دخالت‌ها مانع از تعادل بخشی به بازار سرمایه شد

وزیر اقتصاد در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : شورای عالی بورس، پارلمان بازار سرمایه است، به آن اعتماد کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از شادا، فرهاد دژپسند در سخنان خود در این جلسه اظهار کرد: امروز یکی از سخت‌ترین روزها برای من است زیرا بازار سرمایه مدیر توانمندی مانند آقای قالیباف را از دست می‌دهد.

وی افزود: اگر اقدامات غیر حرفه‌ای برخی که فضا را سنگین کردند، نبود؛ می‌توانستیم کماکان آقای قالیباف را برای تداوم حضور در پست ریاست سازمان بورس داشته باشیم، ولی متأسفانه آنقدر شرایط را برای او سخت نمودند که وی برای بار دوم، استعفای خود را ابتدا به رسانه‌ها و سپس به شورای عالی بورس جهت بررسی ارائه داد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برخی رفتارها، دخالت‌ها و اظهار نظرهای غیر حرفه‌ای مانع از تعادل بخشی به بازار سرمایه شد.

دژپسند با اشاره به انتخاب محمد علی دهقان دهنوی معاون سابق امور اقتصادی وزارت اقتصاد به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و نیز ناراحتی خود بخاطر رفتن وی از پست پیشین، اظهار داشت: زمانی که آقای دهقان به وزارت اقتصاد آمد من گفتم، تنها یک معلم دانشگاه نیست و در عرصه سیاست گذاری و اجرا، سابقه طولانی دارد و برای اقتصاد کشور یکی از بهترین‌ها است.

وی افزود: خوشبختانه آقای دهقان دهنوی در دو سال اخیر در تمام حوزه‌های مأموریتی معاونت امور اقتصادی وزارتخانه، خوش درخشید و نشان داد قابلیت اجرایی بسیار بالایی دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اتفاقاً یکی از عرصه‌هایی که آقای دهقان دهنوی در مدت حضور خود در معاونت اقتصادی وزارتخانه به آن خیلی خوب کمک کرد، عرصه سیاست سازی و مقررات نویسی برای بازار سرمایه بود.

دژپسند با اشاره به رأی بالای اعضای شورای عالی بورس در جلسه روز گذشته خود به ریاست دهقان دهنوی گفت: همگان باید محکم پشت دهقان دهنوی بایستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از زحمات و تلاش خبرنگاران رسانه‌های گروهی برای پوشش اخبار بازار سرمایه، از آنان خواست، گزارش عملکرد ارائه شده از سوی رئیس پیشین بازار سرمایه در جلسه را با دقت و بخوبی انعکاس دهند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: آمار ارائه شده مبین این است که در این دوره کوتاه، چقدر عملکرد متنوع، تحول زا و توسعه آفرین در این حوزه صورت گرفته و خیلی از کارهای آن تبدیل به الگو شده است.

دژپسند تصریح کرد: ارزیابی مدیریت بازار سرمایه، باید در عرصه ریل گذاری ها و نهاد سازی ها، سنجیده شود که آمار موجود مبین عملکرد خوبی در این زمینه است.

وی افزود: امروز نقد شوندگی بازار سرمایه مورد تاکید است و پذیرش شرکت‌ها در بورس سرعت گرفته و حداکثر در یک ماه صورت می‌گیرد.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در عرصه بازار گردانی، ظرف دو ماه، به اندازه ۱۰ سال، در بازار سرمایه پیشرفت داشته‌ایم، گفت: این نشانه مدیریت خوب بازار سرمایه کشور است.

دژپسند تصریح کرد: تعیین قیمت، کار مدیریت بازار بورس نیست، بلکه این بازار، محل کشف قیمت است.

وی یادآور شد: ممکن است در اثر تحریم‌های ظالمانه دشمنان و فشار حداکثری آنها، دولت بخواهد برخی کالاها را تحت حمایت و تنظیمات خاص قیمتی قرار دهد اما باید بدانیم که در بازار سرمایه، این کار ممکن نیست.

