ثبت «آئین سنتی شالورا جاری چرمهین» در فهرست میراث ناملموس کشور

شهردار چرمهین از ثبت «آئین سنتی شالورا جاری چرمهین» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

شهاب ثابت راسخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از ثبت «آئین سنتی شالورا جاری چرمهین» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد و اظهار کرد: شالورا جاری یکی از آئین‌های کهنی است که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده و هر ساله پس از گذشت ۷۰ روز از عید نوروز و همزمان با آغاز فصل گرما برگزار می‌شود.

وی افزود: در گذشته‌های دور روز شصت و نهم سال توسط دشتبان محل، جار زده می‌شد تا زمان شروع این آئین سنتی به اطلاع عموم مردم این دیار برسد.

شهردار چرمهین تصریح کرد: بر اساس اعتقادات مردم چرمهین آئین شالورا جاری پیام‌آور محبت، وحدت، همدلی و شادی است، بر اساس نقلی که کهنسالان شهر از این آئین سنتی دارند در گذشته با فرا رسیدن این روز هر یک از فامیل‌هایی که در چرمهین ساکن بودند در نزدیکی آبشار گرد هم می‌آمدند.

وی ادامه داد: مردم با حضور در نزدیکی آبشار شاه لولاک مکانی را برای اتراق خود و فامیل مهیا کرده و بر اساس اعتقادات و سنتی که به آنان ارث رسیده بود یک یا چند روز در این مکان در کنار یکدیگر در محلی با عنوان "یورت" زندگی می‌کردند.

ثابت راسخ با بیان اینکه طایفه‌های مختلف به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادند روزی که آئین شالورا جاری برگزار می‌شد هیچ یک از سکونتگاه‌ها که محل اسکان هر طایفه بود خالی بماند، اضافه کرد: مردم قدیم شهر چرمهین خود را ملزم به اجرای مراسم شالورا جاری دانسته و آن‌ را واجب می‌دانستند و بر همین اساس در تلاش بودند این آئین آبرومندانه برگزار شود.

وی با بیان این که شهرستان لنجان گنجینه‌ای بکر و متنوع از میراث ناملموس است، اما متأسفانه به حفظ این سرمایه معنوی، فرهنگی آن گونه که باید توجه نشده بود، عنوان کرد: با توجه به حرکت شهرداری چرمهین در مسیر تقویت صنعت گردشگری این شهر؛ تلاش شد با شناسایی و مورد بهره برداری بهینه قرار دادن آئین کهن شالورا جاری علاوه بر زنده نگه داشتن آداب و رسوم کهن در جذب گردشگر نیز موفق عمل کنیم.

شهردار چرمهین خاطرنشان کرد: پرونده ثبت این آئین کهن توسط شهرداری تهیه و جهت بررسی به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لنجان ارائه شد که در نهایت با تأیید شورای ثبت آثار استان اصفهان، این پرونده به شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور ارسال شد.

وی یادآور شد: در ۱۴ بهمن ماه پرونده آئین کهن شالورا جاری به تأیید اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور رسید و این آئین کهن در فهرست مذکور ثبت شد و امیدواریم در گام‌های بعدی بتوانیم ان را در مقیاس ملی و جهانی معرفی کنیم.

ثابت راسخ گفت: با توجه به اجرایی شدن پروژه منطقه نمونه گردشگری آبشار شاه لولاک که یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی تاریخی شهرستان لنجان به شمار می‌آید امیدواریم رشد صنعت گردشگری این منطقه را همراه داشته باشد.

کد خبر 472684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.