۶ مرکز جامع توانبخشی راه‌اندازی می‌شود

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان فعالیت‌ها و خدمات تخصصی دارویی و توانبخشی این جمعیت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر جلالیان صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، با تبریک دهه مبارک فجر، اظهار کرد: هلال‌احمر سازمانی مردم نهاد و داوطلب محور است که همواره در خدمت مردم بوده است.

وی افزود: چرخه مدیریت بحران شامل فازهای پیشگیری، بازتوانی و توانبخشی است. بر اساس ماده یک اساسنامه جمعیت هلال‌احمر مصوبه سال ۱۳۶۸ یکی از وظایف مهم این جمعیت ارائه خدمات توانبخشی به جامعه در داخل و خارج از کشور است.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به حوزه‌های فعالیت معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، تصریح کرد: این معاونت در سه بخش داروخانه، توانبخشی، بهداشت و درمان فعالیت دارد.

ارائه داروهای خاص در داروخانه هلال‌احمر

وی خاطرنشان کرد: داروخانه این جمعیت با سابقه ۴۰ سال فعالیت با نگاه خدمت در حال ارائه خدمات دارویی به شهروندان است و در شرایط بحرانی و غیر بحرانی به مردم تسهیلات پزشکی ارائه می‌دهد و این داروخانه در ارائه خدمات تخصصی‌تر گام‌های بلندی بعد از انقلاب برداشته است.

جلالیان با تاکید بر اینکه در سال جاری قریب به ۱۵۵ هزار نفر برای تهیه دارو به داروخانه هلال احمر اصفهان مراجعه کرده‌اند، گفت: روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نسخه پیچی در این داروخانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال قبل تاکنون در دوران قرنطینه و وضعیت بحرانی این داروخانه به صورت تمام وقت به مردم ارائه خدمت کرد و کسب رضایت بیماران از نظر تکمیل سبد دارویی، قیمت مناسب داروها و اتصال حلقه نیاز نیازمندان و توان توانمندان از اهداف اصلی این داروخانه بوده است.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، با اشاره به تلاش برای تأمین داروی اصلی نسخ بیماران و پرهیز از تأمین داروی مشابه، خاطرنشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا ۲۷ نفر در داروخانه هلال‌احمر اصفهان در حال فعالیت بودند و تاکنون علائم کرونای ۱۱ نفر مثبت اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در اپیدمی کرونا تلاش شده داروهایی که نیاز بیماران خاص، بیماران ام اس، کرونایی، سرطان و دیابتی بوده در اختیار آنها قرار گیرد و سبد دارویی بیماران را تکمیل نگهداریم و با برقراری ارتباط با شرکت‌های دارویی و همکاران سازمان غذا و دارو سعی در فراهم کردن و تکمیل سبد دارویی بیماران را داشتیم.

فعالیت دومین مرکز جامع توانبخشی

جلالیان با اشاره به اینکه حوزه توانبخشی به دو بخش فیزیکی و مکانیکی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: توانبخشی مکانیکی شامل دو بخش اورتز و پروتز می‌شود همچنین شامل بخش‌های گفتار درمانی، شنوایی سنجی و فیزیوتراپی است، دو مرکز جامع توانبخشی در شهر اصفهان و گلپایگان وجود دارد و ۹ مرکز فعال دیگر در این حوزه در سطح استان فعال هستند و ۶ مرکز دیگر هم در حال راه‌اندازی است.

وی با تاکید بر اینکه مرکز توانبخشی شهید مدرس از نظر فضا، کیفیت و تنوع خدمات دومین مرکز جامع کشور است، تصریح کرد: از اوایل انقلاب و در زمان دفاع مقدس این مرکز محل اقامت جانبازان دوران جنگ بوده است و ارائه خدمات به این افراد و خط تولید پروتز و اروتزها از صفر تا صد در این مرکز صورت می‌گرفته است.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، گفت: در حوزه توانبخشی مکانیکی ۴ هزار و ۶۱۰ نفر و در حوزه توانبخشی فیزیکی یک هزار و ۱۶۱ نفر مراجعه کننده به این مرکز جامع داشتیم.

