نقش‌آفرینی چندگانه زنان در سایه عدالت اجتماعی امکان‌پذیر است

کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده گفت: ایفای نقش در چند جایگاه متفاوت توسط زنان، تنها در سایه عدالت اجتماعی ممکن می‌شود و لازمه تحقق این مهم برنامه‌ریزی و همکاری اعضای خانواده برای کمک به زنان است.

زهره شومال در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه زنان در طول زندگی خود با نقش‌های مختلف و چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: از جمله این نقش‌ها از ابتدای تولد، پذیرش نقش جنسیتی خود به عنوان یک فرد مونث است، در جوامع کمتر توسعه یافته زنان با چالش‌های بیشتری در مقایسه با مردان برای زیست خود مواجه هستند.

وی ادامه داد: در جوامعی که عدالت جنسیتی وجود ندارد، پیشرفت زنان نیز کمتر از سایر جوامع است، همچنین در جوامع کمتر توسعه یافته سقف شیشه‌ای برای زنان وجود دارد به عبارتی دیگر زنان برای پیشرفت حد مشخصی از لحاظ قانونی ندارند اما از لحاظ عرفی در دسترسی به سطح‌های بالای مدیریتی با چالش‌های متعددی مواجه هستند و تعداد کمی از بانوان به چنین جایگاه‌هایی می‌رسند.

این کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در جوامعی که دیدگاه فراجنسیتی رشد داشته و نگاه به توانایی‌های افراد جدای از جنسیت آن‌ها اهمیت دارد، زنان می‌توانند راه پیشرفت هموارتری در مقابل خود داشته باشند، بهتر پیشرفت کنند و اجرای عدالت اجتماعی باعث می‌شود تا زنان در جایگاه‌های فردی و اجتماعی به خوبی ایفای نقش کنند.

وی در خصوص نقش‌های چندگانه‌ای که زنان با آن روبه‌رو هستند، تصریح کرد: زنان در ابتدا بعد از مونث بودن، دختر بودن را تجربه می‌کنند و در قالب نقش دختری به انجام وظایف در خانه پدری و کسب مهارت برای تشکیل زندگی مستقل و خود شکوفایی می‌پردازند، این مهارت‌ها شامل خودباوری، کسب اعتماد به نفس و عزت نفس برای خودشکوفایی، همچنین مهارت‌های تشکیل زندگی از جمله همسرداری و مدیریت خانه است.

شومال با اشاره به اینکه دختران در خانه اول خود در زمینه‌های مختلف، آموزش‌های لازم را از طریق مادر خانواده فرامی‌گیرند و جامعه‌پذیری در خانه دوم که مدرسه است، ادامه می‌یابد، افزود: آموزش مهارت‌های مدیریت منزل و همسرداری توسط مادر و مهارت‌های نقش آفرینی اجتماعی بیشتر در مدارس و دانشگاه فرا گرفته می‌شود.

زنان با رعایت شئونات اسلامی در خانه و اجتماع موفق خواهند بود

وی با اشاره به ایفای نقش همزمان زنان در نقش‌های فردی و اجتماعی، اضافه کرد: توانایی مدیریتی زنان باید بالا باشد تا بتوانند همزمان در چند نقش از جمله فرزند، همسر، مادر و کارمند و مدیر نقش ایفا کنند و این مدیریت لازم است به گونه‌ای باشد که هم بتوانند همسر و مادری خوب و هم یک کارمند یا مدیر خوبی باشند و این موضوع تنها با برنامه‌ریزی در بحث مدیریت منزل ممکن می‌شود، زنان برای ارتقای مهارت‌های خود می‌توانند برای کار در اجتماع فرصت‌های بهتری به دست بیاورند.

کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده در خصوص فراهم بودن امکان رسیدن به جایگاه‌های عالی برای زنان در جامعه فعلی، گفت: با توجه به آموزه‌های دینی، زن با رعایت شئونات اسلامی می‌تواند هم در خانه و هم در اجتماع حضور مؤثر داشته باشد، امکان این مهم برای بانوان ایرانی نیز فراهم شده که توانایی‌های خود را در زمینه‌های اجتماعی هم شکوفا کنند و به جایگاه‌های خوبی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه زنان با چالش‌های فراوانی برای انجام نقش‌های چندگانه مواجه هستند، ادامه داد: چالش‌هایی که زنان پیش رو دارند، تنها مختص جامعه ایرانی نیست، از جمله اینکه ممکن است مدیریت منزل و کار بیرون از خانه و هماهنگ کردن این نقش‌ها برای بانوان تا حدودی سخت باشد یعنی اینکه زنان از ایفای این همه نقش فشار زیادی را حس کنند و سطح رضایت آن‌ها از زندگی پایین بیاید، اما همه این موارد با یک مدیریت صحیح و مؤثر امکانپذیر است.

شومال اظهار کرد: گاهی ممکن است با نبود برنامه‌ریزی صحیح، زنان نتوانند فشارهای روانی و خستگی‌های حاصل از انجام چند نقش را تحمل کنند و در این صورت انگیزه خود را از دست می‌دهند و حتی ممکن است دچار افسردگی شوند، در جامعه‌ای که عدالت اجتماعی بیشتر حکمفرما باشد و به توانایی افراد نگاه فراجنسیتی بشود، زنان به سرعت رشد و پیشرفت می‌کنند و با همراهی خانواده خود می‌توانند در نقش‌های مختلف به خوبی ظاهر شوند.

کد خبر 471710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.