آیدین نیکخواه بهرامی از تیم ملی تا تصادف + بیوگرافی و علت مرگ

آیدین نیکخواه بهرامی عضو سابق تیم ملی بسکتبال ایران، باشگاه بسکتبال صباباتری و برادر صمد نیکخواه بهرامی شانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۰ متولد شد، مرگ وی در ۷ دی ماه ۱۳۸۶ تراژدی ورزش ایران بود.

به گزارش ایمنا، جمعه ۷ دی ماه ۸۶ جمعه سیاه بسکتبال ایران بود. ایران داغدار یکی از بهترین‌های بسکتبالش شد؛ آیدین نیکخواه بهرامی عملکرد بسیار ارزشمندی در تیم ملی بسکتبال ایران داشت اما دست تقدیر خیلی زودتر از آنچه گمان می‌رفت، او را از جامعه بسکتبال ایران گرفت. آیدین نیکخواه بهرامی برای بسکتبال ایران نه یک بازیکن معمولی، بلکه فوق‌ستاره‌ای بود که وقتی توپ به دست زیر سبد می‌رسید، قلب‌ها تندتر می‌تپید و چشم‌ها خیره می‌شد. آیدین نیکخواه بهرامی ستاره دنباله داری بود که می‌توانست یکی از برترین بازیکنان تاریخ بسکتبال ایران شود اما خیلی زود خاموش شد و این خاموشی یک داستان غم‌انگیز برای ورزش ایران بود.

بیوگرافی آیدین نیکخواه بهرامی

آیدین نیکخواه بهرامی جمعه شانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۰ در تهران متولد شد. پدرش ایرج نیکخواه بهرامی، مادرش فرزانه ابراهیمی فخار و برادرش صمد نیکخواه بهرامی با توجه به اینکه خودشان بسکتبالیست بودند همیشه از مشوقان اصلی آیدین برای موفقیت در این رشته بودند.

آیدین نیکخواه بهرامی همراه برادرش صمد جز دانش آموزان برجسته مدرسه بودند. در یک روز تابستانی در حالی که برای ثبت نام کلاس تکواندو به ورزشگاه نزدیک خانه رفته بودند به دلیل همزمانی کلاس تکواندو با کلاس موسیقی از نام نویسی در رشته تکواندو منصرف شدند. شنیدن صدای توپ از سالن باعث شد تا دو برادر به دنبال صدای توپ وارد سالن شوند و همین موضوع بهانه‌ای شد تا در کلاس‌های بسکتبال ثبت نام کنند و دو برادر در کنار هم این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند.

آیدین نیکخواه بهرامی در شش سال آخر عمرش برای تیم بسکتبال صباباتری به میدان رفت و همراه با این تیم به موفقیت‌های بزرگی از جمله قهرمانی در لیگ برتر باشگاه‌های کشور و قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا رسید.

آیدین نیکخواه بهرامی در تیم ملی

پیشرفت فنی آیدین با توجه به وضعیت خاص جسمانی از جمله قامت بلندش در بین هم‌سن و سال‌ها، باعث درخشش آیدین نیکخواه بهرامی در تیم‌های پایه‌ای شد. وی رده‌های سنی نوجوانان و جوانان را با قهرمانی‌های متعددی پشت سر گذاشت و سپس در سال ۲۰۰۰ پیراهن تیم بسکتبال جوانان ایران را بر تن کرد.

آیدین نیکخواه بهرامی از سن ۱۶ سالگی درتیم‌های بسکتبال نوجوانان، جوانان و تیم ملی بسکتبال ایران حضور موفقی را تجربه کرد و در نهایت تابستان سال ۸۶ به همراه تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا به میزبانی کشور ژاپن توانست سهمیه المپیک را برای بسکتبال کشورمان به ارمغان بیاورد.

نسل طلایی بسکتبال ایران

آیدین نیکخواه بهرامی به همراه بازیکنانی چون صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، سامان ویسی، علیرضا هنردوست، مهدی کامرانی، حامد آفاق، حامد سهراب‌نژاد و دیگر بسکتبالیست‌های جوان اواسط دهه ۸۰، حرکتی نو و تیمی را در همان دوران با موفقیت‌های تیم ملی پدید آوردند که به نسل طلایی بسکتبال ایران شهرت یافت.

موفقیت‌های آیدین نیکخواه بهرامی

علاوه بر موفقیت‌های ملی آیدین که کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه و مدال طلای جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا بود، وی با تیم باشگاه صباباتری در لیگ برتر بسکتبال ایران و جام باشگاه‌های آسیا قهرمان شد.

علت مرگ آیدین نیکخواه بهرامی

آیدین نیکخواه بهرامی جمعه هفتم دی ماه ۱۳۸۶، در حالی که با نامزد و یکی از دوستانش سوار بر خودروی زانتیای خود راهی خانه پدری در نوشهر بود در یک سانحه رانندگی در کمربندی نمک‌آبرود به نوشهر، بر اثر جراحات برآمده از برخورد خودرو به گاردریلِ کنار جاده، دار فانی را وداع گفت.

در حادثه تصادف ماشین آیدین نیکخواه بهرامی دوست آیدین جراحت جزئی برداشت ولی متأسفانه نامزد آیدین کشته شد. علت اصلی مرگ آیدین نیکخواه بهرامی رد شدن گارد ریل از سینه او و همچنین دلیل درگذشت نامزدش قطع شدن شاهرگ وی توسط گارد ریل بیان شده است.

پیکر مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده است.

اهدا پیراهن شماره ۸ یوتا جاز به مادر آیدین

حدوداً شش ماه بعد از درگذشت آیدین نیکخواه بهرامی یعنی در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۸۷، بازی دوستانه ای میان تیم ملی بسکتبال ایران و باشگاه یوتا جاز آمریکا برگزار شد که سابقه دو بار نایب قهرمانی رقابت‌های NBA را داشت. بین دو نیمه بازی رندی ریگبی رئیس باشگاه یوتا جاز پیراهن شماره ۸ باشگاه را که پیشتر متعلق به بازیکن افسانه‌ای این باشگاه یعنی درون ویلیامز بوده و نام آیدین نیکخواه بهرامی روی آن نوشته شده بود را به صمد نیکخواه بهرامی (برادر آیدین) و فرزانه ابراهیمی فخار مادر او که از پیشکسوتان تیم ملی بسکتبال بانوان ایران بود از آیدین تجلیل کرد.

کد خبر 472558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    4 0
    روحش شاد شاد
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    3 1
    روحش شاد 🌹🌹
  • حامد IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    3 0
    روحش شاد و یادش گرامی الان تو برنامه جواد خیابانی یادش زنده شد