تدریس دبیران رسمی در نهضت سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های امروز این است که ۱۶ هزار دبیر از سیستم نهضت سوادآموزی خارج شدند و به آموزش و پرورش پیوستند و باید برای جایگزینی آنها تدبیر کنیم گفت: رویکرد این است که کار را بر مبنای مدرسه محوری هدایت کنیم و از دبیران رسمی آموزش و پرورش کمک بگیریم.

به گزارش ایمنا، شاپور محمدزاده، درباره شایستگی‌های حرفه‌ای مورد نیاز برای آموزش بزرگسالان و صلاحیت آموزش دهندگان در این زمینه گفت: زمانی که ما آموزشیار داشتیم، صفر تا صد جذب آموزشیاران برعهده ما بود و تلاش می‌کردیم ویژگی‌ها و شایستگی‌هایی را اعلام و بر همان اساس نسبت به گزینش، آموزش و جذبشان اقدام کنیم اما از سال ۹۰ که بحث ادغام و تجمیع پیش آمد کار به مؤسسان واجد شرایط سپرده شد و افراد از طریق مؤسسات جذب می‌شدند.

وی افزود: با این حال افراد به مراکزی چون جهاد دانشگاهی معرفی می‌شدند تا تحت آموزش قرار بگیرند و آمادگی نسبی برای حضور در کلاس پیدا کنند. قاعده کار این است که حتماً باید از نظر مدرک تحصیلی سواد قابل قبولی داشته باشند زیرا با مدرک دیپلم جذب نمی‌کردیم و اکنون حداقل مدرک لازم، کارشناسی به ویژه در رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: شاید در برخی مناطق به علت کمبود نیرو از رشته‌های غیرمرتبط استفاده کرده باشیم، اما تلاش کردیم با آموزش‌های مکمل و توجیهی، آنها را آماده کنیم و در حین خدمت نیز آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

محمدزاده درباره روند استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش، گفت: طبق قانون افرادی که وارد نهضت سوادآموزی می‌شدند باید پنج سال به عنوان آموزشیار کار می‌کردند و سپس جذب می‌شدند، اما در سال‌های اخیر اینگونه نیست و بحثی تحت عنوان آموزشیار نداریم.

وی ادامه داد: البته طبق قانون تعیین تکلیف و مصوبه‌ای که مجلس اخیراً برای جذب گروه‌های چهارگانه داشت، قرار شد آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آزمونی شرکت و در صورت کسب حدنصاب در آموزش و پرورش استخدام شوند. سال گذشته ۱۶ هزار آموزش دهنده از نهضت سوادآموزی به وزارت آموزش و پرورش تزریق شد و در واقع ۱۶ هزار کلاسی که قرار بود بدون معلم بماند با حضور آنها تکمیل شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های امروز ما همین است که ۱۶ هزار نفر از سیستم ما خارج شدند که از بهترین همکاران ما بودند و باید برای جایگزینی آنها تدبیر کنیم اظهار کرد: رویکرد ما برای رفع این نقطه ضعف این است که کار را بر مبنای مدرسه محوری هدایت کنیم و از دبیران رسمی آموزش و پرورش کمک بگیریم به عنوان مثال از معلم ابتدایی بخواهیم که بعدازظهرها هم در کلاس‌های نهضت حاضر شود و درس بدهد.

محمدزاده ادامه داد: قبول داریم که نیروهای خوبمان را از دست دادیم، اما اگر بتوانیم این طرح را اجرا کنیم و بخواهیم که مدیران مدارس بیشتر کمک کنند تصور می‌کنم این دغدغه مرتفع شود.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای سخت آموزش دهنده‌های ما در نهضت سوادآموزی شناسایی و جذب بی‌سوادان است گفت: هرچند دوستان ما دست روی دست نگذاشته‌اند و به این فکر افتاده‌اند طوری برنامه‌ریزی شود که برای شناسایی و جذب کمتر دچار مشکل شویم. اطلاعات ۶۵۰ هزار بی‌سواد را تا آدرس بلوک ساختمان از مرکز آمار دریافت کرده‌ایم و اسامی را در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم و شاید بتوانیم خودمان برای جذب اقدام کنیم و اطلاعات را در اختیار مدرسه قرار دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تاکید کرد: مدرسه کانون تربیتی محله است و طبق اسناد بالادستی مدرسه موظف است بی‌سوادان پیرامون خود را نیز شناسایی کند، ضمن آنکه درصد قابل توجهی از این بی‌سوادان، اولیای دانش آموزان ما هستند و فکر می‌کنم شناسایی کار سختی نباشد.

محمدزاده با گلایه از اینکه نیمی از فعالیت‌های سازمان بر استخدام و جذب آموزشیاران در وزارت آموزش و پرورش متمرکز شده، در حالی که کار ما این نیست و باید روی افزایش کیفیت آموزش کار کنیم گفت: ۲ سال است آموزش دهنده جدید جذب نمی‌کنیم، زیرا می‌دانیم ۲ سال دیگر همین افراد مقابل مجلس می‌روند و می‌خواهند استخدام شوند، بنابراین یک هزینه برای مجلس و دولت درست می‌شود؛ اما اگر آموزش دهنده ما از نیروهای رسمی باشد به ازای هر نفر که باسواد کند یک میلیون تومان حق‌الزحمه دریافت می‌کند و دیگر مشکل بیمه، مالیات، استخدام و غیره هم ندارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 472171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    خوبه ولی به این شرط که همه نیروهای نهضت روتاسال۹۹فعالیت داشتن جذب کنن