نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به اصفهان اعطا شد

نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک کشور با حضور رئیس دفتر یونیسف در ایران، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، استاندار، شهردار، رئیس و شورای شهر اصفهان و شهرداران کلانشهرها به اصفهان اعطا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر دوستدار کودک شهری است که کودکان، مرکز توجه در برنامه‌ریزی‌های شهری باشند در واقع در این نوع شهرها کودکان آن ارزشمند و محترم تلقی شده و با آنها مشورت می‌شود و زمینه شکوفایی استعداد آن‌ها فراهم است.

برای رسیدن به این جایگاه، اصفهان از سال ۹۷ به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شد، طی این مدت شهرداری اصفهان توانست با تعامل ذی‌نفعان، گزارش وضعیت سنجی کودکان و برنامه اقدام اجرایی را در ۱۰ گام در این زمینه تدوین و تهیه کند. در این راستا طی هماهنگی وزارت کشور و یونیسف، نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به شهر اصفهان تعلق گرفت.

آئین اعطا نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک کشور به اصفهان دقایقی پیش با حضور استاندار اصفهان، رئیس دفتر یونیسف در ایران، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، شهردار اصفهان و شهرداران کلانشهرها برگزار شد.

گام مهم اصفهان برای بهبود وضعیت رفاه کودکان

مندیپ اوبرایان، رئیس دفتر یونیسف در ایران در این نشست اظهار کرد: هم اکنون ۵۸ کشور (در مقایسه با ۴۰ کشور در سال ۲۰۱۹) ابتکار شهرهای دوستدار کودک را با همکاری یونیسف در سطوح مختلف اجرا می‌کنند اما باید دانست شهر دوستدار کودک چیست. شهر یا اجتماع، محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویت‌ها و رفاه کودکان بخشی جدایی ناپذیر از سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌های عمومی است.

وی ادامه داد: امروز به منظور فراهم کردن مسیر خود جهت گسترش ابتکار شهرهای دوستدار کودک در اصفهان گرد هم آمدیم تا گامی بسیار مهم در تبدیل اصفهان به شهری دوستانه تر برای کودکان جشن بگیریم، امروز با امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت کشور، دفتر یونیسف در ایران و شهرداری، اصفهان به عنوان نخستین شهر از ایران برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک، به عنوان یک شهر کاندیدا شناخته می‌شود و لوگوی کاندیداتوری شهرهای دوستدار کودک را دریافت می‌کند؛ این امر بدان معنا است که اصفهان مسئولیت بهبود هرچه بیشتر رفاه کودکان به ویژه آسیب‌پذیرترین کودکان را برعهده دارد.

رئیس دفتر یونیسف در ایران تأکید کرد: شهرهای دوستدار کودک از منظر کودکان به شهر نگاه می‌کنند و مایلم به تمام ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران مربوطه به خصوص در اصفهان توصیه کنم شنیدن صحبت‌های کودکان را در اولویت قرار داده و آنها را در تصمیم گیری ها درگیر کنند تا بتوانند رویاهای کودکان را برای شهرشان بهتر درک کنند.

وی با بیان اینکه ابتکار ایجاد یک شورای مشورتی از جوانان یک گام در مسیر درست است، اظهار کرد: مشتاقانه منتظر هستیم نتایج عملی حاصل شده از طریق ابتکار شهرهای دوستدار کودک در دو سال گذشته برای کودکان را ببینیم و از گام‌هایی که اصفهان در دو سال آینده برای بهبود وضعیت رفاه کودکان در این شهر بر خواهد داشت، مطلع شویم.

رئیس دفتر یونیسف در ایران تأکید کرد: روحیه همکاری فوق‌العاده شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر، تیم اصلی اجرا کننده و شورای اجرایی ابتکار شهرهای دوستدار کودک برای گرد هم آوردن طیف گسترده‌ای از بازیگران اصلی و ذی‌نفعان از دولت، بخش‌های خصوصی و اجتماعی، ایجاد همکاری بین بخشی و نظام مند در اجرایی کردن ابتکار شهرهای دوستدار کودک در اصفهان را تحسین می‌کنم.

وی از وزارت خارجه و وزارت کشور برای حمایت از برنامه شهرهای دوستدار کودک و همچنین شهردار و مردم اصفهان برای مهمان نوازی آنها قدردانی و اظهار امیدواری کرد: با تلاش‌های مشترک در دو سال آینده بتوانیم اصفهان را به شهری دوستدار کودک تبدیل کنیم؛ شهری که در آن کودکان بتوانند در یک محیط امن، عادلانه، سالم، ایمن، از کیفیت زندگی در کنار خانواده و دوستانشان لذت ببرند.

اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به اصفهان آغاز یک راه است

رحیم ساکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور اظهار کرد: شهر داری اصفهان علی رغم شرایط کرونا، زمان بندی شهر دوستدار کودک را به خوبی رعایت کرد؛ کسب این نشان حاصل یکی از بهترین هم‌افزایی‌هایی بود که در کشور رخ داد در واقع تعامل شهرداری اصفهان، یونیسف و بخش‌های مختلف وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه باعث شد تا این اقدام به بهترین نحو پیش رود.

وی افزود: استانداردهای شهر دوستدار کودک از تجارب شهرهای دنیا جمع شده است، اما از رئیس دفتر یونیسف در ایران که خود اهل هند و یکی از کشورهای شرقی است می‌خواهم که در این سازمان سازوکاری اتخاذ شود تا به استانداردهای شهر دوستدار کودک عمق بخشیده و هنر و فرهنگ اصفهان نیز به این استانداردها کمک کند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور تصریح کرد: به نمایندگی از شهردار اصفهان پیشنهاد می‌دهم که با رسیدن این شهر به شهر دوستدار کودک، میزبانی اولین اجلاس بین‌المللی شهرهای دوستدار کودک به اصفهان اهدا شده و درخواست می‌کنیم که این رویداد در برنامه‌های یونیسف گنجانده شود.

ساکی کسب نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک در کنار دارا بودن نشان شهر خلاق را مزیت اصفهان دانست و تصریح کرد: شایسته است که در آینده با همکاری شهردار اصفهان و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در کشور سازوکار افزایش این همکاری را تدوین کنیم.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور تاکید کرد: اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به اصفهان آغاز یک راه است که امیدواریم در آینده به جای ۱۲ شهر نامزد دریافت این نشان، در هر استان یک شهر دوستدار کودک داشته باشیم و با راهبری اصفهان، ایران بیشترین شهر دوستدار کودک را در جهان داشته باشد.

راه اندازی میز ویژه کودکان در شهرداری اصفهان

عباس رضایی، استاندار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: اگر در دهه فجر موضوع شهر دوستدار کودک مطرح می‌شود حاصل تفکر توسعه طلبی در تمام ابعاد نظام است.

وی با بیان اینکه مبانی توسعه و استفاده از تمهیدات لازم برای زندگی در کرونا در تمام ابعاد به ویژه برای کودکان مدنظر بوده است، افزود: کودکان باید کودکی و بازی کنند تا از نظر روحی و روانی رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشند، بنابراین باید برای رفع برخی مسائل فرهنگی خاص تلاش کرد؛ اگر کودکان رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشند، توسعه اقتصادی، اجتماعی و روانی بیشتری رقم خواهد خورد.

وی افزود: استفاده از کارشناسان، روانشناسان کودک، کارشناسان علوم اجتماعی و به‌کارگیری فهم و درک آنها مسائل را بهتر مطرح می‌کند و به هدف نهایی نظام یعنی استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت رو به جلو در تمام ابعاد می‌رساند.

رضایی گفت: مسئولیت و رسالت اصفهان در برابر کودکان از امروز سنگین‌تر می‌شود و باید برنامه‌ریزی خاصی در دستور کار قرار گیرد و با استفاده از سایر دستاوردها در شهر موجبات ترقی، تعالی و پیشرفت بیشتر آینده کودکان را رقم بزنیم.

وی در پایان به شهردار اصفهان و معاونان ایشان و اعضا شورای اسلامی شهر پیشنهاد کرد: میز جدیدی به عنوان مسئولیت جدید برای کودکان جهت شادی، امیدبخشی و رفاه بیشتر در بین آنها فراهم کنند.

هدف شهر دوستدار کودک تأمین نیازهای کودکان است

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز یونیسف به عهد خود وفا کرد؛ حرکت بزرگی از مدت‌ها قبل در اصفهان آغاز شد و نتیجه آن این است که امروز نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به اصفهان اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۹۸۹ کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل تصویب شد و چند سال بعد یعنی سال ۱۳۷۲ ایران به این کنوانسیون حقوق بشری پیوست، افزود: تاکنون تمام کشورهای جهان به جز آمریکا به این کنوانسیون پیوسته‌اند.

