تحول خیابان‌ها برای مقابله با کووید_۱۹

شیوع بیماری کووید_۱۹ در سراسر جهان، باعث تغییر چشمگیر فضاهای شهری به نفع پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرات اعمال شده در خیابان‌ها به مردم کمک می‌کند تا در دوران پاندمی کرونا فاصله اجتماعی خود از دیگران را در عین برقراری تعاملات اجتماعی حفظ کنند.

افزایش امنیت پیاده روی و دوچرخه سواری نیز در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا به عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های طراحی شهرها و خیابان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

قدم‌های کوچک برای اهداف بزرگ

ایجاد تغییرات کوچک، سریع و مقرون به صرفه در طراحی خیابان‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی افراد داشته باشد. انجام کارهای ساده و کوچک مانند رنگ کردن گذرگاه‌های عابر پیاده، نصب مبلمان شهری ارزان قیمت در خیابان‌ها یا ایجاد پارکلت در بخشی از فضای پارکینگ‌ها می‌تواند منجر به بروز تغییرات گسترده و چشم‌نواز شود. ایجاد تغییرات کوچک به مردم اجازه می‌دهد طراحی جدید شهر را پیش از اعمال تغییرات دائمی تجربه کنند، با مزایای آن آشنا شوند و از تحولات بعدی حمایت کنند.

از آنجایی که اجرای طرح‌های تحولی در خیابان‌ها در ابتدا لزوماً دائمی نیست، پروژه‌های مربوط به آن‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. موفقیت‌های به دست آمده در زمینه تغییر خیابان‌ها، مقامات شهری را تشویق می‌کند که پروژه‌های مشابهی در سایر نقاط شهر اجرا کنند. در صورتی که این طرح‌ها به گونه‌ای اجرا شود که پاسخگوی رفع نیازهای افراد جامعه باشد، می‌تواند باعث جلب اعتماد مردم، ایجاد فضایی برای یادگیری و همچنین تداوم انگیزه برای تصمیم گیرندگان شود.

ایجاد حمایت از طریق ائتلاف‌های شهری

از آنجایی که شهرها با چالش‌های پیش‌رونده زیادی رو به رو هستند، باید تجربیات خود را بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا متوجه شوند چه راهکاری در چه شرایطی مناسب است. همکاری‌هایی از این قبیل به برنامه ریزان شهری اجازه می‌دهد چالش‌ها و درس‌های آموخته شده را با یکدیگر مبادله کنند تا بتوانند مشکلات محلی مشابه را حل کنند و پروژه‌های بهتری ارائه دهند.

میزان موفقیت ائتلاف‌ها به دو جنبه بستگی دارد که اولین مورد آن وجود یک ساختار حکمرانی مناسب است که امکان ایجاد رابطه خوشایند بین شهرهای شرکت کننده و سازمانی که آن‌ها را با هم هماهنگ می‌کند فراهم می‌کند.

اقداماتی نظیر بررسی‌های مکرر آنلاین، ایجاد یک بستر دسترسی آسان مانند واتس‌اپ برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و برگزاری جلسات حضوری یک یا دو بار در سال به منظور برقراری ارتباطی عمیق‌تر باعث می‌شود افراد احساس بهتری نسبت به همکاری با یکدیگر داشته باشند. علاوه بر این جلب اعتماد یکی از موضوعات اساسی برای به ثمر رساندن فعالیت‌های مختلف توسط افراد و دستیابی به نتایج ملموس در نظر گرفته شده است.

موضوع دوم فعال نگه داشتن این ارتباط شبکه‌ای است؛ راه اندازی طرح‎‌های ابتدایی مانند توسعه پروژه‌های آزمایشی یا ارائه اقدامات مناسب در یک وبینار و ایجاد یک رقابت سالم بین شهرها در این زمینه بسیار مؤثر است.

آماده شدن برای تغییرات و توجه به پیشرفت آن‌ها

مقامات شهری معمولاً نگران این موضوع هستند که پروژه‌های خوب به مدت چندین سال متوقف می‌شود، زیرا تمایلی برای به چالش کشیدن وضعیت فعلی وجود ندارد یا دولت جدیدی وارد کار می‌شود و پروژه‌های در حال اجرا به نفع اولویت‌های مختلف سیاسی متوقف می‌شود.

وقایع ناگهانی نظیر شیوع ویروس کرونا که نوعی رخداد طبیعی به حساب می‌آید باعث تغییر قوانین زندگی در شهرها شده است، به طوری که شهرها میزبان ایجاد فضای بیشتری برای پیاده روی و دوچرخه سواری شده‌اند. این تغییرات نه تنها به بهبود استفاده از فضاهای عمومی کمک می‌کند، بلکه در جهت پایداری و زیست‌پذیرتر شدن یک شهر به وجود می‌آید. با وجود این که تحول خیابان‌ها می‌تواند به سرعت اجرا شود، اما برای موفق شدن در طول زمان به طراحی‌های باکیفیت و مناسب نیاز دارد.

به عنوان مثال، فقط استفاده از موانع نوری برای جدا کردن مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از مسیر خودروها در مناطقی که سرعت حرکت وسایل نقلیه بسیار زیاد است، به حفظ ایمنی افراد کمک قابل توجهی نمی‌کند. در این موارد کاهش سرعت و علامت گذاری واضح در کنار دیگر تغییرات خیابان عامل بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود. علاوه بر این طراحی تقاطع‌های ایمن که مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را به زیرساخت‌های جدید متصل می‌کند جزء عناصر اصلی برای ایجاد تغییرات در شهرها به شمار می‌رود. توجه به این جزئیات ممکن است زمان‌بر باشد، اما قطعاً باعث موفقیت و پایداری یک پروژه می‌شود.

کد خبر 471360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.