بیماری کرونا مانند آنفلوآنزا، فصلی است؟ 

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است شیوع ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوآنزا در فصل‌های خاصی افزایش پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اوایل همه‌گیری بیماری کووید -۱۹، محققان معتقد بودند که میزان شیوع ویروس SARS-CoV-۲ همانند دیگر ویروس‌های کرونا در فصل‌های پاییز و زمستان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین پژوهشگران به منظور بررسی این موضوع، مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات مربوط به بیماری کووید -۱۹ را که شامل تعداد مبتلایان به این بیماری میزان مرگ و میر آنها، تعداد افراد بهبود یافته یا بستری شده در بیمارستان می‌شد، ارزیابی کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که شیوع بیماری کووید -۱۹ ارتباط مستقیمی با دما و موقعیت جغرافیایی دارد و ممکن است مانند بیماری آنفلوآنزا فصلی باشد. تیم تحقیقاتی پیش از این نیز قسمت‌هایی از ژنوم ویروس SARS-CoV-۲ را که با سرعت زیاد جهش پیدا می‌کرد، بررسی کرده و متوجه شدند که میزان جهش ویروس‌های مشابه در فصل‌های خاص افزایش پیدا کرده است. پژوهشگران ارتباط بین جهش‌های ویروس SARS-CoV-۲، دما و طول و عرض جغرافیایی را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که ویروس کرونا با سرعت مشخص تغییر می‌کند و جهش‌ها علاوه بر دما یا طول و عرض جغرافیایی، تحت تأثیر عوامل دیگری قرار می‌گیرند که این فاکتورها مشخص نشده‌اند، اما می‌توان گفت اثرات فصلی، مستقل از ترکیب ژنتیکی ویروس عمل می‌کند. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد تا تأثیر آب و هوا و فصل‌های مختلف بر میزان شیوع ویروس کرونا مشخص شود.

به گفته محققان سیستم ایمنی بدن انسان نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، زیرا ممکن است تحت تاثیر دما و تغذیه قرار گیرد. به عنوان مثال ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان دارد. معمولاً بدن افرادی که در فصل زمستان کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، ویتامین D کافی تولید نمی‌کند. پژوهشگران معتقد هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کووید -۱۹ را کاهش داد.

نتایج این مطالعه در مجله Evolutionary Bioinformatics منتشر شده است.

کد خبر 472626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.