فردا، نشان شهر دوستدار کودک کشور به اصفهان اعطا می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: فردا سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹ با هماهنگی یونیسف و وزارت کشور، نشان شهر دوستدار کودک برای اولین بار در کشور به اصفهان اعطا می‌شود.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از یک سو با گسترش موج شهرنشینی در دنیا و از سوی دیگر افزونی جمعیت، کودکان در تحولات مدرن شهری نادیده گرفته شده و لزوم توجه به آنها در شهرها بیش از پیش احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شهری هنگامی به معنای واقعی به اهداف شهر مطلوب نائل می‌شود که خواسته‌ها و نیازهای تمام شهروندان با توجه به اقتضای سنی مورد توجه قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در این راستا برای مشارکت کودکان در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های شهری ابتکار شهرهای دوستدار کودک (The Child Friendly Cities Initiative (CFCI)) در سال ۱۹۹۶ آغاز شد؛ یونیسف به دنبال آن است تا بازیگران و ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان در شهرها بیشتر به نیازهای کودکان به عنوان شهروندان خود توجه کنند و مشارکت کودکان در تصمیم گیری‌ها پررنگ‌تر شود.

وی با بیان اینکه در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی، دبیرخانه جهانی شهرهای دوستدار کودک (CFC) ایجاد شده، تا مرجعی برای این کار باشد، افزود: سازمان (CFC) اصول کلی را در باره حمایت از رشد شهرهای مطلوب کودکان و همکاری‌های دیگر آماده کرده است.

حسینی‌نیا با تاکید بر اینکه ابتکار شهرهای دوستدار کودک در بیش از سه هزار شهر و جامعه محلی فعال بوده و هر سال در حال توسعه است، گفت: از سال ۱۳۹۷ که اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک کشور انتخاب شد و در راستای برنامه سنجش‌پذیر شهردار، برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و مفهوم حق به شهر اقداماتی زیادی با مشارکت تمام ذی‌نفعان حوزه کودک در دستیابی به پنج هدف از جمله حق ارزشمند بودن و مورد احترام و رفتار منصفانه قرار گرفتن، حق شنیده شدن، حق برخورداری از خدمات اجتماعی، حق برخورداری از امنیت و حق برخورداری از زندگی خانوادگی، بازی و تفریح انجام گرفت.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم تدوین گزارش وضعیت سنجی کودکان و برنامه اقدام اجرایی شهر دوستدار کودک اصفهان با مشارکت ذی‌نفعان و به خصوص کودکان است که این گزارش در سه مرحله شامل مرور مبانی نظری و تجربی شهرهای دوستدار کودک، وضعیت سنجی کودکان و شناسایی مسائل، نیازها و خواست کودکان و الزامات و چالش‌های تحقق آنها و تدوین برنامه اقدام اجرایی شهر دوستدار کودک و ۱۰ گام تهیه شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: گام هشتم تدوین چشم‌انداز برنامه اقدام شهر دوستدار کودک اصفهان با مشارکت فعال ذی‌نفعان و به ویژه کودکان از طریق مصاحبه، برگزاری مسابقات و رویدادهایی مانند ایده کاپ (ایده‌های کودکان و نوجوانان برای شهر) و مبتنی بر چشم‌انداز شهر اصفهان، گام نهم تدوین اهداف (۱۰ هدف) و راهبردهای (۱۸ راهبرد) برنامه اقدام شهر دوستدار کودک اصفهان و گام دهم تدوین اقدامات (۱۲۷ اقدام) شهر دوستدار کودک اصفهان و چگونگی اجرا و تحقق‌پذیری آنها است.

وی با اشاره به تصویب برنامه اقدام اجرایی شهر دوستدار کودک اصفهان در شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: با هماهنگی یونیسف و وزارت کشور، نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک کشور هفته جاری به اصفهان اعطا می‌شود.

حسینی‌نیا افزود: یکی از فعالیت‌های اساسی حوزه معاونت شهرسازی و معماری برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک جهان، تدوین برنامه اقدام اجرایی شهر دوستدار کودک اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه این برنامه در وزارت کشور با حضور اعضای یونیسف، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور ارائه شده است، تصریح کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در زمینه شهر دوستدار کودک اقداماتی همچون تدوین لایحه (تبیین فرایند توسعه)، ارتقای کیفی نظارت بر انواع فضای بازی کودکان و اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر را دنبال کرده است.

معاون شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در خصوص دستورالعمل پیشنهادی این موضوع، فعالیت‌هایی همچون شرکت در برگزاری برنامه جلوه‌گاه امید جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شامل انتخابات داوران، تعیین فیلم برتر، اهدا جوایز و …، تشکیل کارگروه اجرایی و شبکه شهر دوستدار کودک، شرکت در جلسات شورای اسلامی شهر اصفهان جهت طرح اتاق مادر و کودک و مراحل تدوین و تصویب آن، برگزاری اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک و پیگیری ساختار، تشکیلات و فراگیری مرکز شهر دوستدار کودک در چارت سازمانی شهرداری اصفهان انجام‌شده است.

کد خبر 472234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.