کنترل قند خون با خرمالو/تأثیر لبنیات بر سلامت پوست

خوراکی‌های ارزان قیمت عامل بیماری کبد چرب، کنترل قند خون با خرمالو، ادویه‌های مفید برای دیابتی‌ها، شناخت خوردنی‌های سرطان‌زا و تأثیر لبنیات بر سلامت پوست در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو ایالات‌متحده، به‌تازگی دریافتند در ابتلاء به بیماری کبد چرب، روده نقش بسزایی دارد و محافظت از روده می‌تواند از آسیب کبدی جلوگیری کند. این بیماری یکی از شایع‌ترین علل بیماری مزمن کبدی در جهان است و می‌تواند به شرایط جدی‌تری مانند سیروز، سرطان کبد، نارسایی کبدی و مرگ منجر شود.

مایکل کارین، استاد برجسته داروسازی و آسیب‌شناسی دانشکده پزشکی کالیفرنیا سن دیگو، (UC)، اظهار کرد: این یافته‌ها به رویکردی اشاره دارد که می‌تواند از بروز آسیب کبدی جلوگیری کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف فروکتوز با چندین بیماری مزمن ازجمله بیماری‌های قلبی و سرطان نیز ارتباط دارد. هنگامی‌که فروکتوز مصرف می‌شود توسط آنزیمی به نام فروکتوکیناز در روده‌ها هضم می‌شود. دانشمندان با دقت این روند را در موش‌ها بررسی کردند. آنان به موش‌ها مقدار زیادی فروکتوز یا ترکیبی از فروکتوز و چربی دادند.

در هر دو مورد، متابولیسم فروکتوز پروتئین‌های محافظت‌کننده از روده را مسدود کرد و باعث ایجاد «روده نشتی» شد و سموم به جریان خون نفوذ کردند. وقتی این سموم به کبد رسیدند، باعث التهاب و افزایش رسوبات چربی شدند؛ به‌عبارت‌دیگر موش‌ها به بیماری کبد چرب مبتلا شد. موش‌ها هنگام تغذیه با مقادیر زیادی از فروکتوز و چربی، بیماری حتی شدیدتری را تجربه کردند. اما با کاهش میزان فروکتوز در رژیم غذایی به حداقل میزان ممکن، کبد آن‌ها سالم ماند (این میزان می‌تواند با میزان فروکتوز دریافتی از مصرف میوه مطابقت داشته باشد.

کارین افزود: «کاملا واضح است که فروکتوز موجب آلودگی روده می‌شود و اگر از سد روده عبور نکند، فروکتوز آسیب کمی به کبد وارد می‌آورد. اگرچه ممکن است استفاده از این یافته‌ها برای افرادی که به بیماری NAFLD مبتلا هستند، خیلی کاربردی نباشند اما محققان معتقدند این یافته‌ها موجب امیدواری در درمان‌های آینده خواهد شد.

کنترل قند خون با خرمالو

خرمالو از میوه‌های چینی پاییز و زمستان است که طعم بی نظیر و خواص شگفت آور آن باعث شده از هزاران سال پیش تاکنون به عنوان یک ماده غذایی محبوب استفاده شود. این میوه نارنجی رنگ و دوست داشتنی عطر و طعم شیرین و عسلی دارد و منبع خوب بسیاری از ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، فولات، منیزیم، پتاسیم، فسفر، فیبر و ترکیبات گیاهی متنوع می‌باشد.

میوه‌های زمستانی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین خوراکی‌های دنیا هستند که هر یک ترکیبات مغذی و متنوعی در خود گنجانده‌اند. این میوه‌ها به خصوص برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های رایج زمستانی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید هستند و به پیشگیری از برخی بیماری‌های مزمن و جدی کمک می‌کنند.

خرمالو به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی به کاهش خطر ابتلاء به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی و دیابت کمک می‌کند. این میوه زمستانی برای کاهش فشار خون، کاهش التهاب و کاهش سطح چربی خون مفید است. مصرف خرمالو به کنترل قند خون کمک می‌کند. خرمالو اثر خوبی در سلامت سیستم هضم دارد. این میوه برای حفظ سلامت چشم و بینایی مفید است.