وزیر اقتصاد در ادامه اعلام کرد: در ۱۰ ماهه امسال، تأمین مالی در بازار سرمایه به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دژپسند افزود: من ابتدای شروع کار آقای قالیباف در بازار سرمایه به او گفتم باید به این رقم در این بازار برسیم و خوشبختانه این رقم در ده ماهه محقق شد و این در حالی است که طی سال ۱۳۹۸، مجموع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، ۲۶۴ هزار میلیارد تومان بود.

وی گفت: نامه‌ای آمده که در آن اعتراض شده است که چرا طی حد فاصل یکم تیر ماه تا ۲۵ مرداد ماه، شرکت‌های حقوقی، اقدام به عرضه سهام در بورس کرده اند؛ در حالی که این باید باعث افتخار باشد که حقوقی‌ها در دوره افزایش ورود مردم به بورس، با این کار خود، باعث جلوگیری از افزایش حباب قیمت‌ها شده اند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تصویب لایحه افزایش سهام از محل سلب حق تقدم در بورس توسط مجلس شورای اسلامی این مصوبه را به نقل از عده‌ای، "طلایی" خواند و یادآور شد: وقتی تقاضا برای فروش سهام افزایش می‌یابد، یکی از راه‌های جلوگیری از حباب؛ افزایش عرضه اولیه و شناوری است و وقتی تقاضا در بازار کم است، حقوقی‌ها باید با خرید مانع از ریزش بازار شوند.

دژپسند ادامه داد: خوشبختانه قوانین مورد نیاز برای هر دو دوره مذکور، از مجلس شورای اسلامی و نهادهای مسئول گرفته شده تا نقش بازار سرمایه در اقتصاد و تأمین مالی اقتصاد و نیز تعیین و هدایت دارندگان سرمایه‌های خرد برای سرمایه گذاری صحیح، دیده شود.

وی تصریح کرد: ارزیابی عملکرد مدیران بازار سرمایه، باید در این وادی صورت بگیرد و نه در فضای غبار آلوده سیاسی که عده‌ای می‌خواهند ابری را پراکنده کنند تا عملکرد مدیران پنهان شود و دل سرمایه گذاران خرد را خالی کنند.

وزیر اقتصاد گفت: باید به این سوالات جواب داد که آیا بازار سرمایه می‌تواند بدون حقوقی‌ها شکل مناسبی داشته باشد و آیا درست است که با دلواپس کردن حقیقی‌ها در بازار، موجب رفتن سرمایه آنها به بازارهای دیگر شد؟

دژپسند با بیان اینکه امروز بازار سرمایه، بازاری ۵۰ میلیون نفری است، گفت: در چنین بازاری، "مراقبت" ها باید متفاوت باشد و به همین خاطر، این مطالبه فعالان بازار سرمایه را قبول دارم که رئیس سازمان بورس باید در خیلی از مجامع سیاست گذاری حضور ثابت داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستور تاریخی مقام معظم رهبری در خصوص آزاد سازی سهام عدالت و احاله اقدامات مربوط به این واگذاری به سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: این نشان می‌دهد قابلیت‌های لازم در بازار سرمایه وجود دارد و توسعه این بازار، امری اجتناب ناپذیر، خارج از تعارفات مرسوم و کاملاً واقعی است.

وزیر اقتصاد با اعلام این که سود آوری شرکت‌های بورسی در ۹ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه، سه برابر شده است، گفت: این یعنی بازار سرمایه، از نظر شاخص‌های اقتصادی، از پویایی لازم برخوردار است.

دژپسند با بیان اینکه امروز، به یمن برنامه‌های اجرا شده در بازار سرمایه، این بازار می‌تواند به صور گوناگون، تأمین کننده تقاضای دارندگان سرمایه‌های خرد باشد، تصریح کرد: بازار سرمایه متعلق به دستگاه، دولت یا حزب سیاسی خاصی نیست، بلکه متعلق به کشور و مردم نجیب ما است و همه به آن نیاز داریم.

وی افزود: خوشبختانه اتفاق خوبی در حال رخ دادن است و مقدمات راه اندازی یک شرکت حدوداً ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی فراهم شده است و به زودی می‌توانیم پذیره نویسی آن را شروع کنیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: البته راه اندازی و پذیره نویسی این شرکت، به صورت مرحله‌ای است و در این مدل، سهامداران بزرگ، صندوق‌ها و پذیره نویسی مردمی وجود خواهد داشت.

