آینده خیابان‌های میزبان مراکز تجاری در پساکرونا

اقتصاد جهان در دنیای کرونا تغییرات زیادی را تجربه کرده است؛ به خصوص در چند روز گذشته، در دنیای مد و فشن انگلستان اقدامات جدیدی شده است که به نظر می‌رسد آینده خیابان‌های اصلی و بازارها را متحول کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خرده‌فروشی مد Boohoo که تنها به صورت آنلاین به فروش لباس برای افراد ۱۶ تا ۳۰ ساله می‌پردازد، طی چند روز اخیر در زمینه فروش محصولات خود به رشد چشمگیری دست یافته است به طوری که اقدام به خرید اجناس فروشگاه‌های خیابان‌های اصلی کرده است. مدیر این خرده‌فروشی چند روز پیش اجناس شرکت معروف دبنهامز را که در زمینه توزیع و فروش انواع پوشاک، لوازم مد و کالاهای لوکس فعالیت می‌کند خریده است و برای به دست آوردن محصولات دوروتی پرکینز، والیس و برتون، همگی برندهای محبوب فروش لباس‌ها و سایر محصولات زنانه تحت مدیریت گروه فروش آرکادیا تلاش می‌کند. شرکت فروش لوازم زنانه ASOS نیز در رقابت با Boohoo با مدیر شرکت آرکادیا مذاکره کرده است تا شاید بتواند محصولات شرکت مد تاپ‌شاپ در لندن را برای فروش آنلاین خریداری کند.

بدیهی است که هیچ یک از مدیران شرکت‌های آنلاین Boohoo و ASOS سخنی از خرید محل فروش محصولات فروشگاه‌های مذکور به میان نیاورده‌اند و قصد دارند به فروش اینترنتی اجناس ادامه دهند. بدون شک، این اقدام به بسته شدن صدها فروشگاه در خیابان‌های اصلی سراسر پایتخت انگلستان منجر خواهد شد و بیکار شدن هزاران نفر را در پی خواهد داشت. علاوه بر این بسته شدن فروشگاه‌های خیابان‌های اصلی لندن می‌تواند نشاط را از آن‌ها بگیرد و فضاهای تردد را به مکان‌هایی شبیه به شهر ارواح تبدیل کند. البته پیش از این نیز، یعنی در فواصل بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ فروش اجناس مراکز تجاری در خیابان‌های اصلی شهر به طور چشمگیری کاهش یافته بود و همین امر بیکار شدن ۲۹ درصدی افراد وابسته به فروشگاه‌ها را در شمال شرقی انگلستان و ۴۹ درصدی در لندن را پی داشت.

اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود اینکه چه چیزی می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر فروش مراکز تجاری در خیابان‌های اصلی شود؟

بدون شک، افزایش فروش اینترنتی مهم‌ترین عامل در کاهش رونق اقتصادی مراکز تجاری به شمار می‌رود که طی دوران کرونا، به یک روال عادی تبدیل شده است. در واقع مردم طی این دوران اغلب از رفتن به فروشگاه‌ها برای خرید اجناس خود جلوگیری می‌کنند و همین امر باعث شده است فروشگاه‌های اینترنتی نظیر Boohoo و ASOS قدرت بازار را به دست بگیرند. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این شرکت‌های خرده‌فروشی آنلاین، نرخ تجارت آن‌ها در مقایسه با فروشگاه‌های حاضر در خیابان‌ها بوده است.

فروشگاه‌هایی که در خیابان‌های اصلی لندن فعالیت می‌کنند، طی سال‌های بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مبلغ ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند هزینه کردند که این مبلغ در فروشگاه‌های آنلاین تنها به ۴۵۷ میلیون پوند در انبارهای آنان رسید. در دوران کرونا نیز به لطف قرنطینه‌ها، فروش محصولات اینترنتی به طور بی‌سابقه‌ای افزایش داشته است به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ به چهار تریلیون و ۷۰۰ میلیارد پوند در مقایسه با سه تریلیون و ۵۰۰ میلیارد پوند در سال ۲۰۱۹ برسد.

علاوه بر این با پیش‌بینی اینکه بسیاری از مشاغل به دورکاری تبدیل شده و بسیاری از کارکنان مراکز تجاری نیز شغل خود را از دست داده‌اند، این احتمال وجود دارد که حدود ۹۵ درصد خرید و فروش‌ها تا سال ۲۰۴۰ به صورت اینترنتی انجام شود.

آینده خیابان‌های اصلی

اگر فروش محصولات به صورت اینترنتی انجام شود، آنگاه اغلب فروشگاه‌های سراسر جهان تعطیل می‌شود. در این صورت چه سرنوشتی پیش روی خیابان‌های اصلی خواهد بود؟ آیا عبور و مرور مردم همچون گذشته در خیابان‌ها انجام می‌شود یا این مکان‌ها به مناطقی متروکه تبدیل می‌شوند؟

بسیاری از برنامه‌ریزان بر این باورند که برای پیشگیری از تبدیل شدن فضاهای عمومی به مناطق ارواح، باید فروشگاه‌ها را به مکان‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی تبدیل کرد. البته از آنجا که خرید معمولاً یک فعالیت اجتماعی جذاب در نظر گرفته می‌شود بنابراین تغییر فضای فروشگاه‌ها برای افزایش تعاملات اجتماعی باید حول محور خرید و فروش باشد. به عنوان مثال آمازون یک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است که اخیراً نمایشگاه‌هایی با نام Amazon Go (زنجیره‌ای از فروشگاه‌های راحتی) راه‌اندازی کرده است که مردم می‌توانند از کالاها بازدید کنند، اقلام مورد نیاز خود را سفارش بدهند و بدون اینکه لازم باشد به باجه پرداخت پول بروند هزینه خرید از حساب آن‌ها کم می‌شود.

سایر خرده‌فروشی‌های آنلاین نیز می‌توانند ترفندی شبیه به آمازون به کار ببرند یا اینکه بعضی از محصولات خود را در نمایشگاه‌های سایر برندها، به صورت حضوری عرضه کنند. در نتیجه این کار فروشگاه‌ها و خیابان‌ها روحی دوباره به خود می‌گیرد و مردم می‌توانند در این مکان‌ها تعامل اجتماعی داشته باشند.

کد خبر 471999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.