کشف شیوه جدید برای محافظت از مغز در برابر استرس پیش از تولد 

طبق جدیدترین تحقیقات پژوهشگران دانشگاه آیووا و بیمارستان پزشکی دانشگاه کلیولند، جنین انسان می‌تواند پیش از تولد در برابر تبعات استرس مصونیت پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تیم تحقیقاتی دانشگاه آیووا و بیمارستان پزشکی دانشگاه کلیولند، با انجام آزمایشاتی روی موش‌های باردار موفق به کشف استراتژی محافظت از مغز جنین موش در برابر استرس شدند. این تیم دریافتند که با استفاده از یک ترکیب محافظتی عصبی در دوران بارداری می‌توان کودکان را پیش از تولد، از تأثیرات مخرب استرس محافظت کرد.

در این مطالعه، محققان به بررسی تأثیر طولانی‌مدت استرس در دوران بارداری پرداختند که می‌تواند منجر به نقص اعصاب و روان در سال‌های ابتدایی زندگی و نیز دوران بزرگسالی فرزندان شود. آنها روی کشف درمان‌های محافظت نورونی متمرکز شدند. نمونه‌ای از داروهای استفاده شده در این آزمایش، P7C3-A20 بود که اثرات محافظت‌ کننده آن در برابر آسیب روی مغز بزرگسالان پیش از این به اثبات رسیده است.

با توجه به اینکه استرس قبل از تولد منجر به افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی_رشدی در فرزندان می‌شود، محققان تصمیم گرفتند به بررسی نقش این دارو بر محافظت از مغز جنین بپردازند که تحت تأثیر عوارض جانبی دوران بارداری مادر قرار داشت. این مطالعه، اولین پژوهش انجام گرفته در زمینه احتمال تأثیر درمانی ترکیبات P7C3 در دوران پیش از تولد نوزادان محسب می‌شود. محققان دریافتند وقتی مادران در دوران بارداری تحت درمان P7C3-A20 قرار گیرند فرزندان نیز از تبعات ناشی از استرس محافظت می‌شوند.

در مطالعات پیشین نیز مشخص شده بود که این دارو باعث می‌شود سلول‌های عصبی بتوانند سطح طبیعی یک مولکول انرژی موسوم به "نیکوتینامید آدنین دینوکلئوتید" را در شرایطی که آسیبی به بدن وارد شده است حفظ کنند. در غیر این صورت آسیب وارد شده بسیار طاقت‌فرسا و به نوعی عامل کاهنده انرژی خواهد بود.

در تحقیقات انجام شده روی موش‌ها مشخص شد که استرس مزمن می‌تواند در دوران جنینی باعث ایجاد اختلال در ساختار سنتز "NAD+" در مغز جنین شود. این امر با تخریب آکسون سلول‌های عصبی، نقص یادگیری و بروز رفتار شبه افسردگی در دوران بزرگسالی همراه است. با این درمان زنان باردار با داروی P7C3-A20 منجر به حفظ جنین در برابر این اثرات مخرب خواهد شد، چرا که تثبیت ساز و کارهای مهم تولید و سنتز مولکول مذکور به مغز در حال رشد جنین امکان می‌دهد با وجود استرس به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

این کشف کمک بزرگی برای تولد نوزادان در وضعیت سلامت کامل محسوب می‌شود، خصوصاً با توجه به این واقعیت مهم که مصرف دارو توسط مادران در زمان بارداری با حساسیت‌ها و چالش‌های فراوانی مواجه است. علاوه بر این نتایج تحقیق مذکور ارائه دهنده رویکردی جدید در پیشگیری زودهنگام از بروز مشکلات اعصاب و روان بوده که در حال حاضر یکی از بیماری‌های مزمن در بین جوانان است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد محافظت از مغز در دوران رشد اهمیت بسزایی دارد.

نتایج این مطالعه در Antioxidants & Redox Signaling منتشر شده است.

کد خبر 472394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.