رفع معضل ۲۳ ساله شمال شهر/ تفکر تکمیل پروژه‌های ناتمام سنجیده بود

تحریم‌ها، شیوع کرونا، افزایش ناگهانی قیمت‌ها و ثبات نداشتن آن از جمله مشکلاتی است که کلانشهرها با آن درگیر هستند، اما آیا این مشکلات بر روند فعالیت های عمرانی شهرداری‌ها تاثیری داشته است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌رغم شرایط اقتصادی نامناسب کشور و بحران شیوع ویروس کرونا، این روزها شهر اصفهان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال شهر پروژه‌های عمرانی در مقیاس بزرگ و کوچک تعریف شده است تا اصفهان با سرعت بر مدار توسعه و آبادانی قرار گیرد.

آغاز عملیات اجرایی ابر پروژه حلقه حفاظتی و خط دوم متروی اصفهان، پروژه مرکز همایش‌های بین المللی از جمله پروژه‌های شاخص کلان شهر اصفهان است. برای اطلاع بیشتر از اقدامات و فعالیت‌های عمرانی شهرداری، با «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در سه سال گذشته علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی، تحریم‌ها و مشکلات ناشی از تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها، شرایط کرونایی نیز بر مشکلات افزود، آیا این مسائل باعث توقف یا تأخیر در اجرای پروژه‌های شهر نشد؛ با این شرایط شاخص‌ترین فعالیت شهرداری در این دوره مدیریت شهری کدام است؟

اگر بخواهیم به شاخصه فعالیت‌های عمرانی این دوره مدیریت شهری اصفهان اشاره‌ای داشته باشیم، باید یک شاخص را تعریف کرده و بر اساس آن مقایسه انجام شود. معتقدم آن شاخص حجم اقدامات تقسیم بر مدت زمان مدیریت است، این شاخصه می‌تواند بیانگر عددی باشد که نشان می‌دهد فعالیت‌ها چگونه انجام شده است.

البته شرایط ویژه در سال‌های اخیر از جمله تحریم‌ها، افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها و شرایط کرونا خیلی تأثیرگذار است، اما قابل تبدیل به شاخص نیست. پیش‌تر پروژه‌هایی به عنوان شاخص توسط شهرداری آغاز شده بود، اما پیشرفت چندانی نداشت از این رو سیاست مدیریت جدید مبتنی بر تکمیل پروژه‌های ناتمام بود که حدود ۸۰ درصد توان مالی شهرداری را به خود اختصاص داده است. یکی از این پروژه‌های بزرگ شهرداری، خط یک متروی اصفهان به عنوان ابر پروژه شهری بود؛ شهرداری تلاش کرد ۱۵ درصد باقیمانده اجرای این خط را در مدت کوتاهی تمام کند.

موضوع دیگر آغاز پر توان عملیات اجرایی خط دو متروی بوده که خوشبختانه در حال حاضر از ۱۶ ایستگاه در نظر گرفته شده برای این خط ۱۲ ایستگاه در حال احداث است و عملیات حفاری از جبهه غربی همزمان با ۲۲ بهمن آغاز خواهد شد.

در خصوص جذب اوراق مشارکت در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی شده که اگر شاخص‌ها و اعداد و ارقام آن استخراج شود، بی‌شک بیانگر آن خواهد بود که در سه سال گذشته چه میزان فعالیت در پروژه مترو با استفاده از اعتبار این اوراق انجام شده است. همت و شجاعت مدیران شهری در این دوره فعالیت شهرداری از دیگر شاخصه‌هایی بود که به واسطه آن عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگی همچون رینگ چهارم آغاز شد. از سال ۷۲ در بخش‌های مختلف عمرانی با شهرداران مختلف فعالیت داشته‌ام که در مقایسه اقدامات انجام شده، باید گفت تفکر تکمیل پروژه‌های ناتمام بسیار سنجیده و به جا بوده است.

به عنوان مثال پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان که تا سال ۹۶ تنها حدود ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در سه سال و نیم گذشته به پیشرفت ۹۳ درصدی رسید؛ در حال حاضر حدود ۲۰ قرارداد به ارزش ۳۱۰ میلیارد تومان در پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان فعال است؛ البته با توجه به وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده اقتصادی و نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها برای خرید ملزومات این پروژه با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستیم.

