زلزله را جدی بگیرید و خانه خود را بیمه کنید

کشور ایران در منطقه زلزله خیز واقع شده و همه ما این را می‌دانیم. به طوری که هر چند سال یکبار زلزله‌ای نسبتاً شدید در ایران رخ می‌دهد.

از زلزله طبس، بم، رودبار، تا زلزله کرمانشاه و آذربایجان، همه باعث خرابی‌های زیادی شده‌اند، تهران هم روی گسل‌های زلزله خیز واقع شده و هر از چند گاهی دانشمندان نسبت به زلزله تهران هشدار می‌دهند. همه این خبرها را ما به صورت روزمره می‌شنویم. اما گویی این اخبار مربوط به کشور دیگری است و ما در آن زندگی نمی‌کنیم. واقعیت این است که اگر بعد از شنیدن این همه خبر و این همه تجربه‌ای که در این چند سال در مورد بلایای طبیعی به دست آورده‌ایم، کوتاهی کرده و اقداماتی انجام ندهیم، باید مسئولیت عواقب ناشی از این سهل انگاری‌ها را هم بدهیم.

پیشگیری از زلزله

این درست است که زلزله خبر نمی‌کند و معلوم نیست که ما در زمان وقوع زلزله در چه شرایطی هستیم یا در چه مکانی حضور داریم. اما با ایجاد آگاهی‌های لازم و برخی اقدامات می‌توانیم از آسیب‌های احتمالی مالی و جانی در زمان وقوع زلزله جلوگیری کنیم. به طور مثال باید به همه اعضای خانواده و نزدیکان در زمینه اقدامات حین وقوع زلزله و همچنین اتفاقاتی که امکان دارد بعد از زلزله بیافتد آگاهی دهیم. همچنین باید برای ایمن سازی وسایل ساختمان‌ها و مکان‌هایی که اتومبیل را پارک می‌کنید اقدام کنید. در زمان خرید خانه باید ضد زلزله بودن و ایمن بودن ساختمان را در برابر زمین لرزه از سازنده یا فروشنده سوال کنید. همچنین در حین چیدمان وسایل، اینکه اثاثیه منزل طوری چیده و جانمایی شوند که در زمان زمین لرزه کمتر احتمال سقوط آن‌ها بوده و محکم شده باشند هم از دیگر اقداماتی است که می‌توان انجام داد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

وظیفه هریک از ما در زمان وقوع زلزله

اینکه بتوانی در زمان چند ثانیه‌ای که زلزله به وقوع می‌پیوندد بهترین و مناسب‌ترین عکس العمل ها را داشته باشی، به تمرین و آگاهی ذهنی وابسته است. هر کس باید به توانایی‌های خودش واقف بوده و بتواند در موقعیت مناسب قرار گرفته و به دیگران هم کمک کند. هر شخص باید ابزارهای کافی برای جلوگیری از بیشتر شدن واقعه را شناسایی کرده و بلافاصله با استفاده از آن ابزارها ایمنی بیشتر برای خودش فراهم کند.

جلوگیری از زیان مالی ناشی از وقوع زلزله

بدیهی است که در زمان وقوع زلزله تنها چیزی که به فکر هر شخصی می‌رسد این است که بتواند از جان خود و خانواده و دیگران محافظت کند و در آن لحظات کسی به فکر اثاثیه منزل و خودرو خود نیست. اما بعد از آن با خرابی‌های وسیعی روبرو می‌شود که برای اینکه بتواند آن‌ها را جبران کند، یا باید از جیب خود مبالغ بسیار هنگفتی هزینه کند یا اینکه منتظر کمک از طرف دولت باشد تا بتواند خانه خود را بازسازی کند. این فرایند هم بسیار زمان بر خواهد بود و اگر به امید کمک دولت باشید شاید برگشت به روز اول، بیش از سال‌ها زمان ببرد.

بنابراین منطقی‌ترین کار ممکن این است که از همین الان به فکر بیمه کردن خانه و اثاثیه منزل و خودرو خود در قبال بلایای طبیعی مثل زلزله باشید. این روش به شما کمک می‌کند که مبلغ بسیار ناچیزی را به عنوان حق بیمه به شرکت بیمه پرداخته و اگر خدای نکرده زلزله‌ای به وقوع پیوست، مبلغ خسارت را از شرکت بیمه طلب کنید. با این روش دیگر نگران آسیب‌های احتمالی به اموال خود بعد از وقوع زلزله نخواهید بود و می‌توانید خیلی زودتر از دیگران زندگی خود را بازسازی کنید. خبر خوب اینکه بیمه سامان این امکان را برای شما به وجود آورده است که با مراجعه به وب سایت خرید اینترنتی بیمه زلزله منازل مسکونی علاوه بر پوشش آتش سوزی، در قبال سیل و زلزله و طوفان هم خانه خود را بیمه کنید. در این بیمه نامه هم بنای ساختمان شما تحت پوشش قرار می‌گیرد و هم اثاثیه منزل. نکته مهم این است که نباید تعلل کرد، چون اتفاقات و حوادث هیچوقت از قبل خبر نمی‌کنند و ما از اتفاقات آینده خبر نداریم. بنابراین خرید بیمه آتش سوزی و زلزله را به تأخیر نیاندازید. همین امروز اقدام کنید و حس خوب اطمینان خاطر را برای خود ایجاد کنید.

کد خبر 472078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.