تقلای رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از احیای برجام

رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع بازگشت آمریکا به برجام و عملی شدن وعده انتخاباتی جو بایدن شود.

به گزارش ایمنا، رژیم صهیونیستی از احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام نگران است. سران و مقامات این رژیم نه تنها تلاش می‌کنند دولت بایدن را متقاعد کنند که به برجام بازنگردد بلکه ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کنند.

رژیم اسرائیل به خوبی می‌داند که بازنده هرگونه جنگ احتمالی با ایران خواهد بود به همین دلیل تمام تمرکز خود را بر تغییر نظر دولت جو بایدن متمرکز کرده است.

اخیراً رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند که یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به زودی به آمریکا سفر کرده و در دیدار با مقامات امنیتی این کشور درباره ایران رایزنی خواهد کرد. بر اساس این گزارش‌ها کوهن در سفر خود به واشنگتن با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) ملاقات خواهد کرد.

سفر یک مقام امنیتی به آمریکا برای گفت وگو با مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا وعده انتخاباتی جو بایدن در مورد بازگشت به قرارداد بین المللی برجام بی‌اثر کند. این رژیم علناً اعلام کرده است که نمی‌خواهد آمریکا بدون توافقی جدید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند رژیم صهیونیستی ادعا کرده که آمریکا باید موضع سخت‌تری در مورد برنامه هسته‌ای ایران، موشک‌های بالستیک و نیروهای نیابتی در منطقه اتخاذ کند.

مقامات رژیم صهیونیستی می‌دانند که جمهوری اسلامی هرگز چنین شرایطی نخواهند پذیرفت در واقع آنها ترجیح می‌دهند شرایط دوره ترامپ یعنی فشار حداکثری بر ایران ادامه یابد و اصولاً به همین دلیل تلاش می‌کنند چنین شروطی را روی میز مذاکره احتمالی آمریکا با ایران قرار دهند.

چند روز پیش آویو کوچاوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در مورد بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت بازگشت به توافق از نظر عملی و از نظر استراتژیکی بد است. او ادعا کرد که این اقدام موجب اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه می‌شود. کوچاوی گفت که به نیروهایش دستور داده است آماده اقدام نظامی احتمالی علیه ایران باشند.

روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره مستحکم بوده است. آمریکا بنا به مجموعه‌ای از دلایل سیاسی، استراتژیک و فرهنگی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. خواسته‌های رژیم صهیونیستی و لابی حامی این رژیم در آمریکا در دوره ترامپ تا حد زیادی محقق شد به طوری که می‌توان گفت ترامپ کارگزار سیاست‌های صهیونیست‌ها در منطقه خاورمیانه بوده است اما بعید به نظر می‌رسد دولت جدیدآمریکا به میزان ترامپ ظرفیت‌های آمریکا را در اختیار رژیم اسرائیل قرار دهد کما اینکه تلاش‌های بی وقفه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته‌ای در دولت باراک اوباما شکست خورد. اوباما نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار صراحتاً از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این رژیم را به عنوان غاصب سرزمین اشغالی در فلسطین معرفی کرد، نباید فراموش کرد که بایدن معاون اوباما بود و در دولت بایدن هم بعید است که اقدامات این رژیم به نتیجه دلخواه برای مقامات رژیم صهیونیستی منجر شود.

جو بایدن همانند دونالد ترامپ به تندروهای رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد که سیاست‌های ایالات متحده را به رئیس جمهور این کشور دیکته کنند. رئیس جمهور جدید ایالات متحده آن طور که در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده، تصمیم دارد تا روابط خود را با ایران تغییر دهد. بایدن خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را یک فاجعه خودآزاری نامیده و گفته است که راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی به تهران ارائه می‌دهد.

شاید به دلیل همین تغییرات در خط مشی دو دولت فعلی و پیشین آمریکاست که «ایدی کوهن» تحلیلگر صهیونیست درباره پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفته است که اسرائیل یک دوست خوب را از دست داد و همزمان تاکید کرده است که ایران و احیای برجام دو اختلاف بین اسرائیل و جو بایدن است.

به گفته ناظران بین‌المللی، تیم سیاسی- امنیتی بایدن افرادی باتجربه، کارآزموده و موافق تعامل هستند. بسیاری از آنها از اعضای اصلی مذاکرات ۱+۵ و توافق برجام و البته حامی آن هستند وبه صراحت با خروج ترامپ از این توافق مخالفت کرده‌اند. بی دلیل نیست که بر سر کار آمدن جو بایدن مقامات رژیم صهیونیستی را به تکاپو واداشته است.

اکنون با ورود جو بایدن به کاخ سفید و مطرح شدن بحث‌های گسترده در مورد بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران مقامات رژیم صهیونیستی شروع به فضاسازی بر علیه جمهوری اسلامی و بزرگنمایی خطر ایران نسبت به اسرائیل، منطقه و جهان کرده‌اند تا فضای روانی لازم را در جامعه بین الملل برای اقدامات بعدی ایجاد کنند.

منبع: ایرنا
کد خبر 472359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.