عراق: ۴۵۰ کیلومتر از مرز با سوریه تامین امنیت شد

فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق امروز چهارشنبه از تامین امنیتی ۴۵۰ کیلومتر از مرز این کشور با سوریه خبر داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از رسانه‌های عراقی، سرلشکر «تحسین الخفاجی» سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق امروز در سخنانی تصریح کرد: فرماندهی عملیات مشترک کار تأمین امنیت مرزهای عراق با سوریه را آغاز کرده است.

وی افزود: بیش از ۴۵۰ کیلومتر از مرز به طور کامل با نصب برج‌های دیده بانی و سیم‌های خاردار تأمین امنیت شده است.

الخفاجی گفت: فرماندهی عملیات مشترک با همکاری وزارت دفاع و وزارتخانه‌های دیگر و سازمان الحشد الشعبی کار باقیمانده مرزهای ۶۵۰ کیلومتری با سوریه و جلوگیری از رخته تروریست‌ها از طریق آن را انجام می‌دهد.

وی همچنین از خنثی سازی تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به عراق از طریق شمال شرقی سوریه از طریق نصب پست‌های دیده بانی و دوربین‌های حرارتی و بکارگیری پهپادها خبر داد.

شهر بغداد بعد از آرامشی طولانی بار دیگر پنجشنبه گذشته شاهد دو انفجار تروریستی همزمان بود. این انفجارهای انتحاری در میدان الطیران در مرکز شهر پایتخت عراق با استفاده از کمربند انفجاری روی داد و به کشته شدن ۳۲ عراقی و زخمی شدن ۱۱۰ نفر دیگر منجر شد.

وقوع این انفجارها با موج محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

شنبه شب نیز عناصر گروه تروریستی داعش به نیروهای تیپ ۲۲ سازمان الحشد الشعبی در اطراف ناحیه العیث در منطقه حمرین در استان صلاح الدین ۱۱ نیروی سازمان الحشد الشعبی از جمله «حسین سعیدان گاطع ابو علیاء الحسیناوی» فرمانده گردان سوم تیپ ۲۲ شهید و ۱۲ نفر دیگر زخمی از این نیروها شدند.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند. نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

اخیراً نگرانی‌ها در زمینه بازسازی ساختار داعش از سوی آمریکا با کمک هم پیمانان منطقه‌ای این کشور - در سایه تحرکات مشکوک آمریکایی در مرز سوریه و عراق - افزایش یافته و از همین رو، درخواست‌ها در عراق برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در این کشور بیشتر شده است.

«صباح العکیلی» کارشناس امنیتی عراقی پنجم بهمن ماه جاری گفت: اطلاعات تأیید شده‌ای داریم که نشان می‌دهد کاروان‌های نظامی آمریکا چهار هزار داعشی را از خاک سوریه وارد عراق کرده‌اند و اجازه بازرسی و تفتیش این کاروان‌های نظامی آمریکایی به نیروهای امنیتی عراقی داده نمی‌شود.

سخنگوی «کتائب حزب الله» عراق نیز جمعه گذشته تاکید کرد که گروهک‌های تروریستی در پایگاه‌های آمریکا در داخل سوریه یا در مرز سوریه و عراق یا مرزهای اردن و عراق آموزش می‌بینند.

یکی از مقرهای نیروهای آمریکایی در سوریه پایگاه «التنف» است و اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر اقدام واشنگتن در انتقال تروریست‌ها از این پایگاه به پایگاه خود در منطقه «عین الاسد» در استان الانبار در غرب عراق منتشر شده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 471325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.