افتتاح ۳۲۸ پروژه کشاورزی در دهه فجر/ پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان اصفهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه کشاورزان امسال کشت پاییزه نداشته اند و دچار مشکلات معیشتی هستند پرداخت خسارت باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد که این امر مستلزم تصویب در کارگروه سازگاری با کم آبی استان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند در نشست خبری صبح امروز -چهارشنبه ۱۵ بهمن- با اشاره به افتتاح ۳۲۸ پروژه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در دهه فجر سال جاری، اظهار کرد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۴,۸۴۸ میلیارد ریال اجرا شده است که نکته شاخص آن ۲۴۰ میلیارد آورده اشخاص و همراهی بهره برداران است و این امر پشتوانه خوبی برای ماندگاری این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

وی به تأمین ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۵ درصد هزینه‌ها توسط اشخاص تأمین شده و ۱۳۷ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه افتتاح این پروژه‌ها برای ۲۳۵۴ نفر اشتغال‌زایی دارد، ادامه داد: پروژه‌های دهه فجر امسال به تفکیک ۱۵۲ پروژه تولیدات گیاهی، ۱۰۷ پروژه آب و خاک، ۲۶ پروژه تولیدات دام، طیور و آبزیان، ۱۸ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری، ۱۳ پروژه امور عشایر، ۹ پروژه تعاون روستایی و ۳ پروژه صنایع کشاورزی است.

مرادمند پروژه‌های کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اعتبار ۱۰۱ میلیارد تومان، اصفهان با ۷۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و دهاقان با ۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را از جمله پروژه‌های برتر استان برشمرد و گفت: ظرفیت تولیدات گیاهی استان اصفهان یکی از شاخصه‌های اصلی در زمینه امنیت غذایی و سلامت است و با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک استان و کم آبی مفرط اصفهان روی آوردن به تولیدات گلخانه‌ای ضروری است.‌

وی با اشاره به احداث ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار گلخانه در استان اصفهان، گفت: این ظرفیت سالانه ۲۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت و تا پنج سال آینده به ۳ هزار و ۷۵۰ هکتار خواهد رسید که انتظار داریم سالانه ۵۷۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید شود که امکان ارزآوری خوبی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اهمیت وجود گلخانه‌های استاندارد و مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری، گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص گلخانه‌های استان استاندارد بودن آنها در مصرف انرژی است که میزان بهره‌وری از انرژی را افزایش می‌دهد و در زمینه مصرف بهینه انرژی در گلخانه‌ها نیز با هماهنگی شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه صنعتی اقدام کرده‌ایم.

مرادمند درباره پرداخت خسارت کشاورزان نیز اظهار کرد: سال ۱۳۹۶ در کارگروه سازگاری یا کم آبی مقرر شده بود که صنایع پرآب بر استان که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنند وجوهی را به صندوق حمایت از کشاورزان واریز کنند که حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بود؛ اواخر سال ۹۶ مبلغی به حساب کشاورزان واریز شد و به کشاورزان غرب اصفهان هم در قالب آبرسانی سیار و نجات باغات اعدادی پرداخت شده که این هزینه در قالب پروژه‌ها و اقدامات زیر بنایی بوده است.
مرادمند خاطرنشان کرد: نماینده فلاورجان پیگیر بودند که مبلغ نقدی را هم کشاورزان غرب دریافت کنند که در این زمینه نیز جلساتی برگزار شده است و در حال اقدام است.

وی افزود: با توجه به اینکه باز هم شرایط خشکسالی را داریم صنایع بزرگ باید هر سال این مبلغ خسارت را به صندوق حمایت از کشاورزان واریز کنند و در این زمینه نیز استانداری و آب منطقه‌ای پیگیر هستند که صنایع وجوه خسارت را واریز کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: برای هزینه کردن این پول نیز در هفت زمینه برنامه‌ریزی شده است که یکی از آنها پرداخت پول برای تعدیل آسیب‌های ناشی از خشکسالی و معیشتی است اما در خصوص زمان و نحوه پرداخت آن در کارگروه سازگاری با کم آبی که استاندار ریاست آن را برعهده دارند، تصمیم گیری می‌شود.

مرادمند گفت: وقتی کشاورزان کشت پاییزه نداشته‌اند و دچار مشکلات معیشتی هستند پرداخت خسارت در اولویت برنامه‌ها قرار می‌گیرد که این امر باید در کارگروه سازگاری با کم آبی مصوب شود. تعیین زمان پرداخت برعهده سازمان جهاد کشاورزی نیست و از آن اطلاعی نداریم اما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

کشت غله پس از ماه بهمن امکان پذیر نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره زمان بازگشایی زاینده رود برای کشت پاییزه دوم، گفت: کشاورزان پایین دست رودخانه به ویژه بخش بن رود اراضی زراعی وسیع‌تری دارند و نسبت به سایر مناطق به کشت پاییزه راغب‌تر هستند اما آبان ماه با توجه به شرایط ذخیره سد زاینده رود و بارش‌ها بی شک امکان رهاسازی آب نبود؛ امیدوار بودیم آب در بهمن ماه برای کشت پاییزه دوم رهاسازی شود اما متأسفانه با زمستان فوق‌العاده خشکی رو به رو شدیم.

