کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس

اگر چه شاخص کل هفته را با افزایش نسبت به چهارشنبه گذشته به پایان رساند و رشد ۲ درصدی را ثبت نمود، اما فضای حاکم بر بازار فضای نگرانی و نا امیدی است؛ این امر را به سادگی می‌توان از کاهش ۲ درصدی شاخص هم وزن در همین مدت استنباط نمود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی بازدهی صنایع مختلف در این هفته نشان می‌دهد که صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد ۸.۷ درصدی بیشترین بازدهی را به ثبت رسانده و از میان ۴۹ گروهی که در این هفته معاملات در آنها جریان داشته است، تنها ۸ صنعت هفته را با رشد ارزش به پایان رسانده‌اند.

عملکرد چشمگیر گروه فرآورده‌های نفتی در این هفته را می‌توان تا حد زیادی به دستور رئیس جمهور در خصوص جبران زیان سرمایه گذاران در صندوق پالایش نسبت داد؛ اگر چه دغدغه ریاست جمهور در خصوص زیان ندیدن سرمایه گذارانی که به دولت اعتماد کرده‌اند ظاهر موجهی دارد، اما دستکاری آشکار در روندهای بازار از سوی مقام پاسدار قانون اساسی که مادر قوانین است جای بسی شگفتی دارد.

گذشته از آن مگر سرمایه گذاران در سایر گروه‌ها از روی بی اعتمادی به دولت سرمایه گذاری نموده‌اند که اکنون منابع تخصیص یافته به حمایت از بازار به سمت رشد قیمت در گوشه‌ای از بازار هدایت می‌گردد؟ از سوی دیگر ساز و کار این حمایت نیز از شفافیت کافی برخوردار نیست و مشخص نیست این حمایت از محل چه منابعی صورت می‌پذیرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار در این هفته با رئیس جدید خود آشنا شد؛ دهقان دهنوی با سابقه فراوان در فعالیت بانکی و ناچیز در بازار سرمایه کرسی ریاست را بر عهده گرفت؛ اگر چه پیش داوری در خصوص عملکرد رئیس جدید که در ماه‌های پایانی دولت قبول مسئولیت نموده است اقدام مطلوبی نیست اما به نظر می‌رسد با وجود انبوه مدیران جوان و باتجربه در بازار سرمایه انتخاب شخصی از بازار رقیب (بازار پول) به ریاست بازار سرمایه حداقل وجهه خوبی نداشته باشد و بازار نیز استقبال چندانی از این انتخاب به عمل نیاورده و روز پس از اعلام نتیجه جلسه شورای عالی بورس را با شاخص منفی به پایان رساند.

اگر چه از وزیر اقتصاد انتظار چندانی در حوزه بازار نمی‌توان داشت ولی حداقل شایسته است اعضای محترم شورای عالی بورس که در نهایت نسبت به تأیید این انتخاب اقدام نموده‌اند، سرمایه گذاران را نامحرم ندانند و در خصوص معیارهای انتخاب خود و فرآیند شناسایی این گزینه به بازار توضیحاتی ارائه نمایند.

اگر چه شرایط منفی حاکم بر بازار انگیزه را برای جست‌وجو جهت یافتن فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری کاهش داده است، اما بازار همواره در معرض ورود جریانات نقدینگی است که با بهره گیری از فرصت اصلاح قیمت‌ها نسبت به تغییر روندها اقدام می‌نمایند و از این رو زیر نظر داشتن سهام دارای پتانسیل همواره می‌تواند دیدگان تیزبین را در موقعیت برتر کسب بازدهی قرار دهد.

از شرکت‌هایی که از اواسط تیر تا امروز اصلاح سنگینی را تجربه نموده است می‌توان از سرمایه گذاری توکا فولاد نام برد؛ سهامداران این شرکت شاهد کاهش ۴۷ درصدی قیمت سهام خود در این دوره بوده‌اند. ارزش بازار این شرکت در این دوره علیرغم افزایش سرمایه در جریان، افتی از ۸ به ۴.۵ هزار میلیارد تومان را تجربه کرده است. در مقایسه با ارزش بازار فعلی شرکت می‌توان به ارزش روز پورتفوی بورسی شرکت اشاره نموده که در پایان دی ماه به ۶.۱ هزار میلیارد تومان بالغ گردیده است و در نتیجه خالص ارزش دارایی هر سهم این شرکت بدون در نظر گرفتن اضافه ارزش پورتفوی غیر بورسی شرکت به ۱۶,۰۵۴ ریال بالغ می‌گردد.