وی اضافه کرد: از دیگر پروژه‌های فعال در استان در شهرستان‌های گلپایگان، تیران، شهرضا، آران و بیدگل، کاشان و برخوار است، مرکز توانبخشی بیماران ام اس در خیابان باهنر اصفهان با حمایت خیران استان راه‌اندازی شده است و هماهنگی با متخصصان اعصاب در بخش توانبخشی این مرکز بر عهده جمعیت هلال‌احمر اصفهان است.

جلالیان افزود: هلال احمر برای برقراری ارتباط بین علم و مهارت در حوزه توانبخشی با دانشکده توانبخشی و دانشگاه علوم پزشکی ارتباط داشته است و طی تفاهم‌نامه با این دو مرکز مقرر شد از همکاری متخصصان در این مرکز بهرمند شویم.

وی اظهار کرد: در مرکز جمعیت هلال‌احمر و مراکز وابسته واکسیناسیون زائران و مسافران خارج از کشور صورت می‌گیرد.

استفاده از داوطلبان در سامانه درمان اضطراری

معاون جمعیت هلال‌احمر اصفهان، گفت: در بخش درمانگاهی و ارتباط با متخصصان برای ارائه خدمات بهینه در کلینیک‌های عفونی، غدد و ارتوپدی با تعرفه کمتر تلاش می‌شود خدمت آسان‌تر و درمانگاهی شبانه‌روزی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های قابل تأمل در حوزه درمانگاه راه‌اندازی سامانه درمان اضطراری است، افزود: این سامانه در پنج استان کشور وجود دارد و اصفهان هم از آن برخوردار بوده و در صورت بروز بحران در دیگر استان‌ها با هماهنگی لازم و وارد کردن اطلاعات در سامانه و با توجه به نیاز مناطق درگیر بحران خدمات‌رسانی هلال‌احمر استان اصفهان به دیگر استان‌ها انجام می‌شود. همه افراد عضو سامانه اعضای داوطلب هلال‌احمر هستند.

جلالیان با تاکید بر لزوم ساماندهی پنج فعالیت درمان اضطراری برای حضور در شرایط بحرانی، گفت: علاوه بر این بیمارستان سیار با ۳۳ تخت را برای خدمات دهی به مردم کشور در هنگام وقوع بحران، در مناطق زلزله زده و سیل زده دایر می‌کنیم.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان، خاطرنشان کرد: سال‌های قبل حضور تیم‌های درمان اضطراری در بنگلادش و خدمات خوب جمعیت هلال‌احمر در سازمان بین‌المللی در دوران دفاع مقدس ثبت جهانی شد و یکی از تیم‌های درمان اضطراری در بنگلادش هلال‌احمر اصفهان بود.

پذیرش ۲۱۰ بیمار در نقاهتگاه کرونایی در باغ ابریشم

وی ادامه داد: در اپیدمی کرونا از ۲۸ اسفند ۹۸ تا ۲۹ فروردین ماه سال ۹۹، نقاهتگاهی در باغ ابریشم راه‌اندازی شد، شرایط شیوع کرونا در استان‌ها به طور کامل بحرانی و این نقاهتگاه در کشور در ارائه خدمات‌رسانی به مردم بسیار فعال بوده است که ۲۱۰ بیمار در آن پذیرش شدند.

جلالیان تصریح کرد: این کار جمعی با همکاری مشترک استانداری، بهداشت و درمان، مرکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهرداری، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی با کسب تجربه تازه، همدلی و در کنار هم بودن در شرایط بحرانی جامعه انجام شد و این اتفاق برگ سبزی در ارائه خدمات ماندگار جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان است.

معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، اظهار کرد: برای بیماران فلج اطفال، بریس پیش رونده ساخته شد که بنام جمعیت هلال‌احمر اصفهان ثبت شده است، همچنین ساخت اندام مصنوعی در حوزه توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان انجام می‌شود.

کد خبر 472332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.