وضعیت تیم بسکتبال بانوان ذوب آهن پس از چند سال انحلال

باشگاه ذوب آهن اصفهان یکی از معدود باشگاه‌های کشور است که به صورت حرفه‌ای از ورزش بانوان حمایت می‌کند. چند سالی بود که به دلیل سیاست‌های باشگاه ذوب آهن تیم بانوان بسکتبال آن منحل شده بود. مسئولان این باشگاه اصفهانی تصمیم گرفتند با شاکله‌ای بومی در مسابقات لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال فدراسیون بسکتبال لیگ‌های پایه را برگزار نکرد تا مسئولان این باشگاه اصفهانی تصمیم بگیرند با شاکله‌ای بومی و تقریباً جوان در مسابقات لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان حضور یابند. مسابقات لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان مرحله اول آن در چهار گروه برگزار شده و ذوب آهن توانسته خوش بدرخشد. در این زمینه گفت و گوی خبرنگار ایمنا با فرحناز شمس، سرمربی تیم بسکتبال بانوان ذوب آهن اصفهان را می‌خوانید:

چه دلیلی باعث شد تا باشگاه ذوب آهن تصمیم به تیم داری در لیگ دسته دو بسکتبال بانوان بگیرد؟

برخی بازیکنان تیم بسکتبال بانوان ذوب آهن چهار سال در کنار هم بوده‌اند و تعدادی در لیگ نوجوانان و جوانان حضور داشته‌اند ولی با توجه به برگزار نشدن لیگ‌های پایه توسط فدراسیون مسئولان باشگاه ذوب آهن تصمیم گرفتند تا امسال در لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان شرکت کنیم.

گروه ب رقابت‌ها که ذوب آهن در آن حضور دارد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مسابقات لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان کشور با حضور ۴ گروه در حال برگزاری است، گروه ب که ذوب آهن در آن حضور دارد نسبت به گروه‌های دیگر گروه سخت‌تری است. خدا را شکر بازیکنان ذوب آهن در دور رفت خوب ظاهر شدند و در حال حاضر صدر نشین گروه ب رقابت‌ها هستیم و منتظریم تا دور برگشت نیز انجام شده و نتیجه نهایی مرحله اول مشخص شود.

بازیکنان تیم چگونه جذب شده‌اند؟

شاکله تیم را جوانان تشکیل داده‌اند، با توجه به تصمیم مسئولان باشگاه ذوب آهن مبنی بر حضور در لیگ دسته دوم کشور فراخوانی برای جذب بازیکنان مستعد در اوایل تابستان منتشر کردیم. جذب بازیکنان جدید، حضور برخی از بازیکنان جوان‌تر که توانایی بازی در لیگ را نداشتند و از طرف دیگر حضور بازیکنان غیر بومی و متضاد بودن این موضوع با سیاست‌های باشگاه، مجبور به غربالگری بازیکنان شدیم.

بازیکنان سال گذشته، نزدیک به سی درصد حفظ شده‌اند، گفت: بازیکنان خوبی جذب شده‌اند؛ بازیکنانی که قبلاً سابقه همکاری و تمرین در باشگاه ذوب آهن را داشتند ولی با توجه به سیاست‌های باشگاه (مدتی حضور ذوب آهن در بسکتبال بانوان کمرنگ بود) نتوانستند خودی نشان دهند، در حال حاضر جذب شده‌اند و در کنار بازیکنان قبلی ارنج بسیار خوبی را تشکیل داده‌اند.

حمایت‌های هیئت بسکتبال استان اصفهان و باشگاه ذوب آهن از تیم بسکتبال بانوان ذوب آهن در حد انتظار بوده است؟

به دلیل ترافیک بالای تمرینات تیم‌های باشگاه ذوب آهن و از طرفی در اختیار داشتن تنها یک سالن اختصاصی ملت، با توجه به اینکه ما تیم دسته دو هستیم کفه ترازو در استفاده از این سالن برای تیم‌های دیگر سنگین‌تر بود. بواسطه حمایت‌های هیئت بسکتبال استان اصفهان در مواقعی از سالن خانه بسکتبال استفاده می‌کنیم.

باشگاه ذوب آهن آنچه را که نیاز تیم شاغل در دسته دو بوده تا این لحظه در اختیار ما قرار داده است، ولی هیچ وقت حمایت‌ها از رشته‌های غیر فوتبالی به اندازه حمایت از فوتبال نمی‌رسد. گاهی اوقات شاهد نتایج عکس هستیم؛ توجه زیاد به یک رشته خاص همیشه مثبت نخواهد بود.