در برابر این رقم، قیمت روز ۱۱,۲۴۰ ریال (۰.۷ خالص ارزش بر اساس پورتفوی بورسی) برای هر سهم از یک بیش واکنش به شرایط بازار در این سهم حکایت دارد.

گذشته از پورتفوی بورسی وتوکا که شرکت‌هایی نظیر توریل، شتوکا، کاذر و کتوکا در آن جلوه می‌کنند، نگاهی به پورتفوی غیر بورسی شرکت نیز شرکت‌های مهمی را در معرض دید قرار می‌دهد. اهمیت پورتفوی غیر بورسی شرکت از آنجا مشخص می‌گردد که بدانیم از منظر بهای تمام شده شرکت‌های خارج از بورس بالغ بر ۴۰ درصد از مجموع سرمایه گذاری‌های شرکت در سهام شرکت‌های زیر مجموعه را در بر می‌گیرند و در صورت ارزش گذاری آنها در بازار یا خارج از آن پرده از اضافه ارزش آنها که می‌تواند رقمی چشمگیر را در برگیرد بر خواهد افتاد.

در میان شرکت‌های غیر بورسی وتوکا دو شرکت حائز اهمیت ویژه هستند؛ یکی سرمایه گذاری توسعه توکا و دیگری فولاد تاراز چهارمحال. اهمیت این دو شرکت از آنجا ناشی می‌شود که در مسیر عرضه اولیه قرار دارند.

شرکت سرمایه گذاری توسعه توکا مراحل پذیرش و درج نماد را طی نموده است و اکنون اطلاعات مالی آن به طور منظم در سامانه کدال در نماد "وتوسکا" منتشر می‌گردد؛ وتوسکا که در حال اجرای افزایش سرمایه از ۱۵۰ به ۸۳۰ میلیارد ریال است پس از افزایش سرمایه در دفاتر وتوکا بهای تمام شده‌ای بالغ بر ۸۳۰ میلیارد ریال خواهد داشت در حالی که انتظار می‌رود بر اساس ارزش روز دارایی‌ها در بازار ارزشی بین ۴ تا ۴,۵۰۰ میلیارد ریال داشته باشد و در نتیجه عرضه ۲۰ درصد از آن در بازار برای هر سهم وتوکا سودی نزدیک به ۲۰۰ ریال به ارمغان خواهد آورد.

گنج پنهان وتوکا را اما باید تاراز دانست؛ شرکت فولاد تاراز چهارمحال که وتوکا مالکیت مستقیم ۴۵ درصد از سهام آن را در اختیار دارد، تولید کننده ورق‌های گالوانیزه می‌باشد و در دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ۹۹ توانسته است با فروش بیش از ۷۹ هزار تن ورق ۹,۷۱۰ میلیارد ریال فروش و بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد ریال سود خالص شناسایی نماید.

با مقایسه فروش و سود این شرکت با شرکت‌های فعال در این گروه در بازار سرمایه می‌توان ارزش بازار حداقلی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال برای آن متصور شد که بر این اساس سهم وتوکا از این شرکت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال ارزش خواهد داشت.

از آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت تنها دو شرکت از پورتفوی خارج بورسی وتوکا ارزشی نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد ریال دارند که با توجه به ارزش بازار فعلی وتوکا توسط بازار نادیده گرفته شده‌اند و در آینده قابلیت رشد درخور توجهی به وتوکا خواهند داد.

توجه: این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نمی‌باشد و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده می‌باشد. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران می‌باشد.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس‌

کد خبر 471388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رئوف IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    از وقتی مسئولان با وعده عدالت اقتصادی و بازدهی، عامه مردم رو به بورس کشوندن و با فروختن صندوق پالایشی دولت و عرضه اولیه ها، موجب ضررهای زیادی به سرمایه داران خرد شدندیعنی اعتماد از بین رفته و به آسانی باز نخواهد گشت مگر با اصلاح واقعی عملکرد متولیان بورس