ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا باعث ایجاد مصونیت بیشتری می‌شود؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهبود پیدا کردن از نوع شدید بیماری کووید-۱۹ باعث ایجاد مصونیت بیشتر در برابر ویروس مورد نظر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین مبتلا شدن به نوع شدید بیماری کووید_۱۹ و ایجاد مصونیت بیشتر، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، نمونه خون ۳۹ فرد مبتلا به بیماری کووید_۱۹ و ۱۰ فرد را که در معرض ویروس کرونا قرار نداشتند با هم مقایسه کردند. آن‌ها بیان ژن‌های منفرد بیش از ۸۰ هزار سلول CD8+ T ( سلول T کشنده) را تحلیل کردند.

سلول CD8+ T سلول‌های ایمنی هستند که سلول‌های میزبان آلوده به ویروس را از بین می‌برند. سلول‌های CD8+ T حافظه نیز از بدن در برابر ابتلای مجدد به ویروس‌ها محافظت می‌کند. از بین ۳۹ فرد مبتلا به بیماری کووید_۱۹ در این مطالعه، ۱۷ نفر بیماری خفیف‌تری داشتند و در بیمارستان بستری نشدند، ۱۳ نفر در بیمارستان بستری شدند و ۹ نفر نیز تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

محققان متوجه شدند افرادی که به نوع خفیف‌تر بیماری کووید_۱۹ مبتلا شدند، پاسخ سلول CD8+ T ضعیف‌تری داشتند، در حالی که افراد مبتلا به نوع شدید بیماری که تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشتند یا در بیمارستان بستری شدند، قوی‌ترین پاسخ‌های سلول CD8+ T را از خود نشان دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان داد که بدن افراد بهبود یافته از نوع شدید بیماری کووید_۱۹، دارای مقدار زیادی سلول‌های حافظه است. البته بدن افراد مبتلا به نوع خفیف‌تر بیماری نیز دارای این نوع سلول‌ها است، اما به نظر می‌رسد که این سلول‌ها در بدن آن‌ها ناکارآمد هستند، به همین دلیل برای مدت زمان طولانی موثر نیستند.

محققان به این نتیجه رسیدند که افراد بهبود یافته از نوع شدید بیماری کرونا تا مدت زمان طولانی‌تری نسبت به دیگر بهبودیافتگان، در برابر ویروس کرونا مصون هستند. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده مورد تایید قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Science Immunology منتشر شده است.

کد خبر 471377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.