شهردار اصفهان افزود: طرح شهر دوستدار کودک سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر سه هزار شهر دنیا پیگیر تحقق آن هستند و اصفهان نخستین شهر کشور است که در این راستا پایلوت می‌شود و بی شک این اقدام می‌تواند همانند سایر حرکت‌های پایدارسازی، الگویی برای سایر کشورها باشد.

نوروزی تصریح کرد: بر اساس مصوبه سازمان ملل که اهداف توسعه پایدار را مطرح کرده است تحقق شهر دوستدار کودک در دنیا برعهده دولت‌ها است، اما از چندین سال پیش این مسئولیت به شهرداری‌ها منتقل شده و در حال حاضر شهرهای پیشرفته تحت عنوان شهر دوستدار کودک، در راستای تأمین زمینه‌های تحقق حقوق کودکان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف شهر دوستدار کودک تأمین نیازهای کودکان است و بر اساس اسناد بین‌المللی، کودکان از بدو تولد تا ۱۸ سالگی مشمول این مقررات می‌شوند.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه می‌خواهیم برای حمایت کودکان نه بر اساس ایده انسان محوری بلکه بر اساس اخلاق حیات محوری حرکت کنیم، گفت: وقتی از حیات محوری سخن می‌گوئیم، انسان مطرح نیست بلکه محیط پیرامون او و بهزیستی و تمام زمینه‌ها مطرح می‌شود، بنابراین باید شهر را به گونه‌ای بسازیم که کودک در آن احساس مسئولیت و امنیت کند و کودک نه به عنوان موضوع توسعه پایدار بلکه کارگزار توسعه پایدار در تصمیم گیری ها اثرگذار باشد، بیندیشد و به اندیشه او احترام گذاشته شود.

نوروزی تأکید کرد: کودک باید به مؤلفه‌های رفع نیازهای اولیه خود به راحتی دسترسی داشته باشد و در مسیر زندگی با مشکلات برای تفریح کردن و داشتن رفاه مواجه نباشد و در امنیت جسمی و روحی به دور از تهدیدها، آزارها و فشارها زندگی کند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اصفهان شهر دوستدار کودک باشد این بدان معناست که می‌خواهیم با توسعه امکانات رفاهی فضای آرامشی ایجاد کنیم که کودکان در طول زندگی دغدغه جسمی و روحی نداشته باشند و قطعاً این کودکان با این فرایند می‌توانند سرمایه‌ای ارزشمند برای آینده کشور باشند.

قصور گذشته شهر در قبال کودکان جبران می‌شود

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: توجه به کودکان یکی از مباحث بسیار مهم و مورد تأکید در آموزه‌های دینی است، به لحاظ تاریخی نیز ملت بزرگ ایران همواره دوستدار کودکان بوده‌اند و نشانه‌های تاریخی حاکی از این است که همیشه در بین ما کودکان دارای شأن و جایگاه بالایی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ثبت نشان شهر دوستدار کودک برای اصفهان از هر لحاظ شایسته است، تصریح کرد: اصفهان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و به عنوان یک شهر نمونه در بین سایر شهرهای کشور خود را به خوبی نشان می‌دهد البته باید برای برطرف کردن نیاز کودکان علاوه بر فضاهای کالبدی، فضای معنوی نیز فراهم شود و این مأموریت شهرداری به عنوان نهادی که سال‌ها علاوه بر وظایف ذاتی به وظایف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ورود پیدا کرده بود، در چند سال اخیر نیز به خوبی انجام شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته به کودکان به ویژه مقطع ابتدایی توجه کافی دارند و هر جا در کشوری موفقیتی حاصل شده برگرفته از توجه به کودکان بوده است، تصریح کرد: بر اساس تعاریف سازمان یونیسف دوران کودکی تا سن ۱۸ سالگی محسوب می‌شود اما در واقع اگر از همان ابتدا تعلیم و تربیت و مهارت را به کودکان بیاموزیم، اتفاقات خوبی در آینده خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان امروز، با افتخار به عنوان شهر پیش قراول در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام است و این بار نیز توانست مأموریت خود را به نحو احسن انجام داده و نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک را کسب کند، ادامه داد: طرح‌هایی که در قالب شهر دوستدار کودک در اصفهان اجرا شد، با این هدف بود که قصور و کوتاهی گذشته شهر در قبال کودکان را جبران کند.

نصراصفهانی اضافه کرد: از دو سال پیش دو کمیسیون فرهنگی و ورزشی و امور اجتماعی و محیط زیست پیگیر بودند تا اصفهان تبدیل به شهری برای کودکان شود و در این مسیر معاونت‌های فرهنگی اجتماعی و ورزشی و معماری و شهرسازی شهرداری نیز اقدامات را به گونه‌ای دنبال کردند که امروز شاهد اتفاقی بزرگ در شهر اصفهان هستیم.

