افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۳ که شروع عملیات احیای دریاچه بود، ۶۸ سانتیمتر افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، مسعود تجریشی دیروز چهارشنبه، در پنجمین همایش ملی تنوع زیستی در ارومیه که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ تاکنون هزار و ۳۷۸ کیلومتر مربع به سطح دریاچه ارومیه افزوده شده و هم اکنون بیش از چهار میلیارد متر مکعب نیز آب در دریاچه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۳۷۸ کیلومتر مربع بر وسعت آب دریاچه از سال ۱۳۹۶ افزوده شده است ادامه داد: دریاچه ارومیه برای رسیدن به تراز اکولوژیک تا سال ۱۴۰۶ نیازمند ۹ میلیارد متر مکعب آب است که بخشی از محل صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و بخش دیگری از رهاسازی آب از سدها تأمین می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تراز دریاچه ارومیه از پنج بهمن ۱۳۸۴ که ۲ هزار و ۲۷۳ متر بود هم اکنون به ۱۲۷۱.۲۷ متر رسیده است.

وی اضافه کرد: میزان آب مورد مصرف در بخش کشاورزی سالانه ۹۴۳ میلیون متر مکعب بود که هم اکنون به ۵۷۲ میلیون متر مکعب با کاهش سالانه هفت درصدی رسیده است در حالی که از میزان محصولات تولیدی کشاورزی و تراز آب زیرزمینی هم کاسته نشده است.

دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰ هزار و ۴۷۳ کیلومتر وسعت در سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک ملی معرفی شد و در همان سال در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب با اهمیت جهانی ثبت و شناخته شد.

با شناسایی آرتمیا اورمیانا در این زیست بوم در دهه ۱۳۶۰ بر اهمیت و اشتهار جهانی این دریاچه در ادبیات بین‌الملل افزوده شد و این مکان به عنوان زیستگاه پرندگان نیز در همان سال‌ها معرفی شده است.

۲۴۰ مقاله علمی در همایش ملی تنوع زیستی در ارومیه پذیرش شد

دبیر کمیته علمی پنجمین همایش ملی تنوع زیستی در ارومیه نیز گفت: ۲۴۰ مقاله علمی و پژوهشی از مجموع ۲۶۰ مقاله ارسالی به پنجمین همایش ملی تنوع زیستی در ارومیه پذیرش شده است.

پیر محمدی افزود: این همایش در سال جاری به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی با رویکرد مجازی برگزار شد و سه پنل نیز در بخش کشاورزی، اکولوژی و محیط زیست برگزار شد.

دبیر کمیته علمی پنجمین همایش ملی تنوع زیستی در ارومیه گفت: مجموعه مقالات پذیرش شده در این همایش در مجلات تخصصی دانشگاه علوم کشاورزی در ساری منتشر می‌شوند.

دبیر اجرایی همایش عبداله حسن زاده نیز در حاشیه این وبینار گفت: اطلاع رسانی و فراخوان همایش در اردیبهشت ماه برگزار شد و پس از پذیرش آثار پوسترها نیز به صورت مجازی در حال توزیع برای شرکت کنندگان است.

وی اضافه کرد: با مشارکت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی و دانشگاه آفاق پنجمین همایش ملی تنوع زیستی و تأثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست در ۱۰ محور برگزار شد.

حسن زاده ادامه داد: تنوع زیستی و محیط زیست و منابع طبیعی، تنوع زیستی و مدیریت کشاورزی، تأثیر گونه‌های جدید دارویی، جانوری، گیاهی، و فناوری‌های نو بر تنوع زیستی، بحران آب و تنوع زیستی، تنوع زیست و مبارزه با آفات و امراض و بیماری‌ها در جوامع گیاهی و جانوری از محورهای برگزاری همایش بود.

این همایش با داوری ۶۰ مقاله توسط داوران متخصص و برگزاری کارگاهی بین‌المللی پنجشنبه شب به کار خود پایان خواهد داد. این همایش ملی همه ساله با شرکت محققان کشوری به همت مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 471442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.