 استان اصفهان بسکتبال خیز است/تصویب قانون حجاب اسلامی برای بانوان بسکتبالیست جهش بزرگی بود

آیا استان اصفهان پتانسیل داشتن چندین تیم در لیگ‌های بسکتبال را دارد؟

بسکتبال خیز بودن استان اصفهان بر همگان مشهود است ولی اینکه کیفیت بازی تمام بازیکنان اصفهانی در حد حضور در لیگ باشد جای سوال است. با توجه به جدول رقابت‌های لیگ دسته دوم کشور به نظر من تنها یکی از تیم‌های اصفهانی حاضر در لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان کشور می‌تواند به مرحله آخر برسد. هدف از تیم داری بسکتبال استان اصفهان در لیگ دست دوم صرفاً شرکت در مسابقات و کسب تجربه است و بنظرم زیاد بحث قهرمان پروری مطرح نیست.

بیشتر بازیکنان تیم لیگ برتری بسکتبال بانوان نامی‌نو غیربومی هستند. به نظر من خیلی مهم است که تیمی در استان داشته باشیم که با بازیکنان اصفهانی به مراحل بالا برسد. حضور در سوپر لیگ خیلی خوب است اما باید برای حضور موفق در سوپر لیگ از پایه برنامه‌ریزی منسجم انجام شود تا بازیکنان پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند.

هدف باشگاه ذوب آهن از تیم داری در لیگ دسته دو بسکتبال بانوان چیست؟

همانگونه که قبلاً عنوان کردم تیم بسکتبال بانوان ذوب آهن که در حال حاضر در لیگ دسته دو کشوری حضور دارد تلاش‌های خود را از لیگ نوجوانان آغاز کرده است. قطعاً همین بازیکنان با تلاش و پشتکار به سوپر لیگ خواهند رسید و دیگر نیازی نیست تا بازیکن از شهر دیگری جذب شود و باشگاه هزینه‌های سرسام‌آور دیگری را متقبل شود.

اگر به جای کمیت تیم‌ها کیفیت را افزایش دهیم قطعاً اثرات مثبتی را در لیگ مشاهده خواهیم کرد. سیاست باشگاه ذوب آهن برای تیم داری در لیگ دسته دوم بسکتبال کشور پرورش بازیکنان مستعد برای حضور در سطوح بالاتر بسکتبال کشور است.

 استان اصفهان بسکتبال خیز است/تصویب قانون حجاب اسلامی برای بانوان بسکتبالیست جهش بزرگی بود

حضور تعداد بالای تیم‌ها در لیگ دسته دو بسکتبال بانوان کشور باعث شده تا بازی‌ها به صورت دو پلی‌آف برگزار می‌شود و همین موضوع مقداری کار را برای تیم‌ها سخت می‌کند. ذوب آهن گام نخست را محکم برداشته و قطعاً با حمایت‌های باشگاه این تیم توانایی حضور در مرحله نیمه نهایی و فینال را خواهد داشت. هدف ما حضور در فینال و کسب مجوز شرکت در لیگ دسته اول کشور است که در این راه با انگیزه بالا از هیچ تلاشی دست نخواهیم کشید.

حمایت از ورزش بانوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمایت بیشتر از ورزش بانوان موجب افزایش انگیزه بانوان ورزشکار و در ادامه کسب نتایج بهتری خواهد شد. خدا را شاکریم که فیبا با حضور بانوان بسکتبالیست با پوشش اسلامی موافقت کرد و همین امر موجب دیده شدن بهتر و بیشتر این رشته خواهد شد.

نظرتان در مورد حجاب برای بانوان بسکتبالیست چیست؟

تصویب قانون حضور بانوان بسکتبالیست با پوشش اسلامی برای بانوان بسکتبالیست ایرانی جهش بزرگی بود و همین موضوع انگیزه مضاعفی را برای جوان‌ترها ایجاد کرد تا بیشتر تلاش کنند تا بهتر دیده شوند.

در تمرینات مجبوریم با حجاب تمرین کنیم تا بازیکنان با شرایط مسابقه سازگار شوند، شاید بازی کردن با پوشش برای خود بازیکن مقداری آزار دهنده باشد و دامنه حرکتی کمتری ایجاد کند ولی وقتی از بُعد معنوی به این کار نگاه می‌کنیم اثرات مثبتی را می‌بینیم. همین که بازیکن بعد از مسابقه می‌تواند در کنار خانواده و دوستان فیلم و عکس بازی‌اش را ببیند انگیزه مضاعفی برای وی ایجاد می‌شود.

گفت و گو از: بهنام عبدلی _ خبرنگار ایمنا

کد خبر 472120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.