شناسایی ۱۶ هزار بیمار دیابتی در کاشان

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه در برخی از کشورها نیمی از مبتلایان به کووید ۱۹ به بیماری دیابت مبتلا بوده‌اند، گفت: بیش از ۱۶ هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

مرتضی پنجه شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید یا به طور مؤثر از آن استفاده کند، اظهار کرد: دیابت یک بیماری جدی و طولانی است که باید کنترل شود، به طور کلی دیابت در ۳ گروه نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری طبقه‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: دیابت نوع یک، بیماری دوران کودکی و نوجوانی است که نمی‌توان از آن پیشگیری کرد، اما مبتلایان به این نوع دیابت در صورت تأمین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه‌گیری قند خون می‌توانند در سلامت زندگی کنند، دیابت نوع ۲ در صورت اقدام به موقع قابل پیشگیری و درمان است و حدود ۹۰ درصد از مبتلایان به دیابت در جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص شناسایی بیماران مبتلا به دیابت در منطقه کاشان، اضافه کرد: بیش از ۱۶ هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند که از این تعداد حدود ۶.۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال هستند.

پنجه شاهی تصریح کرد: سال گذشته ۴۸۳ میلیون بزرگسال در جهان مبتلا به دیابت بودند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال ۲۰۴۵ تعداد این بیماران از مرز ۷۰۰ میلیون نفر بگذرد، در پاندمی کرونا نیز در برخی از کشورها تقریباً نیمی از مبتلایان به کرونا دیابت دارند.

وی با اشاره به عدم آگاهی یک چهارم از مبتلایان از بیماری خود در ایران، افزود: نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان نیز از بیماری خود اطلاع ندارند و ۳ نفر از هر ۴ دیابتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند و از هر ۶ تولد ۱ نفر درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن اشتغال هستند. هزینه‌های جهانی دیابت ۷۶۰ میلیارد دلار در سال است و دیابت مسئول ده درصد از کل هزینه‌های صرف‌شده در حوزه سلامت است. حدود ۴.۲ میلیون نفر سالیانه در جهان بر اثر دیابت فوت می‌کنند.

کد خبر 472671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.