زمان مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا فرا رسیده است

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

جبهه پایداری با جریان انحرافی و التقاطی هیچ نسبتی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری، درباره ویژگی‌های کاندیدای انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر بخواهیم ویژگی‌های کاندیدای مطلوب انتخابات سال ۱۴۰۰ را برشماریم، شاید ساعت‌ها به طول بیانجامد زیرا با توجه به شرایطی که امروز در کشور وجود دارد، رئیس جمهور آینده باید مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت را داشته باشد تا بتواند با حداکثر ظرفیت و توانمندی، مشکلات متعدد و متنوعی که در کشور وجود دارد را حل کند.

وی با اشاره به مهمترین ویژگی رئیس جمهور آینده تاکید کرد: مهم‌ترین مؤلفه و یا ویژگی رئیس جمهور آینده باید این باشد که در عین اعتقاد به زمینه‌سازی برای توزیع درآمد و امکانات در جامعه به صورت عادلانه، علیه فرایندهای ناعادلانه فعلی هم قیام کند و به سهم خود با ساختارهایی که موجب تداوم تبعیض و نابرابری‌های ناعادلانه در جامعه می‌شود، مبارزه کند.

رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه از نظر ما به عنوان جبهه پایداری، اعتقاد به عدالت‌محوری در برنامه‌ها و فساد ستیزی باید یک رکن مهم و تغییرناپذیر داشته باشد و آن هم «ولایت‌مداری» است، تصریح کرد: ما رهبر معظم انقلاب را قله عدالت‌خواهی و فساد ستیزی می‌دانیم. عدالت‌طلبی و مبارزه با فساد اگر بدون توجه به منویات و خطوط فکری که رهبری در این زمینه مشخص کرده‌اند باشد، منحرف خواهد شد. کما اینکه تجاربی هم در این زمینه داریم. در گذشته مواردی داشته‌ایم که برخی مسئولین شعار عدالت می‌دادند و چه بسا هنوز هم می‌دهند؛ لکن از مسیر ولایت فاصله گرفته‌اند و اصرار هم دارند که این فاصله اولاً حفظ و ثانیاً بیشتر کنند. طبیعتاً چنین رویه‌ای به هیچ وجه مورد تأیید جبهه پایداری نیست. جبهه پایداری با جریان انحرافی و التقاطی هیچ نسبتی ندارد.

کفه مخالفت با FATF در مجمع تشخیص مصلحت سنگین‌تر است

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: دست دولت خیلی برای توجیه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب پیوستن به لوایح باقی مانده از FATF پر نیست و با این اطلاعاتی که دولت داده است، روند بررسی خیلی در مجمع تشخیص مصلحت تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: یک بحثی در مجمع بوده است که ما تصویب کنیم که به دو سازمان جهانی مبارزه با تروریسم و فساد بپیوندیم اما بعد از زمانی که تحریم‌ها کاملاً برداشته شود که معنای این هم در واقع نپذیرفتن FATF است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در دوره قبلی در این زمینه تعادلی میان استدلال‌های اعضای مجمع و پاسخ‌های دولت برقرار نبود، گفت: یعنی کفه به این سمت بود که ضرر پیوستن به FATF بیشتر از نپیوستن به آن است و هنوز هم سنگینی کفه در مجمع تغییری نکرده است. در واقع سوال اعضای مجمع این است که از پارسال تا الان چه اتفاق جدیدی افتاده است و آیا دولت می‌تواند بگوید اگر این لوایح تصویب شود، وضعیت معیشت مردم بهتر می‌شود؟ دولتی‌ها می‌گویند تا تحریم‌ها باشد، شرایط تغییر نمی‌کند. به هر حال بنای نظام این است که به معاهدات بین‌المللی بپیوندد و جایی که لازم باشد، حق تحفظ را داشته باشیم، ولی شرایط فعلاً در مجمع نسبت به گذشته تغییری نکرده است.

نبوی در پاسخ به پرسشی درباره نظر رهبری برای پیوستن یا نپیوستن به FATF و اینکه آیا دستور برای بررسی مجدد در مجمع به معنای موافقت ایشان با تصویب لوایح مذکور است، تصریح کرد: در حدی که من اطلاعات دارم ایشان نظر اثباتی یا نفی ندارند. نامه نگاری مسئولان در دوره قبلی هم انجام شده بود و رئیس جمهور، معاون اول و برخی وزرا به رهبری نامه نوشته بودند و ایشان عیناً همان نامه‌ها را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بودند و هیچ خطی در جهت اثبات یا نفی نداده‌اند و خواسته اند مجمع تشخیص مصلحت نظر کارشناسی خود را بدهد. اگر ایشان مخالف باشند که مجمع به آن ورود نمی‌کند.

