اعلام برنامه‌های شهرداری شیراز در دهه فجر

معاون فرهنگی شهردار شیراز ویژه برنامه‌های دهه فجر ۹۹ در این کلانشهر را اعلام و تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، مرتضی جعفری با بیان اینکه دهه فجر امسال با رویکرد اپیدمی کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، کاملاً متفاوت برگزار می‌شود، گفت: امسال تمام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تحت تأثیر شیوع کرونا شکل متفاوتی به خود گرفت. در این راستا برنامه‌های دهه فجر نیز با توجه به همین رویکرد متفاوت اما زیبا برگزار می‌شود.

وی از اکران تصاویر مربوط به انقلاب ۵۷ بر روی سازه‌های شهری خبر داد و افزود: بیش از ۲۰۰ عکس از میان عکس‌های موجود در مرکز ملی اسناد، انتخاب و با طراحی خاص بر روی سازه‌های بزرگ مقیاس شهر اکران شده است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز هدف از اکران گالری شهری قاب انقلاب را نمایش کنش گری‌های اجتماعی مردم شیراز در روزهای پر شور انقلاب همچنین بازآفرینی خاطرات آن دوران برای شهروندان به ویژه نسل انقلاب، عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا ۱۷۰ سازه شهری به اکران این تصاویر و سایر طرح‌های انقلابی با محوریت شعار امسال یعنی «انقلاب اسلامی؛ بالنده و مقتدر، چون کوه استوار» اختصاص یافته است؛ علاوه بر این، تصویر شهدای شیراز در دوران انقلاب ۵۷ نیز بر روی سازه‌های بزرگ مقیاس شهری در محل‌های پر تردد شهر معرفی و اکران خواهد شد.

وی از برگزاری برنامه غبارروبی گلزار شهدا و تجدید میثاق مدیران و مسئولان با شهدای انقلاب خبر داد و گفت: صبح روز ۱۲ بهمن، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، مدیران و مسئولان تمام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و خدمات رسان شهری و استانی با حضور در گلزار شهدا، با آرمان‌های انقلاب میثاقی دوباره خواهند بست.

جعفری این برنامه را که با همکاری تمام دستگاه‌های متولی فرهنگ در قالب ستاد برگزاری دهه فجر انجام می‌شود، نماد همبستگی فکر و اندیشه مردم و مسئولان با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب دانست و ادامه داد: روزشمار وقایع انقلاب بهمن ۵۷ در شیراز، در قالب ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تهیه شده است که در این ایام رونمایی و در شبکه‌های مجازی (به ویژه شبکه اینستاگرام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به نشانی farhangi.shiraz@ اکران خواهد شد. این مستند به روزشمار رویدادهای مهم انقلاب در شیراز (از ۱۵ خرداد تا ۲۲ بهمن ۵۷) و گفت و گو با فعالان سیاسی شیراز در آن دوران با دو محور «پخش اعلامیه» و «خرابکاری» می‌پردازد که بازنمایی آنها علاوه بر تداعی خاطرات برای هم سن و سال‌های انقلاب، آشنایی نسل جوان با رویدادهای آن روز و فعالیت‌های اجتماعی نسل‌های پیش از خود را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در ایام دهه فجر، «کاروان انقلاب» با عبور از خیابان‌ها و معابر اصلی شهر و حرکت در مناطق و محله‌های مختلف شهر، سرودهای انقلابی را در گوش شهر طنین‌انداز می‌کند. در روزهای ۲۰ و ۲۱ بهمن، گروه‌های سرود نوجوانان شیراز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در قالب یک کاروان سیار، سرودهای خاطره انگیز انقلاب را برای شهروندان اجرا می‌کنند تا در این روزهای کرونا و محدودیت‌های در خانه ماندن، نوای این سرودها از قاب پنجره آپارتمان‌ها و خانه‌ها در گوش مردم طنین‌انداز شود.

معاون فرهنگی شهردار شیراز از دیدار با زندانیان سیاسی دوران انقلاب خبر داد و گفت: بسیاری از شهروندان ما در دوران انقلاب به عنوان زندانی سیاسی در رژیم طاغوت به زندان رفتند و بهترین سال‌های عمرشان را در زندان و با شکنجه سپری کردند. برای قدردانی از همت و پای بندی این شهروندان به آرمان‌ها و ارزش‌هایشان در ایام دهه فجر با افرادی که در آن دوران به عنوان زندانی سیاسی دستگیر شدند، دیدار خواهیم کرد تا تجدید میثاقی دوباره با آنها باشد.

وی با بیان اینکه در این ایام، از خانواده شهدای شیراز در دوران انقلاب نیز به طور خاص تجلیل به عمل خواهد آمد، گفت: در سال جاری شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد و این افتخار باری سال ۱۴۰۰ نیز تمدید شده است، البته در راستای حفظ این عنوان و پیشبرد اهداف آن مبنی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان شهروندان، باید از هر فرصتی برای ترغیب شهروندان به مطالعه استفاده بهینه کرد. در این راستا کتاب خوب و ارزشمند «سرود چهل ساله» را در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد و از محتوای آن مسابقه‌ای برگزار خواهیم کرد که در پایان به برندگان، جوایز نفیس فرهنگی اهدا خواهد شد.

به گفته جعفری، نمایش پره پروانه فولادی نیز که به فاجعه سینما رکس آبادان پرداخته است، ۲۱ بهمن ساعت ۲۰ از بستر شبکه‌های اجتماعی (به ویژه شبکه اینستاگرام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به نشانی farhangi.shiraz@ پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه شاعرانه پهای فجر، عنوان برنامه‌ای است که با رویکرد فرهنگی و هنری و تکریم هنرمندان و فرهنگ وران شیرازی در ایام دهه فجر انجام می‌شود. در این برنامه از شاعران شیرازی که با موضوع انقلاب شعر سروده‌اند، تجلیل خواهد شد، با اشاره به همزمانی ولادت بانوی آب و آینه حضرت فاطمه زهرا و روز زن با ایام الله دهه فجر، گفت: برنامه‌هایی نیز با رویکرد تلفیقی این دو مناسبت پیش‌بینی شده است که از جمله آنها، برگزاری مسابقه «چاره‌های مادرانه» است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: فراخوان این مسابقه ۱۲ بهمن اعلام و نتایج آن در روز بیست و دوم همزمان با چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اعلام خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه چاره‌های مادرانه، مسابقه سرودن رباعی با موضوع مادر میان شاعران شیراز و کشور و علاقه مندان به شعر آئینی و مذهبی است، خاطرنشان کرد: تجلیل از بانوان شاغل در مجموعه گسترده شهرداری، تهیه ویدئوهای آموزشی متناسب با روز زن با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و نشر در فضای مجازی و… از برنامه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: نورافشانی آسمان شیراز در ایام دهه فجر، چاپ و توزیع پوستر و پرچم سه رنگ ایران اسلامی، آذین بندی میادین و معابر اصلی شهر، همکاری با گروه‌های مردمی در برگزاری جشن‌های کوچک محله‌ای با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز در ایام دهه فجر با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط نیز انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 471823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.