بورس ۸ بهمن؛ سهامداران صندوق پالایش در انتظار خبری مهم

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس روز چهارشنبه - ۸ بهمن ماه - از انتشار خبر بهبود بخش برای صندوق پالایش یکم خبر داد.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بررسی روند طی شده در بورس امروز چهارشنبه (۸ بهمن ماه) اظهار کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز با ۷۲۹۶ واحد افت به پله یک میلیون ۲۰۷ هزار و ۷۰۶ واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز با ۲۲۴۲ واحد ریزش به عدد ۴۲۴ هزار و ۶۲۸ واحد رسید.

وی افزود: ارزش معاملات خرد امروز با ۵‌۸ درصد افزایش به ۱۰ هزار و ۶۷۹ هزار میلیارد تومان رسید و امروز شاهد خروج پول هزار میلیاردی در بازار سرمایه در معاملات خرد سهام و حق تقدم‌ها بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول به صنایع سیمان، فعالیت‌های هنریو مواد و مخصولات دارویی بوده و در مقابل بیشترین خروج پول از شرکت‌های صنایع چند رشته‌ای، ا و مؤسسات، خودرو و ساخت قطعات بوده است.

هرورانی افزود: حقیقی‌ها بیشترین ورود پول را در شرکت‌های کی بی سی، غدشت، شپنا، وهنر و شبریز داشتند و بیشترین خروج پول حقیقی در نمادهای شستا، خساپا، خودرو، فملی و وپاسار اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در ورود و خروج پول‌های حقیقی، خروج پول ادامه دار از گروه خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و مؤسسات، همچنین ورود پول ادامه‌دار در سهام گروه فرآورده‌های نفتی و ای پالایشی بوده است‌.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همانطور که در گزارشات پیشین نیز اشاره شد، همچنان به دلیل عدم ثبات در مفروضات از جمله نرخ دلار و مهم‌تر از آن اتفاقات اخیر پیرامون مدیریت بازار سرمایه شاهد نوسانات شدیدی در این بازار در هفنه گذشته بودیم و پول‌های زیادی بین سهامدارن حقیقی حقوقی جابه جا شد.

هرورانی افزود: مهم‌ترین خبری که بازار سرمایه در روزهای اخیر و آینده با آن روبه رو است، احتمال تصویب طرح افزایش تخفیف خوراک برای صنعت پالایشگاهی در جلسه سران قوا است که در صورت تأیید می‌توان خبر خوبی برای سهامداران صندوق پالایشی یکم باشد.

وی ادامه داد: از آنجا که این خبر، در بخش بهای تمام شده محصولات شرکت‌های پالایشی اهمیت بسیاری داشته و ارائه این تخفیفات می‌تواند موجب ارائه گزارشات ۹ ماهه جذابی شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه هنوز نرخ‌های شرکت‌های پالایشی ارائه نشده که بتوانند صورت‌های مالی خود را ارائه دهند، خبر تخفیف خوراک واحدهای پالایشی، اختمالا از مهم‌ترین اخبار تعیین کننده در روزهای آتی خواخد بود که موجب بهبود گزارشات اعلامی این شرکت‌ها و رشد سهام فعال در این صنعت خواهد شد.

هرورانی افزود: سهامداران باید پیش از خرید در هر سهمی به خصوص سهام فعال در صنعت پالایشی، به این نکته که هر سهم را در چه قیمتی و با چه هدفی خریداری می‌کنند توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنان NAV ابطال صندوق پالایشی یکم حدوداً ۷ هزار تومان و قیمت پایانی این سهم امروز ۹ هزار و ۲۷۵ تومان بوده است، بنابراین این سهم ۳۱ درصد بالاتر از ارزش خالص روز دارایی‌های خود معامله می‌شود و با توجه به رشد شارپی آن در روزهای اخیر بهتر است با تأمل بیشتری برای خرید این سهم تصمیم‌گیری شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: خبر مهمی که در روزهای گذشته مورد توجه بسیاری از تحلیلگران نبود، خبر انتشار اوراق فروش تبعی روی سهام بزرگ بازار بود که قرار است مقدار با اهمیتی از احتیار فروش تبعی روی سهام این شرکت‌ها منتشر شود که فقط صندوق‌های با درآمد ثابت امکان خرید این اختیار فروش را دارند.

هرورانی افزود: از جمله قوانین اختیارهای فروش تبعی این است که دارنده این اختیار باید سهم آن شرکت را در سبد سهام خود داشته باشد و این صندوق‌ها برای خریداری این اختیارها باید معادل آن، سهام این شرکت‌ها را از بازار جمع کنند و به نوعی این اتفاق به کاهش فشار فروش بازار سرمایه به خصوص در سهام بزرگ منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مقدار منتشر شده این اوراق چشمگیر نباشد عملاً منجر به اتفاق خاصی نخواهد شد و این ذهنیت برای مالکان عمده پیش می‌آید که قیمت سهم در سررسید برایشان مهم نبوده و به جای حفظ قیمت سهم لازم باشدضرر این اختیارها را پرداخت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر نیز اختیار فروش‌های تبعی که چندماه گذشته به سهامداران فروخته شد، با توجه به نزدیک بودن سررسید این اوراق و قیمت‌های شرکت‌ها با قیمت تضمین شده اوراق اختیار فروش تبعی اختلاف زیادی دارد، سود اصلی نصیب صاحبان اختیارها می‌شود و در سر رسید اگر قیمت سهام به عدد تضمین شده نرسد می‌توان مابه التفاوت قیمتی را دریافت کرده و عملاً بیمه سهامشان را فعال کنند.

هرورانی همچنین با پیش‌بینی روند هفته آتی بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه امروز شاهد رشد یکباره قیمت دلار از محدود ۲۲ هزار تومان به محدوده ۲۵ هزار تومان بودیم، تقاضا سهام دلاری نیز رشد کرد، همچنان قیمت دلار به تعادل نرسیده و امکان نوسان در آن برای کوتاه مدت زیاد است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود اگر خبر تخفیف نرخ خوراک واحدهای پالایشی در کنار ثبات نرخ دلار منتشر شود، می‌توان شاهد بهبود تقاضا در نماد این شرکت‌ها بود و از طرفی شرکت‌های سیمانی همچنان برای گرفتن افزایش نرخ درگیر هستند و سایر شرکت‌ها نیز به نقاط اشباع فروش نزدیک می‌شوند اما این به معنای رشد شارپی نیست.
کد خبر 471316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.