دژپسند این اقدام را فعالیتی "اساسی" و "پایدار" عنوان کرد که بسیار طلایی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد تعادل بخشی به این بازار، نیازمند آرامش فضا است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه توسعه بازار سرمایه با "شاخص" سنجیده نمی‌شود؛ شاخص بورس را مبین دو عامل "پیرامون" و "عملکرد شرکت‌ها" دانست و گفت: بازار سرمایه باید قابلیت پیدا کند و شرکت‌ها باید حضور داشته و عرضه اولیه‌ها به هیچ وجه متوقف نشوند؛ سهامداران نباید نگران نقد شوندگی سهام خود باشند؛ اوراق تبعی باید خیلی راحت در بازار منتشر و معامله شود و بازار گردان‌ها نیز مطابق تعاریف استاندارد، به کار خود ادامه دهند.

دژپسند با بیان اینکه باید بگذاریم بازار سرمایه به کار خود ادامه دهد، تصریح کرد: اگر ما دیدیم بازار ۵۰ میلیون نفری ما، خیلی بزرگ شده و جای خوبی برای خیلی چیزها است، نباید بر سر شاخه نشسته و بن را ببریم.

وی با تشبیه بازار سرمایه به کشتی که همگان بر آن سوار هستیم، افزود: اگر این کشتی با بیانات، نامه‌ها، و توئیت های ما آسیب ببیند، همه دچار مشکل می‌شویم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسیر ما در تعادل بخشی به بازار سرمایه، سخت اما امکان پذیر است، گفت: خوشبختانه این بازار، سرمایه عظیم انسانی همراه خود دارد و افرادی در آن مشارکت فکری دارند که دیدگاه‌هایشان بسیار عمیق و مبتنی بر تجربیات و دانش بین‌المللی است.

دژپسند با تاکید بر اینکه هر کسی باید به نوبه خود، به دهقان دهنوی در این مسیر کمک کند، تصریح کرد: سرمایه ذاتاً ترسو است و بنابراین با تهدید و ترساندن مردم، در این مسیر خواهیم لغزید و ره بجایی نمی‌بریم.

وی یادآور شد: البته من از اواسط خرداد این عبارت را گفته ام که کسانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند باید بدانند، تصمیم‌هایشان نیازمند "مطالعه، مشاوره و معامله" است.

وزیر اقتصاد افزود: من حتی یک بار گفته بودم، "دقت، دقت، دقت" و بار دیگر در سخنرانی ام در صدا و سیما گفته بودم که مردم پرتفوی خود را چه داخل و چه بیرون بازار سرمایه، در یک سبد نگذارند.

دژپسند تاکید کرد: اینها الزامات بازار سرمایه است و برای ورود و فعالیت در آن حتماً باید مشاوره گرفت.

وی توسعه بازار سرمایه را، راهی بدون برگشت خواند و گفت: با دیدگاهی که نزد دولت، مجلس و قوه قضائیه وجود دارد توسعه پیدا خواهد کرد، شاهد بودیم که در جلسات پیاپی، مسائلی را به شورای عالی بورس ارجاع دادند و این خیلی مهم است که ما به پارلمان بازار سرمایه اعتماد کنیم و آن را مرجع نهایی حل و فصل مسائل این بازار بدانیم.

وزیر اقتصاد گفت: زمانی که مقام معظم رهبری، حل و فصل مساله سهام عدالت را به شورای عالی بورس ارجاع دادند؛ من گفتم ایشان بسیار درک عمیقی از مسائل دارند که امر را به متولی آن ارجاع داده اند.

دژپسند افزود: خوشبختانه این امر را هم الان داریم می‌بینیم که پشت هم اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه بازار سرمایه متعلق به هیچ حزب و جناح و دستگاه دولتی نیست، یادآور شد: برای تعادل بخشی به این بازار و توسعه و تعمیق آن نیازمند همدلی، همیاری و همت جمعی و هم افزایی گسترده هستیم.

کد خبر 471860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.