مردم برای احیای بافت‌های تاریخی باید مطالبه بیشتری داشته باشند

شهردار سمنان گفت: این شهر به عنوان یک مرکز استان که دارای ریشه‌های تاریخی و هویتی ارزشمند است باید با همکاری و همراهی مردم و طی یک مطالبه عمومی هویت‌های خود را حفظ کند و اگر روزی این نگاه در مدیریت شهری وجود نداشت باید مورد انتقاد مردم باشد.

به گزارش ایمنا، سید محمد ناظم رضوی اظهار کرد: شهرهایی مانند اصفهان، قم و کاشان از محل معبر بودن خود برنامه‌ریزی گردشگری ارائه کرده‌اند و با توجه به این موضوع سرمایه گذار جذب می‌کنند، شهر سمنان نیز با ویژگی‌هایی از جمله معبر در مسیر زائران و نزدیکی به پایتخت باید توجه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد.

وی با بیان اینکه در ورودی‌های شهر طرح‌های بزرگی در حال اجرا است، ادامه داد: در حاشیه کمربندی، زمینه برای توقف مسافران با احداث بوستان‌هایی از جمله زائر و مسافر فراهم شد تا در آینده از طریق معبر بودن شهر سمنان بتوان گردشگر جذب کرد.

شهردار سمنان افزود: توجه به هویت شهر وظیفه دستگاه خاصی نیست و هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند هویت شهر را احیا کند. شهرداری سمنان اکنون تلاش‌های خود را در راستای احیای این هویت برنامه‌ریزی کرده است که باید در دهه‌های پیش بیشتر به آن توجه می‌شد تا امروز بیشتر نمایان باشد.

رضوی اضافه کرد: ایجاد باغ راه‌ها، احداث بوستان‌های پیرامون استخرهای تاریخی و خرید خانه‌های قدیمی و بازسازی آنها از جمله تلاش‌های شهرداری سمنان در راستای احیای هویت شهر بود که باید مردم شهر پیش از این آن را مطالبه می‌کردند، از بین رفتن هویت تاریخی-فرهنگی شهر برای هیچکس خوشایند نیست.

وی از مردم شهر مطالبه بیشتر در احیای بافت تاریخی را خواستار شد و گفت: شهر سمنان به عنوان یک مرکز استان که دارای ریشه‌های تاریخی و هویتی ارزشمند است، باید با همکاری و همراهی مردم و طی یک مطالبه عمومی حفظ هویت‌های خود را در اولویت داند و اگر روزی این نگاه در مدیریت شهری وجود نداشت باید مورد انتقاد مردم باشد.

شهردار سمنان با اشاره به اینکه پیاده‌راه شدن خیابان امام (ره) سمنان کسب و کار در بازار را دوچندان می‌کند، تصریح کرد: پیاده راه شدن این مسیر، فروش و پویایی کسب و کار را در این منطقه دوچندان خواهد کرد و جلوه زیبایی را به بافت تاریخی می‌دهد، انتقاداتی از اهالی بازار در موضوع کاهش فروش مطرح می‌شود اما تجربه‌های مشابه در شهرهای دیگر ایران نشان از رونق بیشتر کسب و کار دارد.

رضوی افزود: مطالعات شهری نوین بر انسان محور بودن شهر تاکید می‌کند و برای رفع ترافیک و یا سهولت در رفت و آمد مردم، باید حمل و نقل عمومی تقویت شود.

وی ادامه داد: طرحی در خصوص سنگفرش شدن میدان ارگ و مسیرهای منتهی به آن با تاکید بر فضای سبز و رستوران‌ها نیز مطرح شد که مورد موافقت شورای ترافیک قرار نگرفت اما آن طرح می‌توانست چهره گردشگری میراثی شهر را با نگین ارگ سمنان دو چندان کند.

شهردار سمنان گفت: تلاش برای ایجاد شهر گردشگری از سوی شهرداری و همگان باید انجام شود اما نباید برای رسیدن به آرمان‌هایی که داریم عجله کرد زیرا بسیاری از این طرح‌ها در آینده ارزش خود را نمایان می‌کند.

رضوی در خصوص چند طرح بزرگ شهرداری سمنان در آینده اضافه کرد: بازسازی کاروانسرای شاه عباسی، بوستان بانوان، تقاطع غیر همسطح روزیه، تقاطع ورودی حسن آباد، احداث مجموعه خدماتی رفاهی جاده ابریشم در بوستان زائر، بوستان محله خوشنیان در کنار یخدان باستانی، ایجاد مرکز خدماتی روبروی ساختمان شهرداری، بهره برداری از تصفیه خانه آب سمنان که در اختیار شهرداری قرار گرفته است و طرح‌هایی از جمله زراعت چوب به اجرا می‌رسد.

کد خبر 472663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.