کارگران، تحت پوشش برنامه بهداشت روان قرار می‌گیرند

با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام روانشناسی جامعه کارگری کشور تحت پوشش برنامه‌های ارتقای سلامت و بهداشت روان قرار می‌گیرند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در راستای سیاست‌های برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت روان، این تفاهم‌نامه با هدف بسترسازی و توسعه ارتقا بهداشت روان، بهره‌مندی جامعه هدف از خدمات مشاوره و بهداشت روان، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و غنی سازی اوقات فراغت و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه کار و تولید امضا شد.

ابراهیم صادقی فر، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، در این مراسم اظهار کرد: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۷۵ درصد تعیین کننده‌های سلامت خارج از نظام بهداشت است، یعنی عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ۵۰ درصد تأثیرگذار است، بنابراین قانونگذار تمام جنبه‌ها را مورد توجه قرار داده تا تمام عوامل تعیین کننده سلامت پیش‌بینی شود.

وی افزود: ۲۷۰ مجموعه ورزشی از محل ردیف بودجه‌ای که قانونگذار پیش‌بینی کرده راه اندازی شده و ۳۸ پروژه نیز تا پایان دولت افتتاح می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون خاطرنشان کرد: بررسی مشکلات سلامت روانی نوع کار نشان داد که کارگران ماهر و کارگران ساده بیش از دیگر کارکنان مراکز صنعتی و تولیدی درگیر مشکلات سلامت روانی هستند. رتبه بعدی به کارکنان نقلیه اختصاص دارد.

صادقی فر تاکید کرد: شاغلان مراکز تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات روان شناختی در اولویت دریافت مداخلات و درمان‌های روانشناختی و روان‌پزشکی هستند. علاوه بر این، حدود یک چهارم شاغلان جز افراد پرخطر طبقه‌بندی می‌شوند که نیازمند بهره‌مندی از خدمات پیشگیرانه و بهداشت روانی هستند.

وی تصریح کرد: نتایج مطالعات حاکی از آن است که حداقل در یک دهه گذشته سلامت کارگران در بیماری‌های غیر واگیر، حوادث شغلی، اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی متأسفانه رو به بهبود نبوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون با بیان اینکه کارگاه‌هایی در حال آماده‌سازی است که به مسائل روانشناسی می‌پردازد افزود: حدود ۱۵ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان در کشور از یکی از اختلالات روانی رنج می‌برند و متأسفانه در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۳ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۶۰ درصد کارگران به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند.

ایجاد کلینیک روانشناسی صنعتی و سازمانی در وزارت تعاون

در ادامه این جلسه غلامرضا پناه، معاون توسعه مدیریت و منابع از ایجاد کلینیک روان شناسی صنعتی و سازمانی وزارت تعاون گفت: با راه‌اندازی این کلینیک سلامت روان جامعه کار و تولید، مدیران، کارکنان و خانواده‌هایشان سنجیده می‌شود.

وی افزود: وزارت تعاون نخستین وزارتخانه‌ای است که چنین اقدامی را در حوزه منابع انسانی انجام می‌دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع تصریح کرد: برخی از وزارتخانه‌ها درمانگاه‌هایی برای رسیدگی به امور جسمی کارمندان و کارکنان خود دارند اما متأسفانه هیچگاه به سلامت روح و روان همکاران خود نپرداخته اند، در صورتی که حتی در یک تیم فوتبال هم یک مشاور و روانشناس حضور دارد که به بازیکنان خدمات مشاوره ارائه می‌دهد تا با آمادگی بازی و بهترین نتیجه را کسب کنند اما متأسفانه در وزارت خانه‌ها اینگونه نیست.

پناه تاکید کرد: یک کارمند در محیط کار، جامعه و خانواده روابطی دارد که برای او دغدغه ذهنی ایجاد می‌کند، بنابراین ما در معاونت از ابتدای سال جلسات متعددی برگزار کردیم تا بتوانیم مسیر درست را انتخاب کنیم و به این نتیجه برسیم با چه دستگاه‌هایی همکاری کنیم.

وی گفت: درنهایت جلسات به این جمع بندی رسیدیم که کلینیک صنعتی و سازمانی ایجاد کنیم تا خدمات روانشناسی و سلامت روان به همکاران خود ارائه دهیم و در نظر داریم تا در این کلینیک وضعیت سلامت روان مدیرانی که می‌خواهند در این منصب قرار گیرند، مورد سنجش قرار گیرد چرا که یک مدیر باید از سلامت روان برخوردار باشد و در مقابل مشکلات و سختی‌ها تاب‌آوری داشته باشد بنابراین این کلینیک در این مسیر می‌تواند به ما کمک کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع مزایای راه‌اندازی کلینیک روانشناسی را توسعه و تعالی نیروی انسانی، پویایی و نشاط کاری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مداخلات درمانی، کمک به اثربخشی خدمات سازمانی، شناسایی به موقع مشکلات و تعارضات فردی و گروهی و اقدام مؤثر و توسعه کیفی نیروی انسانی اعلام کرد.

در ادامه، محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: کارگران در معادن و کارخانه‌ها دچار استرس شغلی هستند که در شرایط کرونا حتماً افزایش پیدا کرده است. سازمان نظام روانشناسی باید توجه کند و از طرفی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

وی افزود: در دنیا کنار هر کار و شغلی یک روانشناس قرار دارد که اصلاً ربطی به دولت هم ندارد این نشان می‌دهد دنیا به این سمت حرکت کرده که برای بهتر کار کردن و بهره‌وری بیشتر از روانشناس استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خاطرنشان کرد: سلامت روان یعنی ذهن آرام باشد تا بتواند بهتر کار کند و کیفیت کار خود را افزایش دهد و واکنش‌های مناسبی به دیگران ارائه دهد اما متأسفانه سال‌ها از این موضوع غافل بودیم و هیچ توجهی به سلامت روان مردم و کارکنان و کارمندان خود نمی‌کردیم که خوشبختانه با تأسیس سازمان نظام روانشناسی این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 471896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.