شناخت خوردنی‌های سرطان‌زا

سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای در حال توسعه است. در حال حاضر سرطان عامل ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان است. غذای کنسروی، چای داغ، دود اگزوز، شکر و فست فود از جمله عوامل ابتلاء به سرطان هستند که هر روز با آن‌ها سرو کار داریم. سبزیجات زمانی که به صورت کنسروی نگهداری می‌شود، مواد مغذی کمتری دارد و دلیل آن هم مقدار سدیمی است که در فرایند محافظت و نگهداری به کنسرو اضافه شده است. مشکل دیگر هم قوطی‌های کنسرو است. جالب است بدانید در مواد غذایی حاوی اسید مانند گوجه فرنگی تأثیر این ماده بیشتر می‌شود.

مطابق مطالعات انجام شده مصرف گوشت فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگرهای آماده به‌دلیل وجود نیتریت، نمک زیاد و مواد افزودنی سبب افزایش بروز سرطان‌های معده و روده بزرگ می‌شود. نوشابه‌ها مملو از شکر و برای سلامت مضر است. نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه که حاوی کافئین گازدار است برای افراد مبتلا به رفلاکس‌های معده مضر است. تحقیقات نشان داده است که مصرف این نوشیدنی ریسک سرطان را افزایش می‌دهد. دانشمندان هم اکنون می‌دانند که مصرف بیش از حد شکر نه تنها می‌تواند عامل دیابت باشد، بلکه سلول‌ها را هم تخریب می‌کند و ریسک سرطان را در فرد بالا می‌برد.

به‌طور کلی هر غذایی که داخل پلاستیک پیچیده شده باشد و در مقیاس صنعتی تولید شود، تاریخ مصرف طولانی داشته باشد یا به صورت ساندویچی برای رفع سریع گرسنگی آماده شده باشد، احتمال ابتلای فرد به سرطان را بالاتر می‌برد. بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان، در دود خروجی از اگزوز خودروها بیش از ۳۰ نوع ماده سرطان‌زا دیده می‌شود. همچنین در آفت‌کش‌های مزارع هم مواد سرطان‌زای بسیاری دیده می‌شود.

تأثیر لبنیات بر سلامت پوست

با تک خوری‌ها و بدخوری‌ها احتمال عدم دریافت ترکیبات مهم و اثربخش افزایش می‌یابد که منجر به شلی و از دست رفتن حالت کشسانی و خشکی پوست و تغییر رنگ آن به‌طرف رنگ سربی و خاکستری می‌شود. عده‌ای از متخصصان تغذیه در این مورد مسائلی را مطرح کرده‌اند، که مصرف شیر برای سلامتی پوست در برخی موارد با مشکلاتی، همراه است. آنها تاکید دارند شیر گاو دربردارنده ترکیبات اختصاصی جهت رشد سریع گوساله است که در بدن مصرف‌کنندگان همانند قندهای تصفیه‌شده، موجبات رشد غدد چربی و تولید بیشتر چربی پوست شده و محیط غذایی مناسبی برای میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، فراهم می‌آورند.

باید توجه داشت شیر خود یک غذای کامل بوده و بخصوص در افرادی که پوست حساس داشته یا در سنین رشد هستند و احتمال جوش و آکنه در آن‌ها بیشتر است، بهتر است به‌تن‌هایی مصرف‌شده، زیرا همراه کردن آن با ترکیبات دیگر، باعث بروز تأثیر منفی محتوای چربی آن بر روی پوست خواهد شد.

تغذیه روزمره علاوه بر تأمین انرژی لازم جهت فعالیت‌های غیرارادی حیات‌بخش و فعالیت‌های ارادی و سایر نیازهای ضروری، از بعد ساخت و ترمیم و رشد و تغییرات فیزیولوژیکی، باید دربردارنده تمامی ریزمغذی‌های ۵۰ گانه (ویتامین‌های محلول در چربی و آب و اسیدآمینه‌های ضروری و غیرضروری و مواد معدنی ساختاری و متالوآنزیم‌ها) به‌طور متعادل و به مقدار معینی باشد تا در عین سیری کامل ظاهری، گرسنگی‌های پنهانی در میلیاردها سلول و بافت سازنده جسم و ارگان‌های مختلف بدن ایجاد نشود و از آنجا که شیر غذای کامل و دربردارنده تمامی این ریزمغذی‌هاست، تأثیر بسزایی در تأمین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن و سلامت و شادابی پوست، دارد.