وی گفت: به خود می‌بالیم که امروز نشان شهر دوستدار کودک به اصفهان تعلق گرفته است و از تمام کسانی که کوشیدند تا این اتفاق بزرگ در اصفهان رخ داده و زیرساخت‌های شهری و زیست بهتر کودکان در این شهر فراهم شود، سپاسگزارم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امیدواری کرد: دریافت نشان شهر دوستدار کودک باعث تسهیل تعامل با کودکان و آموزش مناسب به آن‌ها شده و سبب ایجاد احساس خوب در کودکان شهر شود.

وی تاکید کرد: در سایه تحقق این امر می‌توان دغدغه‌ای که والدین در خصوص کودکان خود دارند را برطرف کرد تا آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی و شهر زیبای خدا، اصفهان رقم بخورد.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: حضور و حمایت مسئولان استانی و کشوری از دریافت این نشان برای اصفهان حکایت از اهمیت این موضوع دارد که امیدوارم مجموعه اقدامات به سرانجامی نیکو ختم شود.

اقدامات شهرداری اصفهان برای تحقق برنامه شهر دوستدار کودک

سید احمد حسینی نیا، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: آنچه که در این قالب قرابت ایجاد کرد و سبب شد گردهم آییم همان نگاه ویژه به فرشتگان زمینی «کودکان» بوده است و خرسندیم که اصفهان، این جهان شهر تمام‌نمای هنر و علم و دانش باری دیگر شاهد رویدادی است که باز هم پیشگام بوده و با همراهی و همکاری فرابخشی در تمام حوزه‌های مدیریت شهری و ذی‌نفع و ذی‌نفوذ همت کردند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته اصفهان در مقوله شهر دوستدار کودک درخشید و بار دیگر توانست با همت و مشاورت همکاران در کمیته دوستدار کودک وزارت کشور و یونیسف و بر اساس تدوین برنامه اقدام اجرایی شامل چشم‌انداز و اهداف ۱۰ گانه، ۱۷ راهبرد، ۱۳۷ اقدام اجرایی در راستای برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان، برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و مفهوم حق به شهر به منظور دستیابی به اهدافی همچون حق ارزشمند بودن و مورد احترام و رفتار منصفانه قرار گرفتن، حق شنیده شدن، حق برخورداری از خدمات اجتماعی، حق برخورداری از امنیت و حق برخورداری از زندگی خانوادگی، بازی و تفریح همت گمارد.

حسینی نیا تأکید کرد: از این رو با تلاش و کوشش حدود دو سال این مهم میسر شد و برون داد آن، رویدادی است که امروز کاندیداتوری نشان دوستدار کودک به اصفهان اعطا می‌شود.

وی با اشاره به برخی اقدامات شهرداری اصفهان در راستای تحقق برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک اصفهان گفت: تهیه ضوابط ویژه کودکان در مجتمع‌های مسکونی، تجاری، مدارس و پارک‌ها، مشارکت در تدوین راهنمای ملی شهر دوستدار کودک، ایمن سازی و ارائه گواهینامه استاندارد در پارک درخشان منطقه ۱۱، لایحه تبیین فرایند توسعه، ارتقا کیفی و نظارت بر انواع فضاهای بازی کودکان، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی با محوریت کودکان با همکاری سازمان‌ها و سمن‌ها، طراحی ویژه بازیکده کودکان در مناطق سه، ۱۵، ۱۱، ۱۰ و ۱۲، تجهیز و به‌روزرسانی فضاهای بازی کودکان، ساماندهی بوستان ارزنان در منطقه ۱۴، استفاده از نقاشی کودکان برای فضاسازی شهری، احداث پارک فروردین و فرهنگسرای مادر و کودک در منطقه هفت، وبینار کودکان ایران و اندونزی، دریافت جایزه الهام بخش، برگزاری جلسات با کودکان و نوجوانان و افزایش نظرسنجی از کودکان سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ از صد نفر ساعت به یک هزار و ۱۰۰ نفر ساعت، بررسی قوانین مربوط به کودکان کار و ارسال به وزارت کشور، همچنین مشارکت با ذی‌نفعان در تهیه برنامه اقدام اجرایی شهر دوستدار کودک از جمله اقدامات شهرداری اصفهان به شمار می‌آید.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان اهدا و از تمبر دوستدار کودک و از پوستر شورای مشورتی کودکان رونمایی شد.

کد خبر 472466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.