یکی از مهمترین اقدامات این دوره مدیریت شهری، آغاز عملیات اجرایی ابر پروژه حلقه حفاظتی آن هم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی بود؛ پروژه‌ای که مصوبه آن مربوط به سال ۸۹ بوده و چندین مرتبه در ردیف‌های بودجه‌ای قرار می‌گرفت، اما آغاز نشد. در این دوره با درایت و شجاعت مدیریت شهری اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت و ۲۶۵ میلیارد تومان قرارداد برای اجرای این پروژه عظیم منعقد شد که ثمره آن اجرای پل آفتاب، ادامه بلوار فرزانگان و مسیر رینگ در منطقه ۱۴ بود که در این راستا معضل ۲۳ ساله مناطق ۱۰ و ۱۴ به دلیل تردد خودروهای سنگین در خیابان بعثت، سه راه نقشینه و میدان جوان رفع شد.

ادامه مسیر رینگ از کیلومتر چهار تا هفت و اتصال به جاده خاتون‌آباد و در ادامه اتصال به پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی یکی از بزرگترین اقدامات و تحقق آرزوی چندین ساله مردم است. در حال حاضر حدود ۹ کیلومتر از مسیر رینگ چهارم با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال احداث است که امیدوارم بخش عمده پروژه تا مهرماه سال آینده به نتیجه برسد.

در حال حاضر چند پروژه در رینگ چهارم فعال است؟

باند شرقی رینگ روبروی نمایشگاه بزرگ اصفهان فعال است، یک پروژه لوپ‌های غربی تقاطع رضوان بود که اجرا شد و به بهره برداری رسید. پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی که دو کیلومتر از مسیر رینگ را تشکیل می‌دهد، بزرگترین پروژه رینگ چهارم است. کیلومتر چهار تا هفت رینگ چهارم با حدود ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است؛ همچنین پروژه‌ای که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، حدفاصل کیلومتر ۲.۴۰۰ تا چهارم مسیر رینگ است.

پروژه تقاطع آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی دیگر پروژه رینگ چهارم در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری و اتصال بلوار فرزانگان است که تکمیل شد. پیش‌تر دو کیلومتر از مسیر رینگ چهارم در تقاطع اشکاوند احداث شد؛ پل دوربرگردان خروجی مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های رینگ اجرا شد.

سیستم روشنایی بلوار فرزانگان جزو پروژه‌های رینگ در حال انجام است، البته به طور همزمان اقدامات مربوط به فضای سبز تقاطع‌ها در حال انجام است؛ پروژه‌هایی که در قالب ۲۶۴ میلیارد تومان اجرا می‌شود و بخش عمده آن تا پایان سال جاری بهره‌برداری می‌شود.

در این دوره اهتمام مدیریت شهری تکمیل پروژه‌های ناتمام بود که اعتبارات زیادی از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داد؟

بله، همینطور است. یکی از پروژه‌های نیمه تمام دوره قبل مدیریت شهری بوستان پردیس هنر بود، بوستانی بسیار منحصر به فرد، زیبا، پرهزینه که تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در این دوره تکمیل شد.

پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا از دیگر پروژه‌های بزرگ شهرداری است که علاوه بر سالن اجتماعات، با پیشنهاد شهردار بخش‌هایی دیگر نیز با صرف هزینه‌های سنگین برای احداث پارکینگ و سرویس بهداشتی و پست برق آزادسازی شد که مراحل تکمیلی این پروژه حدود ۷۴ میلیاردی در حال اجرا است.

یکی دیگر از پروژه‌های ناتمام شهر، پیاده‌سازی محور چهارباغ عباسی بود که در این دوره تکمیل شد؛ همچنین عملیات کف‌سازی میدان امام حسین (ع) در دستور کار قرار گرفت و در حال تکمیل است.

انقلاب عمرانی در اجرای پروژه‌های شهرداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به عنوان کسی که در تمام دوره‌های مدیریت شهری و در طول مدت فعالیت پنج شورا و شهرداری در بخش عمران حضور داشتم، معتقدم اگر شاخص مناسب از فعالیت‌های شهرداری استخراج شود انگیزه‌ای برای مدیران شهری آینده در اجرای فعالیت‌ها و پروژه‌های شهر خواهد بود.

