عادی‌انگاری مسئولان خطرناک است/ بازگشت ۳ شهر از وضعیت آبی به زرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: عادی انگاری غیرمنطقی در سطح جامعه ایجاد شده است و خطرناک‌تر از آن عادی انگاری است که بین مسئولان وجود دارد به دلایل مختلف برخی مسئولان تعجیل‌هایی در بازگشایی‌ها، سفرها و در واقعیت برداشته شدن محدودیت‌ها دارند که به نظر این وضعیت نتایج بسیار خطرناکی دارد.

آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مدتی تعداد ابتلا به کرونا ثابت شده بود اما در حال حاضر مدتی است به سمت بالا نوسان دارد بعضی از روزها افزایش می‌یابد و مجدداً روی خط ثابتی که داشتیم برمی‌گردد و افزایش ابتلا یک نگرانی است همچنین مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها هم افزایش داشته است اما موارد فوت روند کاهشی داشته است که تقریباً از اوایل دی ماه تاکنون ادامه دارد و تعداد فوت به حداقل و زیر پنج نفر رسیده در روز که این امر بسیار خوشحال کننده است.

حرکت از وضعیت آبی به زرد در سه شهرستان

وی افزود: تعداد موارد بستری افزایش یافته است در بعضی شهرستان‌ها وضعیت خوبی داشتیم حتی توانستیم از وضعیت خطر متوسط (زرد) به کم خطر یعنی آبی حرکت کنیم، اما بعضی شهرستان‌ها معکوس هستند. سه شهرستان اردستان، تیران و کرون و گلپایگان به دلیل افزایش موارد بستری و بیماران از وضعیت آبی به وضعیت زرد تبدیل شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: رعایت پروتکل‌ها متأسفانه بسیار کاهش پیدا کرده است تا حدی که در اواخر آذرماه به حدود ۹۰ درصد رعایت پروتکل‌ها رسیده بودیم و استفاده از ماسک جزو شیوه زندگی افراد شده بود اما در حال حاضر با رفتارهای پرخطر از جمله افزایش ترددها و سفرها در سطح کشور این رعایت دستورات بهداشتی کاهش یافته است، ضمن اینکه این حجم بالا از جابجایی‌ها و استفاده نکردن از ماسک و عادی شدن تجمعات به ما هشدار می‌دهد که ممکن است اسفندماه پرتلاطمی از نظر میزان ابتلا داشته باشیم.

عادی انگاری در بین مسئولان خطرناک است

وی با اشاره به تبعات منفی عادی انگاری خاطرنشان کرد: عادی انگاری غیرمنطقی در سطح جامعه ایجاد شده است و خطرناک‌تر از آن عادی انگاری است که بین مسئولان وجود دارد به دلایل مختلف برخی مسئولان تعجیل‌هایی در بازگشایی‌ها، سفرها و در واقعیت برداشته شدن محدودیت‌ها دارند که به نظر این وضعیت نتایج بسیار خطرناکی دارد.

نجیمی با انتقاد از مطرح شدن بحث آزاد بودن سفرها در شهرهای زرد و آبی، گفت: وقتی در رسانه‌ها اعلام کنیم سفر آزاد است چندان مشخص نخواهد بود از کدام شهرها تردد ایجاد می‌شود و این نشانه‌ها به مردم می‌گوید که با آزاد شدن سفرها، باز شدن همه مراکز، برگشت همه فعالیت‌ها به روال عادی نیاز نیست پروتکل‌ها رعایت شود و این قطعاً به ما لطمه می‌زند و این لطمه‌ها را اردیبهشت و شهریور ماه داشتیم.

وی با هشدار نسبت به تبعات سنگین عادی انگاری مردم و مسئولان گفت: هشدار می‌دهیم که این رفتارها و تصمیمات چه در سطح مردم و چه در سطح مسئولان می‌تواند با موج جدیدی از شیوع که متفاوت از موج‌های قبل است روبرو شود، شاید موج‌های قبل افزایش آرامی نسبت به تعداد موارد داشتیم اما ممکن است در این موج با یک پیک بسیار شدید در زمان کوتاه مواجه شویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: متأسفانه سفرهای غیرضروری مسئولان این نشانه را به مردم انتقال می‌دهد که خطر کرونا جدی نیست! اما همه باید بدانند مدیران و معاونان حتی در سطوح بالای تصمیم گیری می‌توانند جلسات خود را به طور مجازی برگزار کنند، قطعاً وقتی سفری اتفاق می‌افتد و تجمعی ایجاد می‌شود صحبت از رعایت پروتکل‌ها چندان نمی‌تواند جدی باشد.

وی افزود: حضور مسئولان در مکان‌های مختلف گرچه با برکت است اما در این شرایط کرونایی نه تنها ممکن است باعث افزایش شیوع بیماری باشد، بلکه با فرهنگ سازی رعایت نکردن دستورات عادی انگاری در سطح جامعه را رواج می‌دهد.

کرونای انگلیسی در استان مشاهده نشده است

نجیمی در خصوص کرونای انگلیسی گفت: به صورت راندوم برخی تست‌ها را به تهران می‌فرستیم چون قابلیت تشخیص تغییرات ژنتیکی ویروس را تنها آزمایشگاه تهران دارد. هیچ نمونه‌ای هم تا به حال به عنوان تست مثبت قطعی از این نوع کووید شناسایی نشده است.

وی در خصوص آمار آنفلوانزا در استان اظهار کرد: امسال به دلیل رعایت دستورالعمل‌های ساده، حتی سرماخوردگی‌های ویروسی و میکروبی هم کاهش یافت حتی با وجود اینکه تعداد واکسیناسیون آنفلوانزا هم به اندازه سال قبل نبود اما با رعایت دستورالعمل‌ها ابتلاء به آنفلوانزا هم در استان نداشتیم.

کد خبر 472676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.