کاهش چشمگیر مصرف برنج وارداتی

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان اصفهان گفت: گرانی برنج خارجی به میزانی بوده است که استقبال از آن به ‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

مصطفی بحق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گرانی برنج خارجی به میزانی بوده که استقبال از آن به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

وی اضافه کرد: دلیل افزایش نرخ، حذف ارز دولتی واردات برنج از ابتدای امسال با ارز نیمایی است که با وجود افزایش مداوم نرخ ارز آزاد و نیمایی، هزینه واردات برنج چند برابر شد.

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان اصفهان ادامه داد: برنجی که تا سال گذشته با نرخ ۸ هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون کیلویی ۲۱ هزار تومان وارد می‌شود و ۲۳ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

بحق اظهار کرد: باوجود آزادی واردات برنج، اما به دلیل عدم پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان، انگیزه واردات کاهش یافته است؛ این‌گونه که جهش قیمت ارز، موجب شد که وارد کننده از واردات صرف نظر کند؛ از طرفی دیگر نیز مشتریان داخلی از همین میزان برنج، استقبالی برای خرید نمی‌کنند.

وی توضیح داد: تا قبل از گرانی برنج خارجی میزان مصرف آن توسط دهک‌های متوسط و پایین جامعه بالا بود اما اکنون که نرخ آن چندان تفاوتی با برنج ایرانی ندارد این ماده غذایی هم در حال حذف شدن از سفره‌های آن‌ها است.

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان اصفهان با تأکید دوباره بر کاهش واردات برنج گفت: بیشترین میزان برنج از هند وارد می‌شود و مقدار بسیار کمی هم از پاکستان و تایلند واردات داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط ارزی بر همین روال بماند نباید در انتظار کاهش نرخ برنج بود مگر آنکه دولت، دوباره اقدام به تخصیص ارز دولتی نسبت به واردات برنج نماید.

کد خبر 472147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.