تزریق واکسن کرونا باعث مرگ افراد می‌شود؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین دریافت واکسن کرونا و احتمال افزایش خطر مرگ و میر افراد وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً ۶ هفته از آغاز واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا در آمریکا می‌گذرد. تا کنون ۲۳.۵ میلیون دوز واکسن فایزر و مدرنا به مردم این کشور تزریق شده است. به نظر می‌رسد که تزریق این دو واکسن عوارض جانبی خاصی نداشته است و هیچ ارتباطی بین مرگ و میرهای گزارش شده و تزریق واکسن کرونا وجود ندارد. رایج‌ترین علائم گزارش شده پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا، درد در محل تزریق، خستگی، سردرد و درد عضلانی است. علاوه بر این تقریباً یک چهارم افراد پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، تب و لرز را تجربه کردند.

دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی کمی دارد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) در حال جمع آوری اطلاعات از طریق چندین منبع است. یکی از این منابع اپلیکیشن جدید قابل نصب روی گوشی هوشمند به نام V-Safe است که اطلاعات روزانه افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند گردآوری می‌کند. علاوه بر این همه افراد می‌توانند اطلاعات مربوط به عوارض جانبی واکسن کووید -۱۹ را به سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن‌(VAERS) ارسال کنند. متخصصان پس از بررسی این اطلاعات متوجه شدند که دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی کم و خفیفی دارد.

واکنش آلرژیک شدید به واکسن کرونا

افراد کمی پس از دریافت واکسن کرونا دچار واکنش‌های شدید آلرژیک به نام "آنافیلاکسی" شدند. به طوری که ۵۰ نفر پس از دریافت واکسن فایزر و ۲۱ نفر پس از دریافت واکسن مدرنا، این عارضه جانبی را تجربه کردند. تعداد زیادی از این افراد ۱۵ دقیقه پس از دریافت واکسن کرونا و یکی از آن‌ها ۲۰ ساعت پس از دریافت واکسن، به واکنش آلرژیک شدید دچار شدند. تقریباً ۹۴ درصد افرادی که پس از دریافت واکسن فایزر و ۱۰۰ درصد کسانی که پس از تزریق واکسن مدرنا به آنافیلاکسی مبتلا شدند زن بودند و هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده است.

ارتباط بین دریافت واکسن کرونا و مرگ افراد

بر اساس گزارشات منتشر شده، ۱۹۶ فرد پس از دریافت واکسن کرونا جان خود را از دست دادند که ۱۲۹ نفر آن‌ها در مراکز مراقبت‌های طولانی مدت زندگی می‌کردند. متخصصان با مقایسه کردن تعداد مرگ و میرهای طبیعی در یک دوره زمانی مشابه متوجه شدند که این اتفاق تصادفی بوده و با دریافت واکسن کرونا ارتباطی نداشته است. در حقیقت میزان مرگ و میر افرادی که واکسن کرونا را در خانه سالمندان دریافت کردند کمتر از کسانی بود که این واکسن را دریافت نکردند.

همچنین ۲۸ نفر از افرادی که پس از دریافت واکسن کرونا جان خود را از دست دادند کمتر از ۶۵ سال سن داشتند، اما بر اساس گزارش کالبدشکافی، بیشتر این مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی بوده است. زمانی که محققان خطر مرگ و میر را در بین مبتلایان به بیماری‌های قلبی بررسی کردند متوجه شدند افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا بودند و واکسن کرونا دریافت کردند کمتر از دیگران در معرض مرگ و میر قرار گرفتند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مرگ و میر افراد کمتر از ۶۵ سال ارتباطی به دریافت واکسن کرونا ندارد.

تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن‌های فایزر و مدرنا

با وجود این که واکسن آسترازنکا در ۱۸ کشور استفاده شده، اما در ایالات متحده آمریکا مجوز استفاده از آن صادر نشده است. هم اکنون این واکسن در حال طی کردن فاز سوم آزمایشات بالینی است و بیش از ۲۶ هزار داوطلب در تاریخ ۲۱ ژانویه، دوز دوم این واکسن را دریافت کردند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده که حداقل دو ماه زمان لازم است تا مجوز استفاده اضطراری از واکسن مورد نظر صادر شود بنابراین ممکن است واکسن آسترازنکا تا پایان ماه مارس عرضه شود.

واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های فایزر و مدرنا از روش متفاوتی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کرده است و به جای بهره‌مند شدن از نانوذرات، از ویروس متفاوتی به نام آدنوویروس (Adenovirus) برای انتقال مواد ژنتیکی به سلول‌های بدن انسان استفاده می‌کند. این ماده حاوی دستورالعمل‌هایی است که به سلول‌ها کمک می‌کند پروتئین‌های اسپایک ویروس کرونا را تولید کند. زمانی که سیستم ایمنی بدن انسان پروتئین اسپایک را تشخیص دهد به منظور حفاظت از بدن، آنتی بادی تولید می‌کند. علاوه بر این نحوه نگهداری واکسن آسترازنکا از دو واکسن فایزر و مدرنا متفاوت است و برخلاف واکسن‌های mRNA که باید در دمای بسیار سرد نگهداری شوند می‌توان آن را به مدت ۶ ماه در یخچال‌های معمولی نگهداری کرد. بنابراین نگهداری و جا به جایی آن بسیار آسان است. مزیت دیگر واکسن آسترازنکا این است که باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شدید نمی‌شود.

کد خبر 471932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.