سرمایه‌گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومانی در گردشگری و میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی فردا سه شنبه در آیینی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور در کشور افتتاح می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از میراث آریا، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در آئین افتتاح موزه منطقه‌ای خلیج فارس در بوشهر افزود: در دولت دوازدهم تاکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسیده‌است و با افتتاح پروژه‌های دهه فجر امسال ارزش پروژه‌های افتتاحی در این بخش به ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد که یک رکورد در این بخش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده روند افتتاح پروژه‌ها تا پایان دولت دوازدهم در بخش میراث فرهنگی و گردشگری ادامه خواهد داشت.

مونسان بیان کرد: وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقشی مهم در ارزآوری کشور داشته به نحوی که در سال ۲۰۱۹ که اوج گردشگری کشور بود سهم این وزارتخانه از جی تی پی کشور به ۱۱.۸ میلیارد دلار به صورت مستقیم رسید که عدد بسیار قابل توجهی است.

وی یادآور شد: در ۱۰ ماه سال ۹۸ و تا قبل از کرونا رکورد گردشگری خارجی در کشور شکسته شد و به عدد ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار گردشگر خارجی رسید.

مونسان با بیان اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بهره‌وری بسیار بالا جایگاه خوبی در کشور دارد گفت: این وزارتخانه با کمترین بودجه دولتی و تکیه بر اقتصاد مردمی موفق به اجرای این پروژه‌ها شده است و در زمان حاضر نیز ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه در کشور در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: در ایام کرونا با وجود همه خسارت‌ها اما باز هم گردشگری کشور زنده و پویا است و پروژه‌ها پرتوان در دست اجرا هستند.

مونسان گفت: در بدترین شرایط کشور با وجود کرونا، سیل ۹۸ و حوادث داخلی که هر کدام به عنوان مؤلفه‌های منفی می‌توانست گردشگری کشور را به طور کامل زمین‌گیر کند اما باز هم این صنعت در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: گردشگری می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد و شک ندارم چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده نه چندان دور این صنعت به عنوان یک اقتصاد مهم در کنار نفت خواهد بود.

مونسان تاکید کرد: کشور در زمینه تاریخ، مواهب طبیعی بی نظیر، آئین‌های مختلف و صنایع دستی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد که هر کدام از اینها از جمله مولفه‌ها برای رونق گردشگری به شمار می‌رود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر چه هنوز نسبت به صنعت و کشاورزی به گردشگری کمتر پرداخته شده و دولت‌ها هنوز توجه کافی به این بخش ندارند اما خوشحال هستیم که بگوییم با کمترین تکیه بر امکانات دولتی به جای اینکه توان خود را برای جذب بودجه دولتی بگذاریم به سمت اقتصاد مردمی حرکت کرده و با بهره‌گیری از مردم اتفاق‌های خوبی افتاده‌است.

مونسان گفت: همه پروژه‌ها مهم هستند اما جایی که بودجه دولتی باشد بالاخره یک عده کار را انجام می‌دهند اما هنر این است که فرد بتواند اقتصاد مردمی را فعال کند و این کاری سخت و مهم است.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری کشور با تکیه بر مردم رونق دارد افزود: امروز گردشگری به طور تقریبی فراگیر و همه شهرها را در برگرفته و به عنوان یک جریان اقتصادی در کشور تبدیل شده‌است.

مونسان اضافه کرد: با توجه به حجم موافقتنامه‌های اصولی که در کشور صادر می‌شود حتی اگر ۵۰ درصد این موافقت نامه‌ها عملیاتی شود نشان می‌دهد مردم دریافته‌اند که می‌توانند از این محل کسب و کار داشته باشند.

مونسان یادآور شد: یکی از دغدغه‌هایی که در نظام اسلامی مطرح بوده مهاجرت از روستا به شهر است اما امروز با توجه به موضوع گردشگری این امر برعکس شده و روستاهای ما به شدت رونق گرفته است به نحوی که امروز بوم‌گردی‌ها در کشور از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد عبور کرده‌است.

وی تاکید کرد: امروز محصولات گردشگری کشور به شدت متنوع شده و تنها محدود به گردشگری صرفاً تاریخی و فرهنگی نیست بلکه به سمت اکوتوریسم و طبیعت گردی حرکت کرده و گردشگری کشاورزی و معدن نیز در کنار آنها قرار گرفته است.

مونسان یادآور شد: بوشهر همه این ظرفیت‌ها را دارد و خداوند در این منطقه همه برکت‌های خود را کامل کرده‌است.

وی با اشاره به اینکه بوشهر به عنوان قطب انرژی و صنایع مادر به شمار می‌رود گفت: دریا از مواهبی است که این استان از آن برخوردار است و باید از فرصت موجود برای توسعه گردشگری دریایی استفاده شود هرچند در ۲ سال گذشته در این بخش کارهای قابل توجهی انجام شده‌است.

کد خبر 472289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.