بی میلی نسبت این خوراکی شد.

فواید زرشک برای سلامتی

زرشک یکی از گیاهان بومی مناطق معتدل محسوب می‌شود که دارای میوه‌هایی سرخ رنگ و ترش است. امروزه از زرشک به روش‌های مختلف استفاده می‌شود. در کنار طعم دلپذیر، این گیاه دارای خواص بی شماری برای بدن است. بر اساس اعلام مرکز اطلاعات غذایی آمریکا، یک چهارم فنجان (معادل ۲۸ گرم) زرشک خشک شده معادل ۸۹ کالری انرژی، یک گرم پروتئین، یک گرم چربی، ۱۸ گرم کربوهیدرات و ۳ گرم فیبر است. همچنین مصرف این میزان زرشک ۲۱۳ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C و ۱۵ درصد نیاز بدن به آهن را تأمین می‌کند.

زرشک دارای روی، منگنز و مس است که این سه عنصر نقش کلیدی در ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌ها دارند. آنتوسیانین ترکیب دیگری است که به وفور در این گیاه دیده می‌شود و می‌تواند سلامت قلب و مغز را بهبود دهد. تحقیقات نشان داده است آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در زرشک به بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کرده و خطر آسیب به سلول‌ها را کاهش می‌دهند. همچنین مصرف زرشک می‌تواند باعث کاهش قند خون و سطح کلسترول شده و سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کم کند.

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند برای مدیریت قند خون خود از این گیاه استفاده کنند. مصرف زرشک باعث بهبود پاسخ سلول‌های بدن به هورمون انسولین خواهد شد که این امر منجر به جذب بهتر قند از خون و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود. یک پژوهش ۳ ماهه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ حاکی از آن است مصرف یک و نیم گرم زرشک در روز می‌تواند به مدیریت قند خون کمک کند.

از سوی دیگر، از دیرباز از زرشک به عنوان یک روش طبیعی برای درمان اسهال استفاده می‌شود. متخصصان می‌گویند زرشک حرکت مواد غذایی در روده را آرام کرده و جلوی اسهال را می‌گیرد. همچنین تحقیقات بر روی حدود ۲۰۰ بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان می‌دهد مصرف ۸۰۰ میلی گرم زرشک در روز می‌تواند به میزان قابل توجهی از تعداد دفعات اجابت مزاج اسهالی شکل در این افراد بکاهد.

از دیگر خواص مصرف زرشک می‌توان به جلوگیری از ابتلاء به چاقی و اضافه وزن، کاهش سطح فشار خون، کاهش سطح تری گلیسیرید خون، مفید برای سلامت دهان و دندان، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، خواص ضد سرطانی و درمان آکنه اشاره کرد.

روزانه چقدر شیر و لبنیات بخوریم

بیشتر افراد فکر می‌کنند نیاز به مصرف شیر و لبنیات برای گروه‌های سنی و جنسی مختلف، یکسان است و نیاز بدن اکثر ما به مصرف لبنیات، به یک اندازه است در صورتی که اصلاً این طور نیست. گاهی اوقات افرادی مثل ورزشکاران حرفه‌ای را دیده‌ایم که ممکن است مصرف گوشت نداشته باشند، اما روزانه چندین بطری شیر مصرف کنند. هر یک لیوان شیر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم، کلسیم دارد و نیاز افراد به کلسیم از ۱ سالگی به بعد حداکثر ۲/۵ گرم است که این میزان برابر با مصرف ۶ تا ۱۰ واحد شیر و لبنیات در روز است.

نکته مهم در مورد مصرف شیر و لبنیات و دریافت کلسیم این است که در بدن ما همیشه باید تعادلی بین دریافت کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم برقرار باشد. این مشکل به خصوص بیشتر برای ورزشکاران پیش می‌آید و آن‌ها نمی‌دانند که باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند و تعادلی بین دریافت کلسیم، پتاسیم و منیزیم‌شان با مصرف میوه، سبزی و لبنیات کافی به وجود بیاورند.

اگر این اتفاق برعکس بیفتد و دریافت منیزیم و پتاسیم روزانه یک فرد از طریق خوردن میوه‌ها و سبزیجات فراوان بالا برود و او در طول روز به اندازه کافی هم شیر یا سایر لبنیات را مصرف نکند تا کلسیم کافی به بدنش برساند، مشکل دیگری پیش می‌آید. در این صورت، حتی ممکن است که فرد دچار تشنج بشود و نداند که این تشنج از کجا آمده است. با تمام این تفاسیر، با توجه به سرانه مصرف بسیار پایین شیر و لبنیات در کشورمان، به نظر نمی‌رسد که مشکلات اضافه دریافت کلسیم از طریق مصرف این گروه غذایی در بین مردم ما وجود داشته باشد و، چون شیر مانند نان، قوت لایموت مردم محسوب نمی‌شود، بایستی بیشتر به کمبود آن توجه شود.