اجرای پروژه‌های مختلف در مناطق ۱۵ گانه شهرداری سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد و سال ۹۹ به ۹۸ نیز جهش چشمگیری داشته است. از جمله این پروژه‌ها، خیابان‌سازی‌ها در مناطق چهار، ۱۰، ۱۲، خیابان سلمان فارسی، میدان پینارت، خیابان ارغوانیه و خیابان روشن دشت همچنین احداث چندین پارک و فضای سبز در مناطق مختلف بوده و این موارد علاوه بر پروژه‌های مستمر مناطق از جمله لکه‌گیری و روکش آسفالت معابر بوده است.

یکی دیگر از اقدامات این دوره مدیریت شهری، استفاده از آب‌های خاکستری و احداث شبکه خطوط انتقال و ساخت مخازن بوده که حدود ۸۰ میلیارد تومان از پروژه‌های شهرداری در این قسمت هزینه می‌شود. پروژه مجموعه تجاری کمر زرین در میدان امام علی (ع) به عنوان پیش‌نیاز اجرای جلوخان مسجد جامع در حال احداث است؛ البته تمام این اقدامات در جهت تکمیل پروژه‌های بزرگ بوده است. این سیاست و نظر که پروژه‌های شهر باید به نتیجه برسد، در راستای تأمین منفعت شهر و شهروندان بوده و قابل تقدیر است.

در حال حاضر کف‌سازی و پیاده راه‌سازی خیابان‌های نظر شرقی، آمادگاه، سیدعلی خان، شیخ بهایی، عباس‌آباد علاوه بر تکمیل پروژه‌های ناتمام در حال اجرا است. همچنین در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» بسیاری از پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی و ورزشی مناطق با همراهی شهرداری و شورای شهر افتتاح و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

علاوه بر مباحث عمرانی، در بخش اداری نیز اقدامات خوبی از جمله سیستم گردش کار در بحث‌های صدور صورت وضعیت مکانیزه شده است. مکانیزه شدن صدور صورت وضعیت‌ها، صرفه‌جویی اقتصادی بسیار زیادی به لحاظ حذف کاغذ و جوهر پرینتر همراه داشت؛ الکترونیکی شدن بخش بایگانی و الکترونیکی، مکانیزه شدن سیستم آزمایشگاه و آمار و عمران از دیگر اقدامات انجام شده است.

در بخش کنترل کیفی، کیفیت اقدامات عمرانی افزایش یافته، همچنین در بخش استفاده از مصالح نوین و مهندسی ارزش و دیگر مواردی که صلاح شهر را همراه دارد، معاونت عمران سعی کرده تمام توان خود را برای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام دهد. در پنج دوره اخیر مدیریت شهری تمام شهرداران و شورای شهر دغدغه کار و فعالیت داشته‌اند؛ البته اگر شاخص‌های مورد نظر برای انجام فعالیت‌ها تعیین شود، بی‌شک حقی از کسی ضایع نخواهد شد.

خبرهای منتشر شده حکایت از رکوردشکنی سازمان عمران در تولید مصالح دارد؟

بله. باید گفت که در بخش تولید مصالح سازمان عمران شهرداری چیزی شبیه معجزه اتفاق افتاده چرا که در ۹ ماهه امسال به آمار تولیدات یک ساله رسیدیم. در بخش تولیدات قطعات بتنی، تولید نیوجرسی، جدول وت‌پرس، بلوک فرش، قبور پیش ساخته همچنین آسفالت پلیمری در حال انجام است، همچنین اقدامات اساسی و زیربنایی در سازمان عمران انجام شده که قابل تقدیر است.

با فعالیت سازمان عمران علاوه بر کنترل قیمت‌ها، زمان اجرای پروژه‌ها کوتاه شده این در حالی است در ابتدای این دوره مدیریت شهری سازمان به دلیل حقوق معوقه کارکنان و بدهی به پیمانکاران خود یکی از معضلات شهرداری به شمار می‌رفت.

به بودجه عمرانی شهر و مقایسه آمار و ارقام آن در سه سال اخیر اشاره‌ای داشته باشید.

