محققان ایرانی دستگاهی برای تست ۱۹ پارامتر خونی ساختند

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه تست ۱۹ پارامتر خونی در فاز نیمه صنعتی شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، «سی بی سی» یا شمارش کامل خون، پرسفارش‌ترین تست خون در آزمایشگاه‌ها است که در این آزمایش تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون و همچنین سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی اندازه‌گیری می‌شود.

فرآیند مراجعه اولیه به پزشک تا دریافت نتیجه آزمایش از آزمایشگاه، بیش از چند روز زمان می‌برد، اما به تازگی محققان کشور دستگاهی با فناوری پیشرفته ساخته‌اند که تنها با یک قطره خون و در زمان ۱۰ دقیقه این آزمایش را انجام می‌دهد.

نوید یاراحمدی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، دستگاه "CBC" یا شمارش کامل خون را پر سفارش‌ترین تست خون در آزمایشگاه‌ها دانست و گفت: این دستگاه تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون و همچنین سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی را اندازه‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه تنها با یک قطره خون در زمان ۱۰ دقیقه، ۱۹ پارامتر خونی را اندازه گیری می‌کند، اظهار کرد: با اندازه‌گیری این ۱۹ پارامتر شامل تعداد گلبول‌های سفید و قرمز، پلاکت‌ها و هموگلوبین و سایر پارامترهای وابسته به آن می‌توان متوجه مواردی مانند کم خونی، عفونت و انعقاد خون شد.

یاراحمدی با تاکید بر اینکه این دستگاه ایرانی کاملاً با فناوری‌های بومی تولید شده است، خاطر نشان کرد: فناوری مرکزی آن مرتبط با حوزه ریز سیالات بوده و در آن از فناوری‌های دیگری مانند هوش مصنوعی استفاده شده است. این محصول در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی است.

کد خبر 472696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.