سو هضم و جذب ناشی از به‌هم‌ریختگی خانواده ساکن در دستگاه گوارش (پروبیوتیک‌ها و پاتوژن‌ها) تحت هر شرایطی یا ناشی از مصرف بلندمدت آنتی‌بیوتیک‌ها و یا به علت عدم دریافت کافی پروبیوتیک‌ها یا عدم تحمل مواد غذایی می‌تواند منجر به عدم تأمین لازم و کافی ریزمغذی‌ها و تهاجم و تراکم میکروارگانیسم‌های تخمیری غیرمفید و زیان‌بار در روده‌ها شده، عمل هضم و جذب و شکستن و پیوستن دفع مواد زائد را مختل کرده و تبعات آن در کل سیستم و بافت پوست اثرات زیان باری را برجا بگذارد.

سلول‌های تشکیل‌دهنده مخاط روده‌ها سد دفاعی بسیار محکم و قابل اطمینان در قبال ورود و خروج بسیاری از ترکیبات بیماری‌زا و حساسیت‌برانگیز و میکروارگانیسم‌های مهاجم بوده و علاوه بر وظایف متعدد و مختلف در قبال هضم و جذب و دفع، به‌طور دائم ترکیبات مختلفی کرده و اجازه ورود به ترکیبات دیگر، بجزآن‌هایی که موردنیاز بدن بوده یا بی‌خطری آن‌ها را مورد تأیید قرار داده، نمی‌دهد. اما در مقابل از ورود پروبیوتیک‌هایی که جزو ترکیبات طبیعی مواد غذایی مصرفی بوده و حتی در قالب مکمل‌های پروبیوتیکی به‌صورت انتخابی وارد دستگاه گوارشی می‌شوند، استقبال کرده و به کمک آن‌ها باقدرت بیشتری میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا یا عوامل نفوذی را قلع و قمع کرده و فضای استقرار آن‌ها را محدود و تنگ‌تر می‌سازد.

خوشبختانه هرچقدر میزان و نوع پروبیوتیک‌ها و تأمین غذای زیستی آن‌ها از مواد مصرفی حاوی پروبیوتیک افزون‌تر باشد بر متابولیسم میزبان تأثیر مثبتی داشته و مفیدتر خواهند بود. مصرف فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک به‌صورت منظم در تنظیم فلور میکروبی روده مؤثر است و بر ترمیم بافت پوست تأثیر شگفت انگیزی دارد.

ادویه‌های مفید برای دیابتی‌ها

دیابت بیماری است که به ندرت قابل بهبود است و تنها می‌توان این بیماری را کنترل کرد. در صورت رعایت نکردن نکات تغذیه‌ای به تدریج بیماری وخیم‌تر می‌شود و به ارگان‌های بدن آسیب می‌رساند. از این رو کنترل این بیماری اهمیت زیادی دارد. برخی از ادویه‌های مفید برای کنترل بیماری دیابت عبارتند از:

دارچین: این ادویه روند سوخت و ساز گلوکز را بهبود می‌دهد. این ادویه حاوی ماده‌ای است که به سلول‌های بدن در جذب قند کمک می‌کند.

میخک: نسبت به دارچین دارای خاصیت ضدالتهابی بیشتری است در نتیجه برای کنترل دیابت مفید است.

فلفل قرمز: بیماری دیابت در نخستین مرحله روی روند گردش خون تأثیر می‌گذارد. گردش خون کند می‌شود و خون به قسمت‌های تحتانی بدن جریان پیدا می‌کند. در فلفل قرمز ماده‌ای وجود دارد که گردش خون را تقویت می‌کند.

مریم گلی: دیابت کنترل نشده به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند و در نهایت باعث بیماری آلزایمر می‌شود. مریم گلی با ترمیم سلول‌های مغز با بیماری آلزایمر مقابله می‌کند.

زردچوبه: این ادویه گردش خون را تقویت و تعادل بدن را حفظ می‌کند. دیابت با ضعیف کردن سیستم ایمنی، روند درمان عفونت‌ها را کند می‌کند اما خاصیت ضدعفونی کننده و ضدالتهابی زردچوبه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

سیر: این گیاه مفید برای قلب، قابلیت پمپاژ قلب را بالا می‌برد، به همین دلیل سیر برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

کد خبر 472040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.