وی ادامه داد: زمان رسیدگی به این لوایح در دوره قبلی، به شب عید رسیده بود و برخی وزرا از مجمع خواستند تا لوایح را رد نکرده و بررسی لوایح را مسکوت بگذارند تا دولت فعالیت‌های خود را با سازمان FATF ادامه دهند و مجمع هم پذیرفت. مهلت رسیدگی به لوایح پس از یکسال تمام شد و رئیس جمهور نامه‌ای به رهبری نوشته و خواستار این شد که مهلت بررسی تمدید شود و رهبری با این درخواست موافقت کردند و دست ما برای بررسی مجدد باز شد و پس از موافقت رهبری با تمدید بررسی لوایح، دیگر محدودیت زمانی در مجمع نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت در جلسه قبلی خود خواهان این بود که دولت به اعضای مجمع اطلاعات بدهد که اگر به لوایح باقی‌مانده FATF بپیوندیم آمریکا از اطلاعات ما سوء‌استفاده می‌کند یا نه? و آیا در وضعیت معیشتی مردم تغییری ایجاد می‌شود? چراکه رویکرد مجمع سیاسی نیست و دنبال منافع ملی است.

شریعتی: امیدواریم شاهد تحول قوه مجریه در انتخابات ۱۴۰۰ باشیم

مالک شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست خبری جبهه تحول‌خواهان انقلابی با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: ما در همگرایی با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به دنبال تحول‌گرایی و عدالت‌طلبی و فساد ستیزی هستیم.

وی افزود: ما در زمینه فساد ستیزی با تقوای جمعی پرونده‌های آقای مرتضوی، رحیمی و کردان را که شاید در مقطعی نزدیک به جبهه انقلاب تلقی می‌شدند دنبال کردیم و نگذاشتیم که این موارد به عنوان سوالاتی بی‌پاسخ بمانند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امیدواریم در ادامه تحول در قوه قضائیه و قوه مقننه در سال ۱۴۰۰ شاهد تحول در قوه مجریه هم باشیم.

شریعتی در زمینه رسیدن به مصادیق برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفت: هنوز به مصداق نرسیدیم و البته برای این کار زود است و از الان اعلام کردن مصادیق هم به دولت در سال آخر و هم به مجلس در سال اول لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: اینکه هر بخشی از یک مجلس از یک کاندیدایی دعوت کند به ضرر مجلس است. اینکه پنجاه نفر در مجلس از یک کاندیدا حمایت کنند و پنجاه نفر از کس دیگری حمایت کنند کار درستی نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اینکه مجلس به عنوان نهاد خدمتگزار درگیر رقابت‌هایی درون‌گروهی شود قابل قبول نیست و به کار مجلس لطمه می‌زند پس اجازه دهیم به انتخابات که نزدیک شویم خود جامعه فضای بحث‌های این‌چنینی را فراهم می‌کند.

ابطحی: نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست

محمدعلی ابطحی، فعالی سیاسی اصلاح طلب در دومین نشست از سلسله جلسات انتخاباتی «جمهور» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در برابر این پرسش که برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌خواهید کسی را معرفی کنید؟ اظهار کرد: در حقیقت الان رقیب جدی اصلاح‌طلبان در این دوره، مشارکت مردم است و نتیجه‌اش را هم در همین انتخابات مجلس دیدیم. ما الان بیشتر حرفمان این است که واقعاً باید نشاطی به جامعه آورد و نشاطش هم این خواهد بود که همه جامعه خودشان را در سرنوشت خود شریک بدانند.

وی افزود: برداشت من این است که جریان مقابل ما چنین باوری ندارد، یعنی معتقدند هرچه حضور کمتر باشد بهتر است. آن‌ها رقابتشان با حضور است و ما با عدم حضور، اما در مورد مصداق، هنوز وارد بحث نشده‌ایم.

فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که اگر همین الان انتخابات انجام شود، اقبالی از جهت مردم به سمت اصلاحات وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: یک طرحی چند سالی اجرا شد در کشور با خط اینکه «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا». شاید هم مرکزیت اصلی آن آمدنیوز بود و اینجا نقطه اشتراک بین جریانات افراطی داخل و طیف‌های برانداز و سلطنت‌طلب شد. هم جریان اصولگرای افراطی در داخل و هم جریان برانداز سلطنت‌طلب و منافق در خارج از کشور، همه به یک نقطه‌نظری رسیدند که مرکزیتی در داخل ایران نباشد که قابل اعتماد باشد؛ مثل آقای خاتمی که با یک «تکرار می‌کنم» فضای جامعه را برگرداند. این بخش تبلیغی‌اش بود، بخش دیگر، بخش واقعی بیرونی آن بود و آن این بود که دولت یک عملکرد قابل قبولی نداشت.