مرادمند خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم در اولین فرصت که امکان و شرایط فنی رهاسازی آب وجود داشته باشد این امر محقق شود. در عین حال کشت غله پس از بهمن ماه امکان‌پذیر نیست و در بهار البته تنوع محصولی کشت بیشتر است.

وی افزود: باید وضعیت بارندگی و ورودی سد زاینده رود را در نظر گرفت و رهاسازی آب باید به گونه‌ای باشد که منطقه وسیعی را در برگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: رهاسازی آب در تابستان امسال به درخواست صنف کشاورزان بود و ما نیز با آنالیز صرفه اقتصادی آن، حمایت کردیم و استانداری پیگیر شد و رهاسازی آب با هماهنگی وزارت نیرو بود؛ کشت تابستانه امسال به جز مواردی از سرمازدگی ذرت که به طور بی سابقه مهرماه امسال رخ داد، خوب بود زیرا تنوع کشت در تابستان زیاد است.

سموم کشاورزی تأمین شده است

مرادمند اضافه کرد: با توجه به خشکسالی و سرمازدگی محصولات کشاورزی امسال ۳۰ میلیارد تومان وام برای استمهال کشاورزان از خسارت سرمازدگی به استان اصفهان اختصاص یافته است.

وی در ادامه با اشاره به تأمین سموم مورد نیاز کشاورزان، گفت: قیمت سموم به دلیل اینکه تأمین آن مشمول ارز بدون یارانه بود افزایش چشم گیری داشته اما امسال تأمین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه با اشاره به صادرات سالانه ۱۱۶ هزار تن محصولات گیاهی و گلخانه‌ای استان اصفهان به ارزش ۴۲ میلیون دلار، اظهار کرد: بزرگترین باغ مادری تولید چشمه‌های پیوندی برای تولید نهال و پیوندک در استان اصفهان است و در این زمینه کیفیت نهال مدنظر بوده که با اقدامات جهاد در زمینه احداث باغ مادری و گلخانه‌های اسکرین هاوس " screen house" سالانه ۲۷۰۰ نهال میوه‌دار و هسته‌دار برای سراسر کشور ارسال می‌شود.

مرادمند با بیان اینکه استان اصفهان تأمین کننده ۸۰ درصد نیاز کشور به بذر مینی تیوبر سیب زمینی است، افزود: این محصول پیش‌تر وارداتی بود اما هم اکنون پنج واحد تولید بذر مینی تیوبر سیب زمینی در استان اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این استان با ۸۴۰۰ هکتار رتبه تولید گیاهان دارویی کشور است، خاطرنشان کرد: با فرآوری و دانش و ایجاد زنجیره از خام فروشی گیاهان دارویی باید جلوگیری شود.

نگرانی بابت تأمین مرغ شب عید وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تولید محصولات دامی استان اصفهان ۱.۹ میلیون تن در سال است، افزود: ۴۰ درصد تولید محصولات دامی مازاد بر نیاز استان است که به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.‌

مرادمند وضعیت جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: بابت تأمین مرغ برای شب عید نگرانی وجود ندارد؛ همچنین از ۲۸۰ تن تخم مرغ در روز ۲۰۹ تن مصرف استان است و مازاد آن صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه اول پرورش و تولید بوقلمون و رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ در کشور است، گفت: فردا واحد بزرگ پرورش بوقلمون با ۷۵۰۰ قطعه بوقلمون مادر در غرب استان افتتاح می‌شود، این پروژه مهم است زیرا سایر استان‌های کشور را نیز تغذیه می‌کند.

۶۵۰۰ تن شیرخشک مازاد بر نیاز استان اصفهان مجوز صادرات ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان رتبه اول تولید شیر خام و شیرخشک در کشور است، اظهار کرد: حدود ۶۵۰۰ تن شیرخشک مازاد بر نیاز استان داریم که به دلیل نبود مجوز صادرات انبار شده است که در این باره نیز در حال رایزنی هستیم با با وضع تعرفه صادراتی امکان صادرات شیرخشک نیز فراهم شود که باعث ارزآوری خواهد بود.

مرادمند با اشاره به اقدامات در زمینه مکانیزاسیون برای تأمین تراکتور، گفت: امسال در ۳ نوبت ۵۸۰ تراکتور برای فعالان بخش کشاورزی با ارائه تسهیلات تأمین شد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه اول کشور در زمینه آبیاری تحت فشار است، اظهار کرد: اصفهان ظرفیت اجرای سالانه ۱۲ هزار هکتار آبیاری نوین را دارد که اعتبارات آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.

کد خبر 472677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.