بودجه معاونت عمران به دو بخش عمرانی و جاری تقسیم می‌شود، اما بودجه عمرانی نیز شامل چند بخش می‌شود که یکی از آنها توسعه قطار شهری بوده که قسمت عمده‌ای از بودجه عمرانی را به خود اختصاص می‌دهد. بخش دیگر مربوط به تملک اراضی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و دیگری پروژه‌های مستمر نگهداری فضای سبز و عمرانی است.

از کل بودجه سال‌جاری شهرداری، حدود سه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به توسعه قطار شهری است. حدود یک هزار میلیارد تومان برای تملک و آزادسازی‌ها و حدود ۷۸۰ میلیارد تومان بودجه خالص عمرانی محسوب می‌شود. از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۳۲۰ قرارداد عمرانی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان در شهرداری منعقد شده است.

امسال در ارتباط با جذب بودجه‌های عمرانی مناطق شاهد اتفاقات خوشایند، هستیم، البته سال گذشته نیز شاهد جذب حدود ۸۰ درصدی بودجه عمرانی مناطق پانزده گانه شهرداری بودیم. بودجه عمرانی در نظر گرفته شده برای سال آینده چهار هزار میلیارد تومان است که امیدواریم مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گیرد.

برای گسترش و اصلاح زیرساخت‌های مواصلاتی درون شهری چه اقداماتی شده است؟

گسترش اصلاح زیرساخت‌های مواصلاتی درون شهری از مهمترین وظایف شهرداری است و بی‌شک تأثیر انجام این اقدامات در افزایش رفاه و آسایش زندگی روزمره شهروندان قابل توجه و محسوس است.

پروژه‌های خیابان سازی و پیاده روسازی در مناطق مختلف در حال اجرا است، از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ساماندهی گذر میرعماد، پیاده روسازی ضلع غربی خیابان چهارباغ خواجو و پیاده روسازی محور میانی خیابان چهارباغ عباسی در منطقه سه شهرداری اشاره کرد.

ساماندهی پیاده‌روی مجاور رودخانه پارک‌های ملت و سعدی، احداث باند دوم بلوار نظام سپاهان شهر، احداث خیابان کمکی ارتش در منطقه پنج، پیاده روسازی خیابان ملاصدرا در منطقه شش، احداث خیابان شهید ترک لادانی حدفاصل بزرگراه خرازی تا خیابان شهید حجازی و احداث ورودی خیابان کوهانستان در منطقه ۹ از دیگر پروژه‌های در حال اجرا به شمار می‌رود.

ادامه احداث خیابان مفتح تا آزادگان و احداث خیابان فیروزه (موازی حکمت) و ساماندهی خیابان معرفت در منطقه ۱۲، پیاده رو سازی خیابان قائمیه و پیاده روسازی ضلع غربی خیابان جانبازان و اتصال کندرو شهید حبیب الهی در منطقه ۱۳، ساماندهی خیابان مقداد حدفاصل سه راهی اندوان تا محله قصر در منطقه ۱۵ دیگر پروژه‌های فعال در سطح شهر است. همچنین در حال حاضر هفت پروژه با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان و چهار پروژه با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان در مناطق مختلف شهرداری فعال است.

مهمترین این پروژه‌ها احداث ایستگاه‌های اتوبوس تندرو حدفاصل چهارراه تختی تا صمدیه در منطقه یک، احداث مسیر اتوبوس تندرو خیابان هشت بهشت غربی حدفاصل خیابان نشاط تا خیابان بزرگمهر در منطقه سه، احداث مسیر اتوبوس تندرو خیابان هشت بهشت شرقی حدفاصل خیابان بزرگمهر تا چهارراه پیروزی در منطقه چهار و مابقی در سایر مناطق است.

بر این باور هستیم که توسعه سیستم BRT به عنوان یکی از کارآمدترین سیستم‌های حمل و نقل شهری، می‌تواند به کاهش مواردی چون آلودگی زیست‌محیطی، مصرف انرژی، ترافیک و استفاده از خودروی شخصی منجر شود و به توسعه حمل و نقل شهری کمک شایانی کند و همچنین هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهد.

کد خبر 472082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.