ابطحی خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که فشار زیادی از طرف جریانات افراطی وجود داشت که به دولت و سیاست خارجی و این‌ها حمله می‌کردند و شاید دلیل چهارمش هم بحرانی بود که در تاریخ، کم‌نظیر بود که ترامپ آن را به وجود آورد. ترامپ شاید سخت‌ترین شرایط تاریخی را برای این دوره به وجود آورد.

وی با بیان اینکه ما به دوران آقای خاتمی خیلی تاکید داریم، گفت: آن دوران که هم رهبری و رئیس‌جمهور بهترین رابطه را داشتند، هم اقتصاد آرام‌تری در جامعه بوده، این را می‌توانید از هر اقتصاددانی بپرسید و هم آزادی‌ها بیشتر بود. یک بار پیش آقای سیدحسن نصرالله رفتم که او گفت دوران شما، بهترین دوران حمایت از همین جریانات آزادی‌بخش و انقلابی دنیا است. خب بله، اگر ما همچنین فضایی را بتوانیم دوباره ترسیم بکنیم، می‌تواند رأی‌ساز باشد.

این فعال سیاسی درباره تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران، اظهار کرد: بحث بایدن که هیچ وقت اولِ انتخابات مطرح نبوده است. در مجموع من این را دو سه بار هم توئیت کردم که نه بایدن منجی ما است، نه ترامپ. البته رفتار ترامپ در همه‌جای دنیا خیلی غیرطبیعی بود؛ چه در حمایت‌هایش از اسرائیل و عربستان سعودی، چه در فشار حداکثری علیه ایران. من فکر می‌کنم در حال حاضر خط جمهوری اسلامی به سمت مذاکره مستقیم ۱+۵ نمی‌رود. جدا از آمریکا، فکر می‌کنم این خط قرمزِ رهبری باشد و طبیعتاً وقتی خط قرمز این باشد، کسی از آن عبور نمی‌کند؛ اما در مجموع بالاخره کشور به راهگشایی در این بحران اقتصادی نیاز دارد. همین‌که آقای ترقی گفته بودند اصلاح‌طلب‌ها مذاکره نکنند، ما می‌کنیم.

ابطحی با بیان اینکه "من حرفی در مورد این مساله ندارم که چه کسی مذاکره کند"، گفت: هرکس می‌خواهد برود مذاکره کند، ولی مهم این است که کمی بحران و بار اقتصادی جامعه را کم کنیم. وظیفه ما شعار دادن نیست. ما وظیفه داریم مردم را از نظر اقتصادی، مقداری در فضای بهتری قرار دهیم. البته این را هم بگویم که با ارتباط با آمریکا مشکلمان حل نمی‌شود؛ مشکلاتمان با اتکا به داخل و کم کردن بحران‌های خارجی که البته روی اقتصاد هم تأثیر دارد، حل خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ باز هم از یک نامزد نیابتی حمایت می‌کند؟ تصریح کرد: تجربه دوره آقای روحانی برای ما این را اثبات کرد که با نامزد نیابتی وارد کار نشویم. اگر نامزد داشته باشیم، وارد می‌شویم و اگر نداشته باشیم طبیعتاً می‌رویم رأی می‌دهیم به یک نفر دیگر؛ اما فعال نخواهیم بود. تجربه نشان داده که نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست. اصلاحات یک اندیشه است؛ اصلاحات صرفاً یک‌سری احزاب نیست. معتقدیم این اندیشه نیاز جامعه امروز ایران است و باید این گفتمان جامعه مدنی و اصلاحات در جامعه به وجود بیاید و شکل بگیرد و باقی بماند.

زمان مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا فرا رسیده است

حمید ابوطالبی، مشاور رئیس جمهور در رشته توئیتی نوشت: «برجام حاصل شرایطی اضطراری بود و نه تنها ایران بلکه آمریکا هم آمادگی رسیدن به توافقی قطعی و جامع و تصویب آن در کنگره را نداشت، لذا طرفین به برنامه جامع اقدام مشترک رسیدند. برنامه‌ای وابسته به شرایط داخلی دو کشور و حاصل تمایل ایران و آمریکا در برابر کارشکنی برخی کشورهای ۱+۵ در مذاکره.

اینک نیز همان، برخی دنبال خودمختاری استراتژیک خود هستند و آمریکا هم باز نشان داده تمایل رسیدن به تفاهمی جامع با ایران را دارد لذا زمان تغییرات اساسی و حرکت از ۱+۵ به دوجانبه فرارسیده است این می‌تواند به مذاکره دوجانبه، گام برداشتن مرحله‌ای دو کشور و حل جامع و دوجانبه مشکلات تبدیل شود.»

کد خبر 471934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.