کرونا کتب درسی دانش آموزان لهستانی را تغییر داد

آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی از مهم‌ترین بحران‌های عصر حاضر به شمار می‌رود که سراسر جهان را درگیر مسائل خود کرده است؛ در این راستا، وزیر آموزش و پرورش ورشو، پایتخت لهستان، پیشنهاد کرده است روش های مقابله با این مسائل به عنوان مطالب درسی در مدارس به دانش‌آموزان تعلیم داده شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ و ارائه گزارشات پی در پی از سوی متخصصان سلامت مبنی بر شدت یافتن علائم بیماری در افراد ساکن در مناطق آلوده، نگرش مردم سراسر جهان نسبت به این موضع تغییرات چشمگیری یافت. بسیاری از شهرنشینان به مناطقی با آلودگی کمتر مهاجرت کردند و برخی نیز فضاهای سبز را هر چند در خانه‌های آپارتمانی کوچک خود، افزایش دادند تا هوای پاک تنفس کنند. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به روندی عادی در بسیاری از شهرهای جهان تبدیل شد و در این راستا، زیرساخت‌های شهری نیز تغییرات چشمگیری را تجربه کرد. این اقدامات پیامد مثبت دیگری نیز داشت؛ کاهش چشمگیر آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی در شهرها باعث شگفتی محققان و حتی مردم عادی شد.

دولت لهستان تنها به این اقدامات اکتفا نکرده، بلکه تصمیم گرفته است برای آگاهی کودکان از دو بحران همه‌گیر و دائمی آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی گام مؤثرتری بردارد. به زودی، دانش‌آموزان ورشو مطالب مربوط به مسائل زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی را در قالب واحدهای آموزشی در مدارس فرا خواهند گرفت. در نتیجه این کار، کودکان و والدینشان یاد می‌گیرند چگونه با تغییر سبک زندگی خود، از محیط زیست و کره خاکی حفاظت کنند و سلامت را برای خود و نسل‌های آینده به ارمغان آورند.

وزیر آموزش و پرورش لهستان در تابستان گذشته خواهان تغییر برنامه درسی کودکان و آموزش مسائلی نظیر سلامت، قوانین زیست محیطی و امور مربوط به آب و هوا به آنان شده بود. در نهایت قرار شد کودکان ابتدایی و راهنمایی طی سال تحصیلی ۲۰-۲۱ این موضوعات را یاد بگیرند که در پی سرعت یافتن شیوع بیماری کووید -۱۹ و تعطیلی مدارس، اجرای این قانون به تأخیر افتاد. اما با کشف واکسن کرونا، انتظار می‌رود دانش آموزان در سال تحصیلی جدید به طور جدی مقابله با مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا را در مدارس بیاموزند.

 
 

کد خبر 472570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.