بیشتر افراد فکر می‌کنند نیاز به مصرف شیر و لبنیات برای گروه‌های سنی و جنسی مختلف، یکسان است و نیاز بدن اکثر ما به مصرف لبنیات، به یک اندازه است در صورتی که اصلاً این طور نیست. نیاز بدن بچه‌های زیر ۵ سال به این گروه از مواد غذایی، حدود ۱/۵ واحد در روز، نوجوان‌های دختر ۳ واحد، نوجوان‌های پسر ۲/۵ واحد، خانم‌های شیرده ۳/۵ تا ۴ واحد، خانم‌های باردار حدود ۲/۵ واحد و نیاز بدن مردها و زن‌های بزرگسال هم به شیر و لبنیات، نزدیک به ۲ واحد در طول روز است. البته بهتر است برای پیشگیری از دریافت کالری اضافی و ابتلاء به اضافه وزن و چاقی، لبنیات کم‌چرب را جایگزین انواع پرچرب آن‌ها کنید.

هر یک واحد لبنیات برابر با: ۱ لیوان شیر، ۱ لیوان ماست، ۳۰ گرم پنیر و ۲ لیوان دوغ است. البته بهتر است دوغ مصرفی‌تان از نوع کم‌نمک باشد. بستنی به دلیل چربی و کالری بالایی که دارد، نمی‌تواند در گروه لبنیات جای بگیرد، اما می‌توان مقدار مناسبی از کشک را به‌عنوان یک واحد لبنیات در برنامه غذایی روزانه گنجاند. معمولاً کشک‌های پاستوریزه، بسیار غلیظ هستند. اگر بتوانید کشک را با کمک آب، به اندازه غلظت شیر، رقیق کنید، هر یک لیوان کشکی که به غلظت شیر درآمده باشد، کشک از نظر املاحی مانند کلسیم و پروتئین یک واحد لبنیات محسوب می‌شود و است هر نصف لیوان کشک غلیظ، یک واحد لبنیات به حساب می‌آید.

خونریزی لثه مهم‌ترین نشانه کمبود ویتامین سی

محققان با تجزیه و تحلیل ۱۵ آزمایش بالینی انجام گرفته در ۶ کشور دریافتند خونریزی لثه می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین سی در رژیم غذایی باشد. در تحقیقات دانشگاه واشنگتن که دربرگیرنده اطلاعات ۹ هزار و ۳۵۰ داوطلب بود، خونریزی لثه در اثر فشار ضعیف وارده به آن، همچنین خونریزی در چشم یا شبکیه، با کمبود ویتامین سی در جریان خون ارتباط دارد.

بر اساس این تحقیقات افزایش مصرف روزانه ویتامین سی در رژیم غذایی افرادی که کمبود آن را دارند، به رفع مشکل خونریزی کمک می‌کند. ویتامین سی یا اسیداسکوربیک یک ماده مغذی محلول در آب با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از پوست و مو ضروری است. مرکبات، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، انواع کلم، اسفناج، خربزه، طالبی، شلغم، فلفل دلمه‌ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین سی هستند.

معمولاً نیاز روزانه یک شخص سالم با دریافت یک دهم گرم ویتامین سی برطرف می‌شود؛ اما افرادی که دچار بیماری‌های شدید هستند، به سرعت مقادیر زیادی از ویتامین سی را به دلیل سوخت‌وساز بدن، عفونت‌ها، جراحی یا جراحت‌ها از دست می‌دهند و ممکن است روزانه تا ۴ گرم ویتامین C مصرف کنند.

بر اساس برخی از تحقیقات، بیماران مبتلا به سرما خورگی ممکن است روزانه ۶ تا ۸ گرم ویتامین سی نیاز داشته باشند. اما تجویز روزانه بیش از ۲ میلی‌گرم ویتامین سی به بیماران بستری در ICU مستلزم بررسی و تحقیقات بیشتری است. بر اساس تحقیقات قبلی، ویتامین سی موجب کاهش فشار خون و کاهش میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

مهار ابتلای کودکان به بیماری‌های روانی با تغییر رژیم غذایی

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی افراد دارد و برای جلوگیری از چاقی و ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی مؤثر است؛ با توجه به اینکه این بیماری‌ها مربوط به افراد مسن است، اکثر والدین خیلی نگران این موارد در کودکان نیستند در حالی که لازم است توجه ویژه‌ای داشت.

بسیاری از والدین، نسبت به تغذیه کودکان نگران نیستند و بر این باورند که آنان کوچک و قادر به سوزاندن کالری اضافی هستند. اما نتایج بررسی‌های اخیر نشان داده است که درباره کودکان باید نگران این موضوع بود. محققان دریافتند که دو عامل مرتبط با رژیم غذایی (سطح انسولین و چاقی) ممکن است عامل پیش‌بینی کننده مهم برای ابتلاء کودکان به بیماری‌های روانی باشد.

