ساختار اداری "شهرداری بافت تاریخی" تدوین می شود

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به گسترش روز افزون صنعت توریسم در جهان و اثرات اقتصادی آن، گفت: احیای بافت‌های تاریخی به عنوان قلب تپنده شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تاثیرات غیر قابل انکاری در اقتصاد شهر و کشور می‌گذارد.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیر بافت تاریخی در شهر و لزوم نگرش بنیادی به این حوزه، اظهار کرد: بافت تاریخی شهرها بخشی از سرمایه‌های کشور است که نه تنها به لحاظ زیباشناختی در تداوم بخشی خاطرات جمعی و هویت‌ها ارزشمند بوده، بلکه محل زندگی بخش قابل توجهی از جمعیت شهرها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد مسیرهای گردشگری، افزود: مسیرهای گردشگری با اولویت عابران پیاده نقش بسزایی در جذب توریسم داشته و علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب در معرفی ارزش‌های موجود در بافت تاریخی شهرها مؤثر باشد، سبب دمیدن حیات به این بافت‌ها خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به دغدغه‌های مدیریت شهری که منجر به ارائه طرح "شهرداری بافت تاریخی" شده، گفت: یافتن جایگاه و رابطه ساکنان بومی و بازدیدکنندگان در یک مسیر گردشگری و شناسایی موانع و مشکلاتی که در روند گردشگر پذیر شدن در درون بافت تاریخی است از مهمترین دغدغه‌ها است.

وی در خصوص احیا و مرمت بافت تاریخی شهر اصفهان، تصریح کرد: در کمیسیون تلفیق شورا طرح "شهرداری بافت تاریخی" مطرح و پس از ارائه در صحن علنی شورای شهر تصویب شد.

امیری با اشاره به مساحت بافت تاریخی شهر اصفهان گفت: به غیر از مجموعه تاریخی تخت فولاد، حدود دو هزار هکتار از مساحت شهر اصفهان مربوط به بافت تاریخی است.

وی با بیان این که در حال حاضر مدیریت یکپارچه‌ای نسبت به برخورد با بافت‌های تاریخی شهر وجود ندارد، اظهار کرد: در این راستا ضمن لزوم انجام مطالعات طرح جامع بافت تاریخی باید در آن؛ پروژه‌های هدف مشخص و شرایط تسهیلگری برای ترغیب سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی تدوین شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ارائه خدمات مطلوب در بافت تاریخی را نیازمند امکانات و تجهیزات متناسب با این بافت دانست و ادامه داد: شهرداری اصفهان در این رابطه با سازمان میراث فرهنگی تعامل و همکاری داشته و انتظار است مسائل بافت تاریخی به صورت متمرکز پیگیری شود و همه دستگاه‌های اجرایی به وظایف قانونی خود در خصوص ساماندهی این بافت عمل کنند.

وی بر اهمیت ساماندهی بافت تاریخی شهر تاکید کرد و گفت: تاکنون شهرهای یزد، سمنان، شیراز، تبریز و کرمان قبل از اصفهان، شهرداری بافت تاریخی را تشکیل داده‌اند و شهرداری اصفهان نیز با استناد به برنامه سوم و چهارم در خصوص احیای بافت تاریخی شهر و با هدف مرمت و احیای بافت تاریخی و فرهنگی، ساختار مناسب اداری آن را تدوین و تنظیم خواهد کرد.

کد خبر 472160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.