در این بررسی، ۱۵ هزار کودک در سن یک تا ۲۴ سال پیگیری شدند و سطح انسولین ناشتای آنان در ۹، ۱۵، ۱۸ و ۲۴ سالگی و همچنین شاخص توده بدنی در این ۲۴ سال را بررسی کردند. سپس در ۲۴ سالگی خطر ابتلاء به افسردگی و روان‌پریشی کودکان را سنجیدند و دریافتند که نتایج نگران‌کننده است.

کودکانی که از ۹ سالگی به‌طور مداوم سطح انسولین بالا (نشانه مقاومت به انسولین) داشتند، پنج برابر بیشتر در معرض خطر روان‌پریشی و سه برابر بیشتر با اختلال روان‌پریشی که معمولاً با اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی تشخیص داده می‌شوند، قرار داشتند.
این‌ها اختلالات ویرانگری هستند که در زندگی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این کودکان همچنین تا حدودی در معرض خطر افسردگی بودند، اما ازنظر آماری تفاوت معناداری نداشتند.

کودکانی که در زمان بلوغ، افزایش قابل‌توجهی در شاخص توده بدنی داشتند تا ۲۴ سالگی چهار برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار داشتند. همچنین در آنان، احتمال بروز اختلال روان‌پریشی نیز بیشتر بود، اما ازنظر آماری این تفاوت معنی‌داری نبود. با توجه به اینکه در حال حاضر، افسردگی علت اصلی ناتوانی در جهان است، نباید این اختلال را ساده در نظر گرفت.

این تحقیق نمی‌تواند این اطمینان را بدهد که در کودکی یا نوجوانی، تغییر رژیم غذایی می‌تواند تفاوت ایجاد کند اما دلایلی وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد و به رفع چاقی و کاهش خطر ابتلاء به دیابت که موضوعات مهمی هستند، کمک مؤثری خواهد کرد. اما والدین در این زمینه می‌توانند با توجه به دسترسی به شاخص توده بدنی (BMI) تشخیص دهند که فرزند آنها در محدوده سالم است یا خیر. بر اساس نتایج این تحقیق، به افزایش قابل‌توجه BMI در زمان بلوغ توجه ویژه‌ای داشته باشند.

از پزشک متخصص اطفال برای بررسی میزان انسولین ناشتای کودک مشاوره بگیرند. اگر سابقه خانوادگی بیماری روانی جدی داشته باشند، این امر می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. اگر BMI یا سطح انسولین ناشتا به‌طور غیرطبیعی بالا باشد، مداخلات رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن و کاهش سطح انسولین کمک کند.

از سال ۱۹۸۰ دستورالعمل‌های رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها ارائه‌شده است. متأسفانه، از آن زمان، میزان چاقی و مقاومت به انسولین افزایش‌یافته است. هر پنج سال، دستورالعمل‌ها تغییر می‌کنند. در سال ۲۰۲۰ آخرین نسخه این دستورالعمل‌ها صادر شد و شامل تحقیقی در مورد کاهش وزن یا مقاومت به انسولین نبود، بنابراین مشخص نیست که این دستورالعمل‌ها به افراد کمک می‌کند تا در صورت لزوم این مسائل را برطرف کنند.

برخی از افراد حذف یا کاهش غذاهای فرآوری شده و مصرف غذاهای کامل مانند گوشت، ماهی، مرغ، سبزی و میوه‌ها را توصیه می‌کنند. برای دستیابی به مقاومت به انسولین، شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند مؤثر باشد. رژیم‌های کم کربوهیدرات نیز می‌توانند کمک کنند. در سال ۲۰۱۹، انجمن دیابت آمریکا به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش سطح گلوکز خون و بهبود مقاومت به انسولین، رهنمودهایی شامل رژیم‌های کم کربوهیدرات و بسیار اندک کربوهیدرات را ارائه کرد.

محققان گزارش کردند که الگوی غذایی کم کربوهیدرات به‌عنوان مؤثرترین الگوی غذایی در دیابت نوع دو است. اگر کودک شما ازنظر وزن یا سطح انسولین بالا مشکل دارد، باید این موضوع را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید و برنامه‌ای تهیه کنید. همچنین با فرزند خود در مورد این موضوع صحبت کنید. موضوع مهم، تهیه طرحی است که او تمایل به انجام آن دارد. در حالت ایده‌آل، تمام خانواده باید در الگوی غذایی تغییراتی ایجاد کنند، زیرا احتمال پایبندی کودک به این برنامه را نیز افزایش می‌دهد.

کد خبر 472740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.